۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
سال خوب بورس

برای چشم‌انداز بازار سرمایه در سال آتی چند نکته مهم وجود دارد: ۱- نرخ دلار ۲- وضعیت کامودیتی ها و رکود جهانی ۳- میل حاکمیت بازار سرمایه پس از ۲.۵ سال افت و عقب‌ماندگی نسبت به سایر بازارها، پتانسیل لازم برای جبران افت خود را دارد ولی هنوز چند مشکل بر سر راه خود دارد.

یکی از درایورهای اصلی بازار دلار است و بنظر می‌رسد با رشد دلار، بازار بتواند صعودی شود. همچنین نسبت قیمت به درآمد پایین در سهام و رسیدن آن‌ها به زیر میانگین تاریخی، پتانسیل دیگر بازار سرمایه است.

نکته دیگر نیز میل حاکمیت برای جذاب کردن بورس است که بنظر می‌رسد با توجه به اتفاقات سال ۹۹ کمی این مورد دشوار باشد ولی بنظر می‌رسد حاکمیت ناچار است برای کنترل سایر بازارها، این سیگنال رو به مردم بدهد که بخشی از سرمایه خود را به بورس بیاورند تا بتواند کنترل بیشتری بر بازارهای ارز طلا مسکن و خودرو داشته باشد. در مورد دلار، بنظر می‌رسد برای سال آتی نرخ دلار بالای ۶۵ هزارتومان تاچ خواهد شد و با این نرخ ارز، شرکت‌های صادرکننده بخصوص کوچک‌ترها اوضاع خوبی خواهند داشت و در گروه های بزرگ‌تر بازار مثل فولادی و پتروشیمی و سنگ‌آهنی بعضا سهام با پی‌برای های محدود ۳.۵ تا ۴ پیدا خواهد شد. البته در گروه‌های سیمانی و کاشی و شیشه شرکت‌های صادرکننده جذابی هستند که بتوانند گزینه‌های سرمایه گذاری باشند.
در نهایت بنظر می‌رسد سال ۱۴۰۲ می‌تواند سالی خوبی برای بورس باشد و جمیع عوامل بنیادی کمک کننده به رشد بازار شود.

  • جواد عشقی‌نژاد - کارشناس ارشد بازار سرمایه
  • شماره ۴۸۸ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 469020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =