ثبت سومین قله تورم در نیم قرن در ۱۴۰۱

اقتصاد ایران در سالی که گذشت سومین نرخ تورم بالای ۴۰ درصد را در نیم قرن اخیر به ثبت رساند.

به گزارش صدای بورس، بررسی آمارهای تورم سالانه بانک مرکزی نشان می دهد اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۱ یکی از سه قله تورمی خود را فتح کرده و به نوعی بالاترین نرخ تورم در ۵۰ سال گذشته را به ثبت رسانده است. این در حالی است که نرخ تورم نقطه به نقطه کشور طبق آمارهای دیروز بانک مرکزی نیز به بیش از ۶۴ درصد در اسفند ماه رسیده است.

نرخ تورم در سال گدشته با ثبت رقم ۴۶.۵ درصد بالاترین نرخ تورم کشور را در نیم قرن تجربه کرده و بعد از نرخ تورم ۴۹.۵ درصدی در سال ۷۴ و ۴۷.۱ درصدی در سال ۹۹ اکنون سومین قله تورم را به ثبت رسانده است.

بر اساس آمارهای بانک مرکزی در نیم قرن اخیر نرخ تورم در سی و یک سال زیر بیست درصد و در ۱۹ سال بالاتر از این رقم بوده است. در عین حال نرخ تورم در هفت سال بالاتر از ۳۵ درصد بوده است. اما از سال ۹۸ تاکنون نرخ تورم هر سال بالاتر از ۴۰ درصد ثبت شده که نشان دهنده عبور اقتصاد ایران از دوره سیکلی خود و ورود به دوره صعودی است.

با خروج آمریکا از برجام روند صعودی نرخ ارز در ایران شدت گرفت و این موضوع باعث شد تا سطح عمومی قیمت ها روند فزاینده ای به خود بگیرد و این در حالی است که سیاست های دولتی در دولت گذشته و کنونی باعث تشدید قیمت ها شده است.

دولت دوازدهم با تعیین ارز ۴۲۰۰ تومانی سعی کرد اثر افزایش چند برابری قیمت ارز بر تورم را کاهش دهد اما در عمل موفق نشد و در دولت سیزدهم با حذف این ارز، رشد قیمت ها شدت گرفته است.

به عقیده کارشناسان ارز ۵۰ هزار تومانی در پایان سال ۱۴۰۱ داستان تازه ای را در برابر نرخ تورم در کشور قرار خواهد داد و می تواند تهدیدی جدی در برابر شعار امسال باشد.

ثبت سومین قله تورم در نیم قرن در ۱۴۰۱

کد خبر 469389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =