دیپلماسی انرژی ایران با روسیه، ترکمنستان و قطر در دولت سیزدهم احیا شد

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در سایه سیاست ها و عملکرد دولت سیزدهم دیپلماسی انرژی ایران با روسیه، ترکمنستان و قطر تقویت شد، گفت: توسعه همکاری‌ها در حوزه انرژی، ریلی و جاده‌ای از مهمترین همکاری‌های تهران و مسکو است.

به گزارش صدای بورس,مالک شریعتی نیاسر درباره توسعه مناسبات و تعاملات ایران و روسیه که در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفته است، گفت: اواخر دی ماه سال ۱۴۰۰ بود که آیت الله رییسی به دعوت ولادیمیر پوتین به روسیه رفت که این سفر در بهترین شرایط دیپلماتیک برگزار شد و اوخر تیرماه سال گذشته(۱۴۰۱) نیز همتای روسی به تهران سفر که نشانه رشد مناسبات و تعاملات دو کشور در دولت سیزدهم است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت قبل فقط نگاه به غرب را در دستور سیاست خارجی خود قرار داده بود، افزود: چنین رویکری سبب شده بود بسیاری از ظرفیت‌های دیپلماسی کشور در حوزه سیاسی و اقتصادی مورد غفلت قرار بگیرد. حتی در میان کشورهای همسایه غرب، شرق یا شمال آسیا جدیتی برای توسعه روابط نبود. ولی خوشبختانه از آغاز دولت سیزدهم تمرکز صرف به ارتباط با کشورهای غربی کنار گذاشته شد. هرچند که امکان ارتباط با کشورهای غربی فراهم است ولی از سایر ظرفیت‌ها از جمله توسعه روابط باکشورهای همسایه در دستور کار دولت قرار گرفت.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: دولت سیزدهم در این مدت موفق شد ظرفیت‌های مشترک جمهوری اسلامی در حوزه انرژی باکشورهایی نظیر روسیه، قطر و ترکمنستان را به تدریج احیا کند. از طرفی بعد از تیره شده روابط روسیه با اتحادیه اروپا، روس‌ها هم منافع مشترکی در حوزه نفت و گاز با ایران دارند تا برخی از مسائل را از مسیر جمهوری اسلامی دنبال کنند.

وی با بیان اینکه دیدارهای روسای جمهور ایران و روسیه در ماه‌های اخیر در ارتقاء روابط دوجانبه تاثیر به سزایی ایفا کرد، یادآور شد: هیات‌های اقتصادی و رییس دومای روسیه هم در ماه‌های گذشته به ایران آمدند و مجموع این اتفاقات سبب شد سطح مراودات اقتصادی با روسیه افزایش یابد. البته همچنان در حوزه انرژی ظرفیت بالایی برای دو کشور وجود دارد که رفت‌ها و آمدها و تماس‌های تلفنی مقامات دو کشور به افزایش این مراودات خواهد انجامید.

روسیه نیازمند توسعه روابط خود با ایران در بخش انرژی و گاز طبیعی است

شریعتی با بیان اینکه جمهوری اسلامی مرکز مبادله انرژی به ویژه در حوزه گاز طبیعی محسوب می‌شود، عنوان کرد: زیرساخت‌های خطوط لوله گاز در حوزه پالایشگاهی و پتروشیمی کشور کم نظیر است و از طرفی روسیه و سایر کشورها به چنین شرایطی نیاز دارد و تفاهم نامه‌هایی خوبی در این زمینه بین دو کشور منعقد شد.

این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: دولت سیزدهم این توانمندی را دارد تا جبران خسارت ناشی از غفلت دولت های قبل در حوزه دیپلماسی انرژی را جبران کند؛.

وی با اشاره به برنامه تهران و مسکو برای همکاری های بلندمدت و تدوین سند همکاری های ۲۰ ساله، گفت: این سند در حوزهای مختلفی تدوین شده و در حوزه انرژی به موضوع سرمایه‌گذاری، سوآپ در منطقه، تعرفه گمرکی بین ایران و روسیه و تکمیل کریدور شمال به جنوب در بخش‌های ریلی و جاده‌ای و انتقال فرآورده توافقات مثبتی حاصل شد. البته جزییات آن در حال بررسی است و امیدواریم قراردادهای ارزنده‌ای در این زمینه منعقد شود.

توسعه همکاری‌های ریلی و جاده‌ای از مهمترین همکاری‌های ایران و روسیه است

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: خرید تسلیحات، تقویت بخش‌های آموزشی و کشاورزی و ارتقاء صنایع به ویژه در حوزه خودرو و ماشین‌های سنگین و واردات و صادرات محصولات کشاوزی از دیگر نکات مثبت تفاهم نامه ایران و روسیه در سند ۲۰ ساله است.

شریعتی در ادامه یادآور شد: بر اساس توافقی که بین ایران و روسیه انجام شده پروژه برقی سازی راه آهن گرمسار - اینچه برون در دستور کار اجرایی است که با اجرای این پروژه، اتصال مرز ریلی اینچه برون به شبکه ریلی کشور پر ظرفیت تر خواهد شد. همچنین توافق نهایی ایران و روسیه برای ساخت خط آهن رشت - آستارا در مدت ۳ سال از دیگر مزایایی همکاری های مشترک دو کشور است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه به همکاری‌های دریایی میان تهران و مسکو اشاره کرد و گفت: در حوزه مربوط به حمل و نقل دریایی از طریق دریای خزر هم توافقات خوبی در حال انجام بوده و در سند مربوط به کمیسیون مشترک این موارد گنجانده شده است.

به گزارش ایرنا,این نماینده مجلس درباره همکاری‌های پولی و بانکی بین دو کشور خاطرنشان کرد: کار گروه‌ها در این باره در حال تشکیل است و هم پیمان‌های پولی، فعال کردن کارت میرو شتاب و هم فعال کردن ارزهای محلی، ریال و روبل در تجارت و بحث مربوط به فعال کردن سوئیفت‌ها از جمله محورهای گفتمان و تفاهم بین دو کشور است که بهبود شرایط اقتصادی کمک شایانی خواهد کرد.

کد خبر 469404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =