۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
دورنمای روشن بازار 

اگر رشدی در بازار سرمایه متصور نباشد و مردم به سمت سرمایه‌گذاری در دارایی‌های دیگری بروند و آنها را ترجیح بدهند در واقع نقدینگی از بازار سرمایه به سمت بازارهای دیگری نقل مکان می‌کند و طبعا اینگونه اتفاقات به صورت طبیعی رخ می‌دهد.

اگر یک دورنمای خوبی از وضعیت بازار سرمایه در ذهن مردم حک شود و به نوعی جا بگیرد و انتظارات رشد در بازار سرمایه نیز وجود داشته باشد، نقدینگی خیلی سریع می‌تواند به سمت بازار سرمایه حرکت کند که در این صورت می‌توانیم رشد بازار سرمایه را شاهد باشیم.

از جمله دلایل این اتفاق می‌تواند نرخ‌های قیمت‌گذاری دستوری یا تثبیت نرخ ارز باشد که با باب شدن اتاق معامله منتفی شد. یا مثلا خروج نقدینگی از بازار زمانی که دورنمای بازارهای رقیبی همچون ارز و این موارد که در واقع نرخ رشد در آنها وجود دارد، مثبت است، یا وقتی شرکت‌های بورسی ملزم می‌شوند تا ارز خود را به قیمت ثابتی در سامانه نیما به فروش برسانند، همچنین وقتی خودروها را با قیمت‌گذاری عرضه می‌کنند و زمانی که سود و درآمد شرکت‌ها به همان نسبت افزایش پیدا نمی‌کند، در واقع دورنمایی برای رشد آنها وجود ندارد و باعث می‌شود که این اتفاق رخ دهد. اینکه با تشکیل بازار مبادله ارز، شرکت‌ها می‌توانند بر اساس عرضه و تقاضا ارز خود را بفروشند، باعث شده تا نرخ سودآوری شرکت‌ها بهتر ‌شود و همچنین این باعث می‌شود که در واقع رشد قیمت سهام شرکت‌ها را شاهد باشیم و دارایی شرکت‌ها در واقع منطقی می‌شود و ما می‌توانیم شاهد این اتفاقات باشیم. وضعیت بازار سرمایه تا پایان سال بسته به چندین عامل است. این بازار دستخوش عرضه‌ها و نیاز نقدینگی شرکت‌ها برای پایان سال است و همچنین تحت تاثیر نرخ ارز و بازارهای رقیب است.
احتمالا رشد بازار سرمایه را شاهد خواهیم بود و دورنمای شرکت‌ها و سودهای مجامعی که سال آینده برگزار می‌شود نیز دورنمای خوب و روشنی است. به همین علت می‌توان پیش‌بینی‌های خوبی از وضعیت بازار داشت و ضمن اینکه شاید تا پایان سال فرصت خوبی باشد تا پرتفوی مناسبی انتخاب کرد تا سال آینده نیز سال خوبی برای سرمایه‌گذاران باشد و اطلاعات خوبی که از سمت شرکت‌ها منتشر می‌شود، بتواند تاثیر خوبی برای سهم‌شان داشته باشد.

  • مصطفی امیدقائمی - مدیرعامل گروه مالی ملت
  • شماره ۴۸۴ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 467704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =