سال ۱۴۰۱، سال ریل‌گذاری بازار سرمایه

به طور کلی سال ۱۴۰۱، سال ریل‌گذاری در بازار سرمایه بود چه در حوزه داخلی که بحث تحول دیجیتال را دنبال کردیم و چه در حوزه شروع بحث تامین‌مالی که در استان‌ها و مراکز استان‌ها استارت خورده است با وظیفه‌ای که برای مدیریت تالارهای منطقه‌ای تدبیر شده است. به نظر می‌رسد این ریل‌گذاری شروع بسیار خوبی برای سال جدید است.

به گزارش صدای بورس، محمود گودرزی، مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران با بیان اینکه اولین عرضه اولیه‌ای که برای سال آینده خواهیم داشت، شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد است، گفت: شرکت‌های دیگری نیز هستند که در این مسیر قرار دارند اما اتفاقی اساسی که سال آینده در بورس تهران خواهد افتاد در ابتدا پذیرش شرکت‌های اقتصاد دیجیتالی است، همانند شرکت دیجی‌کالا و شرکت هزاردستان که درخواست داده‌ و مسیر پذیرش آنها شروع شده است. همچنین امید می‌رود یکی از بزرگترین شرکت‌های اقتصاد دیجیتال نیز به همراه ایرانسل به اینها اضافه شود.

همچنین دومین موضوعی که برای سال آینده غیر از بحث پذیرش به دنبال آن هستیم، ایجاد بازاری است که بتوان در آن تامین مالی انجام داد، برای شرکت‌های سهامی عام پروژه نیز با ورود شرکتی جذاب با ایجاد بازار سرمایه‌گذاران حرفه‌ای تامین مالی انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه گام دومی که به دنبال آن هستیم بحث حاکمیت شرکتی است، افزود: برای نیمه نخست سال آینده، همایش بسیار خوبی در رابطه با این موضوع برگزار خواهیم کرد تا بتوانیم گام‌هایی اساسی و عملی برای بحث رتبه‌بندی ناشران بازار سرمایه با همکاری سازمان و سایر ارکان بورس داشته باشیم.

گودرزی در ادامه گفت: به طور کلی سال ۱۴۰۱، سال ریل‌گذاری در بازارسرمایه بود چه در حوزه داخلی که بحث تحول دیجیتال را دنبال کردیم و چه در حوزه شروع بحث تامین‌مالی که در استان‌ها و مراکز استان‌ها استارت خورده است با وظیفه‌ای که برای مدیریت تالارهای منطقه‌ای تدبیر شده است. به نظر می‌رسد این ریل‌گذاری شروع بسیار خوبی برای این است که چهره بورس تهران دیگر بازاری کامودیتی‌بیس نباشد و شرکت‌هایی که مبتنی بر دانش هستند و دارایی‌های نامشهود دارند اما کاربرپایه و دانش‌محور هستند برای سال آینده چهره جدیدی به بورس خواهد داد و امید می‌رود روند متفاوتی را شاهد باشیم.

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار عنوان کرد: بحث تخلفات چه از منظر معاملاتی و چه از منظر ناشرانی فرآیند و رویه مشخصی دارد، بورس تهران مانند سال‌های گذشته یک فرآیند مشخصی را دنبال خواهد کرد اما اتفاقی که در حال رخ دادن است، این است که اگر همراهی سایر ارکان را داشته باشیم، شناسنامه انضباطی را برای سال آینده خواهیم داشت. با سامانه سنجش که سامانه نظارت جامع شرکت بورس است، دیگر ارتباطی منطقی‌ بین حتی هشدارهای حداقلی با فرآیندهای کنترلی معاملات بازار سرمایه را ثبت و ضبط خواهیم کرد، این اقدام شروع شده و فاز ۳ آن سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین به نظر می‌رسد که با اصلاح سامانه‌ها و فرآیندها روند رسیدگی شتاب بیشتری خواهد گرفت.

گودرزی در نهایت افزود: نمادهای استانی همانگونه که توسط ریاست سازمان نیز گفته شده اولین اتفاقی که باید برای آنها بی‌افتد، برگزاری مجامع است. پتانسیل‌های بسیار خوبی نیز برای این شرکت‌ها وجود دارد به ویژه برای سال آینده که به نظر می‌رسد بازار سرمایه عقب ماندگی خود را جبران خواهد کرد و این شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به نوعی سرمایه‌گذاری غیرمستقیم هستند یعنی مردم می‌توانند با سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها به صورت غیرمستقیم در بازار سرمایه‌گذاری انجام دهند و امید می‌رود در سال آتی مشکلات این شرکت‌ها برطرف و نمادها بازگشایی شوند.

کد خبر 468875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =