تحقق ۹۰ درصد ظرفیت اسمی در ۱۴۰۲

کل بدهی ارزی مربوط به فاینانس شرکت در سنوات گذشته بوده که پرداخت شده است.

تولید گریدهای بطری و الیاف از جمله فعالیت‌های شرکت پتروشیمی شهید تندگویان است که به گفته محمد شایگان، مدیر مالی این شرکت فروش گریدهای بطری از الیاف بیشتر است. همچنین «شگویا» برنامه‌های توسعه‌ای بسیاری در واحدهای مختلف شرکت دارد که در گفت‌وگوی هفته‌نامه اطلاعات بورس با مدیرمالی شرکت بررسی شد.

* با وجود تقاضای بالا برای محصولات شگویا در بورس کالا چشم‌انداز سودآوری شرکت متاثر از موارد مختلفی است.
دقیقا؛ سودآوری شرکت متاثر از قیمت‌های پایه محصولات است. اگر قیمت‌های پایه متناسب با تغییر در نهاده‌های تولید مثلا قیمت خوراک اصلی تغییر کند قطعا سودآوری شرکت مناسب خواهد بود و امید است بتوانیم سود سال قبل را رد کنیم.

* نرخ خوراک شرکت چقدر است و آیا تخفیفی دارید؟
نرخ خوراک شرکت بر اساس قیمت‌های جهانی است و تخفیفی که لحاظ می‌شود ۵ درصد نسبت به قیمت‌های فوب خلیج فارس است.

* یکی از عوامل رشد بهای تمام شده پتروشیمی شهید تندگویان قیمت خوراک اصلی است...
همینطور است؛ بیشترین عامل تغییر بهای تمام شده شرکت، قیمت‌های خوراک اصلی است. پارازیلین، ام ای جی و اسید استیک خوراک اصلی هستند که متاثر از قیمت‌های جهانی و قیمت نفت است. دو عامل دیگر هم که در قیمت بهای تمام شده ما تاثیر می‌گذارد، نرخ یوتیلیتی و حقوق دستمزد است که هر دو این موارد باعث شده است قیمت‌های تمام شده افزایش پیدا کند. همچنین برآورد از سود سال جاری به این صورت است که تا پایان اسفند ماه بتوانیم سود سال قبل را رکورد زده و حدود ۱۰ درصد بالاتر از سود سال قبل
کسب کنیم.

* «شگویا» برنامه افزایش سرمایه دارد؟
خیر؛ در کدال هم اعلام شد که شرکت فعلا هیچ برنامه‌ای برای افزایش سرمایه ندارد. اگر برنامه‌ای بود به اطلاع سهامداران خواهد رسید.

* برای افزایش مقدار فروش خود چه برنامه‌ای دارید؟
برنامه‌هایی را اجرا کردیم که واحدها مخصوصا در واحدهای شیمیایی تداوم تولید داشته باشند. تعمیرات اساسی انجام داده‌ایم که باعث خواهد شد هم تداوم تولید داشته باشیم و هم بتوانیم تقاضای بازار را پاسخ دهیم.

* نرخ محصولات را برای نیمه اول سال آتی چه مقدار پیش‌بینی می‌کنید؟
نرخ فروش محصولات برای نیمه اول سال آتی متاثر از قیمت‌های جهانی و نرخ ارز است. اگر نرخ ارز تغییراتی داشته باشد که ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی حذف شود و به صورت رقابتی باشد، نرخ‌ها به نرخ‌های بازار نزدیک خواهد شد و قطعا رقابت کاهش پیدا می‌کند و نرخ‌ها واقعی‌تر می‌شود. در رابطه با نرخ مواد اولیه مصرفی شرکت هم اینکه بیشترین افزایش را در پارازیلین داشتیم که ۶۵ درصد قیمت تمام شده ما را تشکیل می‌دهد ولی در بقیه مواد اولیه تغییراتی نداشتیم.

* شرکت هیچگونه بدهی ارزی ندارد؟
خیر؛ کل بدهی ارزی مربوط به فاینانس شرکت در سنوات گذشته است که پرداخت شده است. همچنین با توجه به اینکه تراز دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی شرکت بالانس است، کمترین تسعیر ارز را خواهیم داشت که کمترین تاثیر را روی سود ما باید داشت.

* آیا حاشیه فروش بطری بیشتر از الیاف است؟
بله، حاشیه فروش بطری بیشتر از الیاف است به همین دلیل شرکت تمایل دارد که به سمت تولید بیشتر بطری برود تا بتواند بخشی از سود آن را افزایش دهد. برای اینکه این کار انجام شود پروژه‌ای در هیات مدیره شرکت تعریف شده است که تاسیس یک واحد اس اس پی است و با راه‌اندازی این پروژه که ۱۵۰ هزار تن در سال است، خواهیم توانست انعطاف‌پذیری تولید را در فصولی که افزایش تقاضا وجود دارد، افزایش دهیم. همچنین بتوانیم برای بطری بیشترین عرضه را داشته باشیم و سودآوری شرکت را افزایش دهیم. کارهای مناقصه پروژه انجام شده است ولی برخی ایرادات وجود دارد که در اولین فرصت هیات مدیره مجددا موضوع برگزاری مناقصه را پیگیری می‌کند تا این کار انجام شود. حدودا ۱۵۰ هزار تن به تولید بطری اضافه خواهد شد و کمترین سودآوری شرکت می‌توان گفت حدود ۴۵۰ میلیارد تومان است.

* شرکت تقریبا با ۷۰ درصد ظرفیت تولید کار می‌کند؛ چه اقدامی برای افزایش ظرفیت عملیاتی انجام داده اید؟
برای افزایش ظرفیت چند اقدام انجام شده است. تعمیرات اساسی واحدهای شیمیایی اتفاق افتاده است و از ابتدای سال ظرفیت تولید شرکت افزایش پیدا خواهد کرد.

* برای بهینه‌سازی مصرف انرژی چه طرح‌هایی جهت کاهش هزینه‌ها دارید؟
پروژه‌هایی از طرف شرکت برای مدیریت انرژی تعریف شده و در بودجه ۱۴۰۲ هم پیش‌بینی شده و امید است بتوانیم بین ۱۰ تا ۱۵ درصد هزینه‌های انرژی را کاهش دهیم.

* به مشکلات زیست محیطی هم بپردازیم...
برای رفع مشکلات محیط زیستی و خروج از صنایع آلاینده ۲۴ پروژه کوچک و بزرگ تعریف شده است. تقریبا بالای ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه اجرای آنها می‌شود و با اجرای اینها که در حال حاضر عملکرد واقعی آنها ۷۰ درصد است، می‌توانیم از صنایع آلاینده در سال آینده خارج شویم. این ۲۴ پروژه با مدیریت سازمان محیط زیست استان هماهنگ شده است و پروژه‌ها را به تایید این مدیریت رسانده‌ایم و بعد از اتمام پروژه با ارائه هزینه‌ها به سازمان محیط زیست می‌توانیم واحدهای خود را از صنایع آلاینده خارج کنیم. هزینه‌هایی که در سال جاری و سال‌های گذشته به شرکت تحمیل شده یک درصد فروشی به عنوان عوارض آلایندگی بوده است که از هزینه‌های ما حذف خواهد شد.

* برای کاهش ضایعات برنامه‌ای دارید؟
برای کاهش ضایعات هم برنامه این است که واحدها استمرار تولید داشته باشند. در صورتی که واحدها استمرار تولید داشته باشند و قطعی یوتیلیتی نداشته باشیم، قطعا هزینه‌های ضایعات به کمتر از یک درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

* درباره برنامه‌ها و طرح‌های توسعه‌ای ربات‌های همه‌کاره توضیح می‌دهید؟
ربات‌های همه کاره یک انبر اتوماتیک است تا محصولات خود را از این پس بدون دخالت نیروهای انسانی بتوانیم بسته‌بندی کنیم که هم هزینه‌های سربار را کاهش می‌دهد، هم کیفیت محصولات حفظ می‌شود و می‌تواند ارزش افزوده خوبی برای تولید و سودآوری شرکت داشته باشد.

* پیش بینی شما از میزان درآمد و سودآوری سال آینده چیست؟
در سال جدید قطعا برنامه این است که ۹۰ درصد ظرفیت اسمی کار کنیم. غیر از تولید در ظرفیت برنامه‌ای، پیش‌بینی شده تا بتوانیم واحد استیپل را هم راه‌اندازی کنیم. واحد استیپل مثل پی او وای دارای ارزش افزوده زیادی است و می‌تواند در سودآوری شرکت تاثیر خوبی داشته باشد.

* و سخن پایانی...
«شگویا» سال ۱۴۰۱ وضعیت خوبی داشته است و با وجود اینکه کاهش قیمت در قیمت پایه محصولات و افزایش قیمت در خوراک اصلی که پارازیلین است، داشتیم ولی با عملکرد تولید خوبی که شرکت داشته و رکوردی که در تولید زده است، می‌توانیم رکورد سودآوری سال گذشته را بزنیم و نسبت به سال قبل افزایش سود داشته باشیم. «شگویا» جزو نمادهای بسیار خوب سهمی بنیادی است که در سودآوری و تولید خوب خواهد بود.

  • همراز فیروزی - خبـرنــگار
  • شماره ۴۸۵ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 468148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =