۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰
قاتل خاموش چیست؟

۵ بیماری قاتل خاموش که ممکن است به آن مبتلا باشید و از آنها اطلاعی نداشته باشید.

صدای بورس - مهراز حبیبی؛ همه افراد مستعد ابتلا به بیماری های مزمن هستند. در حالی که برخی قابل پیشگیری هستند، پیش بینی برخی دیگر دشوار است. پزشکان معتقدند تشخیص و درمان به موقع می تواند بهبودی را بهتر و آسان تر کند.

با این حال، برای انجام این کار، فرد باید از وضعیت آنها آگاه باشد، که تنها از طریق شناسایی زودهنگام علائم یا غربالگری منظم سلامت امکان پذیر است. اما اگر برخی از بیماری ها بدون علامت باشند، یعنی تا زمانی که خیلی دیر نشده است، هیچ علامتی از خود نشان نمی دهند. به این بیماری ها «قاتل خاموش» نیز گفته می شود. برخی از بیماری ها در زیر ذکر شده است:

فشار خون بالا

فشار خون بالا یکی از برترین قاتل های خاموش تمام دوران در نظر گرفته می شود. زمانی اتفاق می‌افتد که نیروی خون به دیواره‌های رگ‌های خونی به‌طور مداوم بیش از حد بالا باشد و آسیب‌های زیادی به بار آورد. اگر کنترل یا مدیریت نشود، می تواند خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با قلب از جمله حمله قلبی و سکته را افزایش دهد. اکثر افراد مبتلا به فشار خون هیچ علامتی نشان نمی دهند مگر اینکه فشار به طور خطرناکی بالا باشد.

کلسترول بالا

کلسترول بالا را قاتل خاموش نیز می نامند، به این دلیل که تا زمانی که سطح آن به بالاترین حد خطرناک برسد، هیچ علامتی در بیماران ایجاد نمی کند. کلسترول بالا زمانی اتفاق می افتد که تجمع بیش از حد ماده چربی که به آن کلسترول بد LDL نیز می گویند در خون وجود داشته باشد. علت اصلی آن غذاهای چرب، فرآوری شده ناسالم، عادات سمی مانند مصرف الکل و سیگار کشیدن و عدم ورزش است.

دیابت

دیابت زمانی قاتل خاموش اطلاق می شود که یک بیمار گلوکز یا قند خون بیش از حد در جریان خون خود داشته باشد. این اتفاق زمانی رخ میدهد که که لوزالمعده انسولین کافی تولید نمی کند یا زمانی که بدن نمی تواند به طور موثر از انسولین تولید شده استفاده کند. دیابت یک بیماری نگران کننده برای سلامتی ایجاد می کند، عمدتاً به این دلیل که یک بیماری خاموش است. به آن "قاتل خاموش" می گویند زیرا در بیشتر موارد بیماران نمی دانند که این بیماری را دارند و علائم تنها زمانی ظاهر می شوند که بیماری به مرحله نگران کننده ای رسیده باشد.

سرطان

سرطان یک وضعیت تهدید کننده زندگی است. آنچه این موضوع را نگران کننده می کند این است که اکثر سرطان ها از جمله سرطان سینه، سرطان دهانه رحم، سرطان روده بزرگ، سرطان تخمدان و سرطان ریه خاموش هستند. این تنها از طریق غربالگری قابل تشخیص یا تایید است که ابزار مهمی برای پیشگیری از سرطان و تشخیص زودهنگام است. بسته به محل سرطان ها، مراحل درمان می تواند شروع شود.

بیماری کبد چرب

بیماری کبد چرب می تواند دو نوع باشد: بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) و بیماری کبد چرب الکلی که استئاتوهپاتیت الکلی نیز نامیده می شود. NAFLD نوعی کبد چرب است که با مصرف الکل ارتباطی ندارد، در حالی که AFLD به دلیل مصرف زیاد الکل رخ می دهد. بیماری کبد چرب به تدریج پیشرفت می کند و به همین دلیل است که خود را به صورت علائم نشان نمی دهد. این یک قاتل خاموش است که در آن افراد هیچ علامتی را تجربه نمی کنند یا علائم را با سایر بیماری های خوش خیم اشتباه می گیرند.

کد خبر 468349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =