۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
صندوق‌های طلا ترمز می‌کنند

مهمترین دلیل این موضوع که بازدهی صندوق‌های طلا در یک‌سال اخیر بیش از شاخص بورس، ارزش بازار، تورم و طلای داخلی بوده، این است که سکه با حباب مواجه شده است؛ در این میان اگر تقریبا ۲۴,۵ درصد حباب در اونس ضرب شود، دلار سکه به دست می‌آید.

در حال حاضر سکه حدود ۲۳_۲۲ درصد حباب دارد که تا چند روز پیش حتی به ۳۰ درصد هم رسیده بود ضمن آنکه در گذشته هم حباب آن ۶,۷ درصد بوده است.

بنابراین علت رشد این بود که دلار در این مدت افزایش داشته یعنی حتی در روزهای اخیر دیدیم از محدوده ۲۶ و ۲۷ هزار تومان به محدوده ۶۰ هزار تومان رسید و مورد بعدی اینکه حباب سکه هم از ۷ به ۳۰ درصد صعود کرد. بر این اساس تا زمانی که دلار ثابت نشود، بازدهی بالای ۱۵ درصد باقی می‌ماند مگر اینکه دلار ثابت شود و حباب سکه به محدوده ۱۵ درصد برسد.
به هر میزان ریسک‌های سیاسی در کشور ما کمتر شود، اتفاقات خوبی در برجام رخ دهد و یا دلار stable شود (پیش‌بینی این است که دلار تا پایان سال در بازه ۵۰ تا ۵۵ هزار تومان باشد) رشد ارز می‌تواند کمتر شود و به تبع این موضوع دیگر پیشی گرفتن بازدهی صندوق‌های طلا از شاخص و... اتفاق نیفتد. ضمن آنکه اگر شرایط ثابت شود، به‌نظر می‌رسد شاخص کل بورس بتواند بازدهی دلاری بدهد و در این صورت برای کسانی که اهل ریسک هستند، زمانی است که باید صندوق طلا را بفروشند و سهام خریداری کنند.
در این بین نکته‌ای که وجود دارد، اینکه صندوق طلا دیگر رشد خود را کرده است و خریداری سکه‌ای که ۲۳ درصد حباب دارد به فردی توصیه نمی‌شود به همین خاطر اگر شخصی می‌خواهد پوشش ریسک تورم را داشته باشد باید به سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری حرکت کند یعنی صندوق‌های سهامی، اهرمی و...، به این صورت که افرادی که تمایل دارند ریسک زیادی کنند (که توصیه نمی‌شود) می‌توانند از صندوق‌های اهرمی استفاده کنند و همچنین افرادی که می‌خواهند با ریسک متوسط سرمایه‌گذاری کنند، صندوق‌های سهامی که قابل معامله هستند و مدیران حرفه‌ای دارند، می‌تواند عملکرد بهتری ثبت کند. بر این اساس پیش‌بینی این است که این نوع صندوق‌ها در افق سه تا شش ماه آینده به سرمایه‌گذاران کمک کنند و داشتن صندوق طلا برای امروز ریسک است.
تنها ریسکی که در سه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ می‌تواند بازار سرمایه را تهدید کند، دولت است و اگر این ریسک وجود نداشته باشد این بازار می‌تواند با اقبال مواجه شود.
به این صورت که اگر دولت قصد داشته باشد قوانینی وضع کند که سهامدار زیان ببیند، یک ریسک برای بازار شکل می‌گیرد در حالی که وقتی اصرار دولت از دلار ۲۸۵۰۰ برای نیما برداشته شد، بلافاصله دیدیم شاخص بورس رشد ۱۵ تا ۱۷ درصدی را تجربه کرد. مورد دیگر اینکه اگر خودروسازان را اذیت نکنند یعنی اجازه دهند خرید و فروش داشته باشند و سود کسب کنند و همچنین به سایر صنایع افزایش نرخ منطقی بدهند و دولت کاری کند که صنایع بتوانند سرپا باشند، به‌نظر می‌رسد آن زمان روزی است که باید ملک، صندوق طلا و... را فروخت و سهم خرید. البته باتوجه به اینکه نمی‌توان پیش‌بینی کرد در سه ماه آینده چه اتفاقاتی رخ می‌دهد شاید شخصی اینگونه برداشت کند که ریسک‌ها و تنش‌های سیاسی بیشتر می‌شود و دولت هم به خاطر کسری که در منابعش دارد، قرار است این فشار را به شرکت‌ها تحمیل کند که در این صورت اتفاقا هم دلار بالاتر می‌رود و هم شاخص بورس عقب می‌افتد اما به‌طور کلی پیش‌بینی منطقی این است که اندکی وضعیت به نفع شاخص کل بورس می‌شود.

  • مرتضی لعل سجادی - مدیر صندوق زیتون شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ترنج
  • شماره ۴۸۵ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 468138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =