۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۰
کمبود بازارگردان در شرکت‌ها

در رابطه با اینکه قیمت روزی که سهام برخی شرکت‌ها به فروش می‌رود با NAV هر سهم آنها تفاوت دارد، بخشی از این موضوع اصلا به صورت تاریخی بوده است.

یعنی معمولا شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ‌های ما در بازار سرمایه زیر ‌NAV معامله می‌شوند یعنی قیمت معاملاتی آنها زیر NAV است حتی این اتفاق را در صندوق‌های پالایش و صندوق دارا یکم هم داریم.

بخشی از آن به نظر می رسد باز می‌گردد به نبود بازارگردان فعال روی سهام آن شرکت سرمایه‌گذاری یا صندوق که قیمت را به سمت NAV نزدیک کند.
بخش دیگری هم به نظر می‌رسد باز می‌گردد به اینکه چون به صورت سنتی ما بازارگردانی فعال نداشتیم در حال حاضر این ذهنیت برای بازار ایجاد شده که همیشه باید این روال اتفاق بیفتد و در نتیجه دیگر این در ذهن فعالان بازار جا افتاده است. این شرکت‌های سرمایه‌گذاری زیر NAV معامله می‌شوند. اصطلاحا می‌گویند نسبت قیمت بر NAV مثلا شرکت‌های سرمایه‌گذاری ۵۰ یا ۶۰ درصد و در این محدوده در حال معامله است.
البته نکته‌ای که وجود دارد به نظر می‌رسد بخش عمده آن باز می‌گردد به نبود یک بازارگردان فعال در آن شرکت و آن نماد که بازارگردانی کند و قیمت را به محدوده NAV می‌رساند. در هر صورت کسی که در حال حاضر در حال خرید زیر NAV است یعنی در حال معامله است احتمالا با اینکه قیمت پایین‌تر از NAV است در حال انجام این معاملات است. حال اگر یک روزی بخواهد این قیمت به سمت‌ NAV برود و نزدیک شود به طور طبیعی خریداران سود و فروشندگان زیان خواهند کرد. در شرکت‌هایی که چنین وضعیتی دارد این اتفاقات رخ خواهد داد که کلیت ماجراست.

  • علیرضا کدیور - کارشناس بازار سرمایه
  • شماره ۴۸۷ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 469011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =