آیا رمزارزهای هوش مصنوعی ارزش سرمایه‌گذاری دارند؟  

هوش مصنوعی (AI) موضوع غالب و ترند در سال ۲۰۲۳ بوده که منجر به افزایش قابل‌توجه قیمت توکن‌های مبتنی بر این فناوری نیز شده است.

داده‌های بازار، نشان‌دهنده رشد چشمگیر این ارزهای دیجیتال در پایان ژانویه بودند و به‌رغم یک عقب‌نشینی کوتاه‌مدت در اواسط فوریه، دارایی‌های رمزارزی مبتنی بر هوش مصنوعی همچنان در طول ماه شاهد افزایش قیمت خود بوده‌اند.

طبق داده‌های cryptoslate.com، ارزش بازار ۷۴ ارز دیجیتال مبتنی بر هوش مصنوعی اکنون حدود ۴.۰۳ میلیارد دلار است که ۰.۳۷ درصد از کل بازار ارزهای دیجیتال و ۱.۱۹ درصد از بازار توکن‌های قراردادهای هوشمند را به خود اختصاص داده‌ است. علاوه بر این، اکثر ۷۴ رمزارز مرتبط با هوش مصنوعی در ماه گذشته دستاوردهای مثبتی را تجربه کرده‌اند.
آیا رمزارزهای هوش مصنوعی هنوز ارزش سرمایه‌گذاری دارند؟ بزرگترین ارز دیجیتال مبتنی بر هوش مصنوعی، گراف (GRT) است که در حال حاضر ارزش بازار آن تقریباً ۱.۴۲ میلیارد دلار است. قیمت GRT در ۳۰ روز گذشته ۷۰.۵۷ درصد در برابر دلار آمریکا افزایش یافته است. دومین دارایی برتر مبتنی بر هوش مصنوعی نیز Singularitynet) GIX) است که در این ماه ۱۳۲.۶۷ درصد رشد قیمتی داشته است.
قیمت ارز دیجیتال Fetch.ai) FET) نیز در دوره ۳۰ روزه، ۵۳.۲۱ درصد افزایش یافته و پروتکل ocean) OCEAN) هم یک رشد ۷.۲۶ درصدی را در این مدت تجربه کرده است. قیمت Iexec rlc) RLC)، پنجمین توکن بزرگ مبتنی بر هوش مصنوعی هم در ماه گذشته ۶.۲۹ درصد در برابر دلار آمریکا افزایش یافته است. با این حال، در هفت روز گذشته، بخش ارزهای دیجیتال مبتنی بر هوش مصنوعی، ۴.۱۴ درصد کاهش ارزش داشته است. حجم معاملات بازار ارز دیجیتال هوش مصنوعی در روز سه‌شنبه گذشته تقریباً ۴۴۴.۳۹ میلیون دلار بود. این رقم ۰.۸ درصد از ۵۵.۳۹ میلیارد دلار حجم تجارت جهانی را تشکیل می‌دهد.

۵ ارز دیجیتال هوش مصنوعی برتر در سال ۲۰۲۳
توکن‌های هوش مصنوعی با شروع سال ۲۰۲۳ بسیار محبوب شده‌اند. ارز دیجیتال AI تفاوت‌هایی با رمزارزهای دیگر دارد که مهمترین آنها در نوع کاربرد است. کوین‌های هوش مصنوعی معمولا دارای یک پلتفرم AI هستند که امکان ساخت و استفاده از برنامه‌های هوش مصنوعی را برای کاربران فراهم می‌کنند. یعنی کاربران می‌توانند الگوریتم‌های پیشرفته‌ای‌ بسازند که می‌توان از آنها برای تصمیم‌گیری بهتر در سرمایه‌گذاری، مدیریت بهتر دارایی‌های دیجیتال و حتی معاملات خودکار استفاده کرد.
از آن‌جایی که ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی از فناوری بلاکچین استفاده می‌کنند، آسیب‌پذیری کمتری در برابر حملات مخرب دارند. علاوه بر این، رمزارزهای هوش مصنوعی را می‌توان در بازارها و شبکه‌های غیرمتمرکز استفاده کرد و این به کاربران امکان می‌دهد که توکن‌های خود را به صورت مستقیم و بدون واسطه معامله کنند.

۱. اوشن پروتکل Ocean Protocol) OCEAN)
Ocean Protocol یک پروتکل متن‌باز است و این امکان را برای کاربران و شرکت‌ها فراهم می‌کند که به صورت امن و شفاف، داده‌ها را مبادله و از آنها کسب درآمد کنند. توسعه‌دهندگان می‌توانند با استفاده از ویژگی‌های مختلف این پروتکل مثل دسترسی ایمن به داده‌ها و مخزن‌های عمومی و خصوصی، برنامه‌های موردنظر خود را بسازند. پروتکل اوشن نوعی بازار برای شرکت‌های مالک داده نیز هست که در آن خریداران می‌توانند داده‌های خود را به صورت امن خرید، فروش یا معامله کنند.

۲. سینگیولریتی نت SingularityNET) AGIX)
سینگیولریتی نت (SingularityNET) یک پروتکل متن‌باز و مجموعه‌ای از قراردادهای هوشمند است که با هم یک شبکه غیرمتمرکز از خدمات هماهنگ هوش مصنوعی را تشکیل داده‌اند. این پروتکل به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد که با استفاده از بلاکچین اتریوم و مشوق‌های توکنی، سهامداران را در یک شبکه توزیع‌شده جمع کرده و از خدمات هوش مصنوعی درآمد کسب کنند. هدف این پروتکل، ایجاد محیطی است که در آن ساخت خدمات هوش مصنوعی، اشتراک‌گذاری و ادغام آنها با برنامه‌ها راحت و ساده باشد. برنامه‌های هوش مصنوعی ساخته شده در پروتکل سینگیولریتی نت می‌توانند با سایر برنامه‌های شبکه تعامل داشته باشند. این قابلیت منجر به تشکیل یک بازار کاربردی شده است که در آن توسعه‌دهندگان می‌توانند به راحتی خدمات هوش مصنوعی موردنظر خود را پیدا کنند، بخرند یا بفروشند.

۳. فچ Fetch.ai) FET)
پروژه Fetch.ai یک شبکه بلاکچین با دسترسی باز (Open Access) است که با استفاده از هوش مصنوعی غیرمتمرکز و یادگیری ماشینی و با کمترین مشارکت انسانی، امکان رشد و توسعه اقتصاد دیجیتال را فراهم می‌کند. این پلتفرم تمام ابزارهای لازم برای ساخت عامل‌های خودمختار (Autonomous agents) را به توسعه‌دهندگان ارائه می‌دهد. عامل‌های خودمختار می‌توانند با شبکه تعامل داشته باشند و می‌توان از آنها در بهینه‌سازی خانه‌های هوشمند، زنجیره تامین، حمل و نقل و صنایع دیگر استفاده کرد. از FET (توکن بومی Fetch.ai) برای تشویق مشارکت‌کنندگان شبکه، تسهیل تراکنش‌ها و پاداش دادن به ماینرها در ازای اعتبارسنجی بلاک‌های جدید استفاده می‌شود.

۴. نومرای Numeraire) NMR)
نومرای (NMR) توکن بلاکچینی پلتفرم نرم افزاری Numerai است. روش کار این پلتفرم تقریبا مشابه پلتفرم‌های معاملاتی و صندوق‌های پوشش ریسک است. توکن NMR بر بستر بلاکچین اتریوم ساخته شده است و از آن برای پاداش دادن به معامله‌گرانی استفاده می‌شود که روند بازار را به درستی پیش‌بینی می‌کنند. در پلتفرم Numerai دو برنامه کاربردی ارائه می‌شود: برنامه Numerai Signals و برنامه Numerai Tournament. در اپلیکیشن Signals کاربران پیش‌بینی‌های خود از قیمت سهام را ثبت می‌کنند و این پیش‌بینی‌ها بعدا توسط یک سیستم هوش مصنوعی ارزیابی می‌شود. اگر پیش‌بینی‌ها درست باشد، کاربران توکن‌ NMR پاداش می‌گیرند. در برنامه Tournament کاربران برای پیش‌بینی قیمت سهام با همدیگر رقابت می‌کنند و برنده، توکن NMR دریافت می‌کند. Numerai در کنار ایجاد یک روش نوآورانه برای کسب درآمد معامله‌گران، به موسسات مالی کمک کرده ‌است که بدون نیاز به سرمایه‌گذاری اضافی در ساختارها یا پرسنل، به استراتژی‌های معاملاتی پیشرفته دسترسی داشته باشند.

۵. دیپ برین DeepBrain Chain) DBC)
دیپ برین (DBC) یک پلتفرم محاسباتی هوش مصنوعی توزیع شده و مبتنی بر بلاکچین است که امکان دسترسی امن، مقرون‌به‌صرفه و اختصاصی به قابلیت‌های هوش مصنوعی را فراهم می‌کند. به کمک این پلتفرم توسعه‌دهندگان می‌توانند از سایر کاربران شبکه توان محاسباتی اجاره کنند و هزینه آن را با توکن DBC بپردازند. این پلتفرم دارای یک لایه حریم خصوصی است که تضمین می‌کند هیچ داده حساسی بدون اجازه منتشر نشود. این قابلیت در صنایعی مثل بهداشت و درمان که امنیت داده‌ها بسیار مهم است، اهمیت ویژه‌ای دارد. DeepBrain Chain به شرکت‌ها کمک می‌کند که داده‌های خود را به صورت امن ذخیره و پردازش کنند و همزمان از مزایای شبکه‌های محاسباتی توزیع‌شده مثل مقیاس‌پذیری و صرفه‌جویی در هزینه‌ها، بهره‌مند شوند. پذیرش DeepBrain Chain توسط سازمان‌های بزرگ جهان نشان می‌دهد که این پلتفرم می‌تواند با پتانسیل کافی خود، نحوه استفاده ما از AI را در آینده دگرگون کند.

  • شماره ۴۸۵ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 468150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =