هسته معاملات دیگر مختل نمی شود 

در روزهای پایانی سال به سراغ روح الله دهقان مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری اطلاعات رفتیم.

در گفت‌وگویی که با ایشان داشتیم خبرهایی خوبی از توسعه سامانه های نظارتی تا افزایش ظرفیت برای رفع اختلال در هسته معاملات دادند که در ادامه می‌خوانید.

* در مورد آخرین وضعیت پروژه سامانه پس از معاملات توضیح می فرمایید.
اجرای این سامانه به عهده شرکت سپرده گذاری مرکزی است و تنها انجام تست ها و برقراری ارتباط با سیستم معاملات به عهده شرکت مدیریت فناوری بورس بوده که به صورت کامل انجام شده است. موضوع بهره برداری و عملیاتی این سامانه توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی انجام می شود.

* از زمان تقریبی بهره برداری از این پروژه اطلاعی دارید؟
برخلاف سامانه پس از معاملات قبلی که مالکیت آن متعلق به شرکت سپرده گذاری مرکزی بود اما بهره برداری و عملیات سامانه با شرکت مدیریت فناوری بود؛ در سامانه جدید این موضوعات به طور کامل از صفر تا صد در اختیار سمات است و شرکت مدیریت فناوری بورس از جزییات آن با خبر نیست.

*وضعیت انتقال داده ها به صورت کامل انجام شده است؟
این موضوع بستگی به برنامه شرکت سپرده گذاری مرکزی دارد؛ در حال حاضر تست سامانه پس از معاملات جدید برای نماد etf اعتماد فرابورس انجام شده است. این نکته هم حائز اهمیت است که بدانید اطلاعات گذشته در سامانه قبلی می ماند و پس از بهره برداری، اطلاعات جدید در این سامانه ذخیره می شوند.

*این موضوع مشکلی ایجاد نمی کند؟
این موضوع به شرکت سپرده گذاری مرکزی بر می گردد. قطعا باید درگاه هایی را تبیین کنند که یکپارچگی اطلاعات حفظ شود و از نگاه کاربر بیرونی تداخلی ایجاد نشود و مخاطب متوجه این تغییرات نشود. تمام اطلاعات در شرکت سپرده گذاری مرکزی که مالک این پروژه است انجام می شود و با توجه به دسترسی کامل این شرکت به اطلاعات بعید است که در واکشی اطلاعات مشکلی وجود داشته باشد.

*هسته معاملات در حال حاضر در چه وضعیتی قرار دارد؟
هسته معاملات در حال حاضر در وضعیت مطلوبی قرار دارد و از نظر تراکنش ها حتی در روزهای اخیر که بازار سرمایه با رونق همراه بود تحت فشار نیست و با توجه به توسعه هایی که انجام شده اکنون هسته معاملات وضعیت خوبی دارد.

*اگر اقبال سرمایه گذاران به سمت بورس از قبل بیشتر شود به نظر شما مجدد با اختلال مواجه نمی شویم؟
با توجه به توسعه هایی که انجام شده به نظر می رسد که دیگر با مشکل و اختلال رو به رو نباشیم. در تست هایی که انجام شد حتی با بار و فشار بیشتر خوشبختانه شاهد هیچگونه مشکلی در هسته معاملات نبودیم.

*این توسعه ها بیشتر در چه زمینه هایی بوده است؟
بعد از اتفاقات سال ۹۹ در حوزه سخت افزار و به ویژه نرم افزار برای افزایش ظرفیت فعالیت هایی صورت گرفت. از جمله این تلاش ها بازنگری در کدهای سامانه و در قسمت هایی که امکان افزایش ظرفیت وجود داشت کارایی سیستم را ارتقا دادیم تا در حوزه نرم افزاری عملکرد سیستم بهبود پیدا کند.

*برای سال آتی در شرکت مدیریت فناوری اطلاعات چه اقداماتی انجام خواهید داد؟
برای سال آینده بخش های سامانه معاملات جدید را داریم که اگر سازمان بورس بتواند مراحل قراردادی را نهایی کند قاعدتا باید بعد از آن کارهای بهره برداری آغاز شود. فعالیت های دیگری که انجام شده در حوزه سامانه های نظارتی است. بازار برای پوشش نیاز خود به شفافیت محتاج به این سامانه ها ست که در حال حاضر بر روی توسعه آنها مشغول به کار هستیم. این سامانه ها نمود بیرونی ندارند اما ناظر بازار در حال استفاده از این سامانه های نظارتی است؛ سال گذشته نیز در این حوزه فعالیت های گسترده ای انجام شد.

*کارکرد این سامانه های نظارتی جدید چیست؟
با توجه به گسترش بازار و اینکه ذی نفعان بازار هم به طبع آن افزایش پیدا کردند قاعدتا نیاز به الگوریتم ها و اقدامات نظارتی هم باید توسعه پیدا کنند که برای تحقق این مهم باید سامانه های جدید ایجاد یا ارتقا پیدا کنند. علاوه بر آن در سال ۹۹ حجم بالایی از داده های معاملاتی تولید شد که ذخیره سازی و بهره برداری از آنها در حوزه نظارت نیاز به توسعه های زیادی داشت؛ بنابراین بیشتر فعالیت ها در این بخش انجام شد. در این راستا پروژه جدیدی به نام سامان هم شروع به فعالیت می کند که سامانه های یکپارچه نظارتی را در اختیار سازمان بورس خواهد گذاشت. بخشی از این پروژه انجام شده و تغییرات سخت افزاری نیز لحاظ شده است که بتوانیم حجم بیشتری از داده ها را پشتیابی کنیم و ورود به حوزه تحلیل های ماشینی را نیز پوشش دهیم.

*جزییات بیشتری از پروژه سامانه معاملات جدید می‌گویید.
این سامانه در حال حاضر از نظر پیاده سازی و کد های سیستمی به پایان رسیده است. این سامانه متعلق به مجموعه ای مستقل از شرکت مدیریت فناوری اطلاعات بوده و ما فقط سهامداران این شرکت هستیم و از نظر تیم فنی به صورت کامل مستقل است. برای بهره برداری از این سامانه نیازمند قراردادی بین سازمان بورس و این شرکت است که اکنون در حال سپری کردن مراحل است تا قرارداد منعقد شود تا بعد از آن برای بهره برداری اقدام شود. این سامانه با نگرش به اینکه بتواند ظرفیت‌های بالاتری از معاملات را پوشش دهد یا بتواند معاملات الگوریتمی را نیز پاسخگو باشد توسعه
پیدا کرده است.

  • زهره فدوی - خبرنگار
  • شماره ۴۸۷ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 469016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =