تورم و نرخ بهره حقیقی شدیدا منفی

به نظر نمی‌رسد توافق ایران و عربستان تاثیر بسزایی بر بنیاد بازارها در ایران داشته باشد؛ به صورت بنیادی یعنی اینکه با توافق با عربستان ریسک سیاسی کم می‌شود ولی تاثیر زیادی بر روی مسائل اقتصادی و خلق نقدینگی ندارد.

اگر مذاکره با عربستان تبدیل به مذاکره با ایالت متحده آمریکا شود و تحریم‌ها برداشته شود، می‌تواند تاثیرگذار باشد نه اینکه گفته شود تورم کاهش پیدا می‌کند.
از آن‌جایی که رشد اقتصادی را خواهیم داشت و کشور رشد اقتصادی دارد آن خلق نقدینگی ۳۶ درصدی جذب و همچنین باعث می‌شود که تورم بالاتر از ۴۵ درصد نداشته باشیم و روند آن نزولی باشد تنها در این حالت شاهد کاهش حرکت ریال به سمت پایین خواهیم بود پس در حالت عادی و بدون برداشته شدن تحریم‌ها، تورم پایاست، قیمت دلار همواره افزایشی خواهد بود با وجود این تورم و تمامی بازارها خودشان را با تورم در نهایت وفق خواهند داد از بازار مسکن تا بازار طلا و دلار و غیره. اقتصاد ایران در سال آینده با چالش‌هایی مشابه سال ۹۸،۹۹ و در نهایت ۱۴۰۰ رو به رو است و تورم و نرخ بهره حقیقی شدیدا منفی است، ۳۶ درصد رشد نقدینگی نیز وجود دارد که این‌ موارد چالش‌های اصلی اقتصادی است. در نهایت متوسط سال جاری که نرخ ارز ۳۳ هزار تومان بود و در سال آینده ۴۰ درصد رشد خواهد داشت، تمامی بازارهای مالی در سال ۱۴۰۲ به لحاظ بازده ریالی تقریبا صعودی خواهند بود.

  • پیمان مولوی - کارشناس اقتصادی
  • شماره ۴۸۸ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 469007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =