شمشیر نوپک علیه اوپک

قیمت سبد نفت اوپک نسبت به آغاز سال ۲۰۲۳ کاهش نشان می‌دهد.

به گزارش صدای بورس، گزارش ماه مارس سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نشان می‌دهد، میانگین قیمت سبد نفت این سازمان در مقایسه با ابتدای سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است.

در نخستین روز امسال (سوم ژانویه) میانگین قیمت سبد نفت اوپک ۸۲ دلار و ۵ سنت بوده و در ۱۴ مارس (۲۳ اسفند) به ۷۸ دلار و ۹۲ سنت رسیده است. در این مدت، بالاترین قیمت سبد نفت اوپک به میزان ۸۵ دلار و ۴۵ سنت در ۲۳ ژانویه و پایین‌ترین قیمت آن به میزان ۷۵ دلار و ۷۷ سنت در ۵ ژانویه به ثبت رسیده است.

شمشیر نوپک علیه اوپک

در همین مدت قیمت نفت خام صادراتی ۱۳ عضو سازمان اوپک نیز شاهد نوسان‌هایی بوده است. بررسی آمارها از ابتدای سال تا ۱۴ مارس ۲۰۲۳ نشان می‌دهد، بالاترین میانگین قیمت به میزان ۸۳ دلار و ۹۰ سنت مربوط به نفت الجزایر بوده است. در همین مدت، نقت خام ونزوئلا با میانگین قیمت ۶۱ دلار و ۸۴ سنت، ارزان‌ترین نفت اوپک بوده است. میانگین قیمت نفت صادراتی ایران در این مدت معادل ۸۱ دلار و ۷۲ سنت ثبت شده است.

شمشیر نوپک علیه اوپک

افزایش تولید

در فوریه امسال، میزان تولید نفت خام ۱۳ عضو اوپک با ۱۱۷ هزار بشکه افزایش به ۲۸ میلیون و ۹۲۰ هزار بشکه در روز رسید. در این مدت، نیجریه با ۷۲ هزار بشکه بیشترین افزایش را به نام خود ثبت کرد. از سویی، آنگولا با ۵۲ هزار بشکه، بیشترین کاهش روزانه تولید را داشت. در همین حال، تولید نفت خام ایران با ۱۷ هزار بشکه افزایش به ۲ میلیون و ۵۷۱ هزار بشکه در روز رسید.

شمشیر نوپک علیه اوپک

گزارش ماهانه اوپک در حالی منتشر شد که اعضای این سازمان نگران تبدیل لایحه کنگره آمریکا موسوم به «نوپک» به قانون هستند. گفته می‌شود که کنگره آمریکا این لایحه را که در سال ۲۰۰۷ مطرح شده و تاکنون مسکوت مانده بود، در دستور کار قرار داده است. تجربه غرب در تعیین سقف قیمت برای نفت صادراتی روسیه، آمریکا را بر آن داشته تا سیاست مشابهی را در قبال اوپک در پیش گیرد. اما بی‌شک اعضای اوپک با این موضوع به راحتی کنار نخواهند آمد. به عنوان مثال، وزیر نفت عربستان گفته، در صورت تصویب این قانون، عربستان از یک سو از تولید نفت خود خواهد کاست و ازسوی دیگر، از فروش نفت به کشورهایی که قصد اعمال سقف قیمت بر نفت صادراتی این کشور داشته باشند، خودداری خواهد کرد.

هنوز روشن نیست که این لایحه تبدیل به قانون شود اما در صورت وقوع چنین اتفاقی باید منتظر واکنش اعضای سازمان اوپک به این اقدام باشیم.

کد خبر 468877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =