مؤلفه‌های‌ اثرگذار بر تداوم رشد بازار سرمایه

رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان البرز در گفت‌وگویی به بررسی برنامه هفتم توسعه و تاثیر آن بر توسعه بازار سرمایه و مهار تورم از طریق بورس پرداخت.

به گزارش صدای بورس، عظیم ثابت گفت: مسلم است برنامه‌ای که تدوین می‌کنیم، بلندمدت بوده و در راستای پیش‌بینی‌پذیر کردن اقتصاد کشور است. یکی از مشکلات ما نبود ثبات در بخش‌های مختلف اقتصاد کشور است. برای مثال در بازار سرمایه نمی‌توانیم به سرمایه‌گذاران این نگرش را بدهیم که با اطمینان خاطر بیشتر و قابلیت پیش‌بینی‌پذیری بیشتر بتوانند در فعالیت‌های اقتصادی مشارکت داشته باشند.

وی افزود: تولید یکی از محوری‌ترین اقداماتی است که باید با راهکارهای دقیق و بر اساس الگوهای موفق جهانی انجام پذیرد در نتیجه نمی‌توانیم این مسئله را مغایر با بحث کنترل تورم که امسال نیز مطرح شده، بدانیم. اگر ما بتوانیم تولید را ارتقا دهیم و در کنار آن به اشتغال‌زایی و صادرات محصولات بپردازیم، در واقع مهمترین خدمت را به اقتصاد کشور کرده‌ایم. با افزایش بهره‌وری و ساختارهای کارآمد، اقتصاد کشور در ریل درست قرار می‌گیرد و برنامه مهار تورم تحقق پیدا می‌کند. در مورد بورس هم پیش‌بینی‌پذیری، رقابت سالم و اجتناب از قیمت‌گذاری دستوری مد نظر است .

رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان البرز تاکید کرد: سرمایه‌گذاران باید به مکانیسم بازار احترام بگذارند. ما در تمام اقتصادهای موفق دنیا این خصلت را می‌بینیم، بنابراین برای پیشرفت بازار باید پیش‌بینی‌پذیری را افزایش داد و از قیمت‌گذاری دستوری جلوگیری کرد.

ثابت در ادامه گفت: جلوگیری از تورم از طریق بورس به افزایش تولید و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای گسترش فعالیت‌های اقتصادی نیاز دارد. اقتصاد کنونی ما بیشتر به دلالی روی آورده و طی دو دهه اخیر بیشتر منابع ما به جای تولید به سمت سفته‌بازی رفته است. اگر ما بخواهیم در جهت رشد بازار سرمایه اقدامی کنیم، می‌توانیم به مبادله سهام شرکت‌های بزرگ در بازار سرمایه بپردازیم.

وی در پایان بیان کرد: زیرساخت‌های کشور باید به سمتی برود که تولیدکننده از بابت تامین مالی آسوده خاطر باشد و نباید از طریق افزایش سودهای بانکی برای شرکت‌های بورسی مشکل‌سازی شود. از سویی باید به بحث حاکمیت شرکتی اهمیت دهیم تا بخش خصوصی که در سایه بخش دولتی فعالیت دارد، بتواند فعالیت بیشتری داشته باشد. اگر اقتصاد را به بخش خصوصی و مردم بسپاریم در خیلی از جنبه‌ها می‌توانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم.

کد خبر 470632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =