کاهش 49 هزار بشکه‌ای تولید اوپک

جدیدترین گزارش اوپک نشان داد، تولید نفت ایران در نخستین ماه سال 2023 به 2 میلیون و 557 هزار بشکه رسیده و اوپک نیز 49 هزار بشکه از تولید را در این ماه کاهش داده است.

به گزارش صدای بورس، سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام، اوپک در جدیدترین گزارش خود به نقل از منابع ثانویه اعلام کرد: تولید نفت ایران در ماه ژانویه ۲۰۲۳ برابر با دی ۱۴۰۱ به ۲ میلیون و ۵۵۷ هزار بشکه در روز رسیده که نسبت به ماه پیش از آن ۲۲ هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

ایران در ماه دسامبر (آذر ماه) ۲ میلیون و ۵۷۹ هزار بشکه نفت در روز تولید کرده بود.

کاهش 49 هزار بشکه‌ای تولید اوپک

بر اساس گزارش‌های اوپک، ایران در ماه نوامبر (آبان ماه) ۲ میلیون و ۵۷۹ هزار بشکه نفت در روز، در ماه اکتبر (مهر ماه) ۲ میلیون و ۵۶۱ هزار بشکه نفت در روز، در ماه سپتامبر (شهریور ماه) ۲ میلیون و ۵۴۹ هزار بشکه نفت در روز، در ماه آگوست (مرداد ماه) ۲ میلیون و ۵۷۱ هزار بشکه نفت در روز، در ماه جولای (تیر) ۲ میلیون و ۵۶۷ هزار بشکه نفت در روز، در ماه ژوئن (خرداد ماه) ۲ میلیون و ۵۶۵ هزار بشکه در روز، در ماه می (اردیبهشت ماه) ۲ میلیون و ۵۴۳ هزار بشکه در روز و در ماه آوریل ۲۰۲۲ (فروردین ماه ۱۴۰۱) روزانه ۲ میلیون و ۵۶۵ هزار بشکه نفت تولید کرده بود.

* ایران همچنان در جایگاه پنجم اوپک به لحاظ تولید

ایران در ماه آوریل یا فروردین ماه ۱۴۰۰ جایگاه چهارمین تولیدکننده نفت اوپک را از کویت گرفته بود و از آن زمان تا مهر ماه ۱۴۰۰ (اکتبر ۲۰۲۱) این جایگاه را حفظ کرده بود اما در ماه نوامبر یعنی آبان ماه ۱۴۰۰، بار دیگر تولید نفت کویت از ایران پیشی گرفت و در جایگاه چهارم نشست و ایران به رتبه ۵ بازگشت.

در حال حاضر، کشورهای عربستان با تولید ۱۰ میلیون و ۳۱۹ هزار بشکه در روز، عراق با تولید ۴ میلیون و ۴۲۴ هزار بشکه در روز و امارات با ۳ میلیون و ۴۵ هزار بشکه در روز، سه کشور بزرگ تولیدکننده نفت اوپک به شمار می‌روند.

کویت با تولید ۲ میلیون و ۶۹۳ هزار بشکه در روز چهارمین تولیدکننده اوپک است.

ایران، پیش از تحریم‌های آمریکا از سال ۲۰۱۸، سومین تولیدکننده‌ بزرگ نفت اوپک پس از عربستان و عراق بود.

* افزایش ۳۸ هزار بشکه ای تولید نفت ایران در سه ماهه پایانی ۲۰۲۲

ایران در سه ماه نخست سال ۲۰۲۲ روزانه ۲ میلیون و ۵۲۹ هزار بشکه، در سه ماهه دوم ۲ میلیون و ۵۵۵ هزار بشکه و در سه ماهه سوم امسال ۲ میلیون و ۵۶۲ هزار بشکه در روز و در سه ماه چهارم ۲ میلیون و ۵۶۷ هزار بشکه در روز نفت تولید کرده است.

تولید نفت ایران در سه ماهه چهارم نسبت به سه ماهه اول ۳۸ هزار بشکه در روز بیشتر شده است.

همچنین میزان تولید نفت ایران در چهارم ماهه سوم سال گذشته میلادی ۹۳ هزار بشکه در روز بیشتر از سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۱ است.

ایران در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۱ روزانه ۲ میلیون و ۴۷۲ هزار بشکه نفت تولید کرده بود.

* افزایش ۱۶۲ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران در سال ۲۰۲۲

ایران به طور متوسط در سال ۲۰۲۲ روزانه ۲ میلیون و ۵۵۴ هزار بشکه نفت تولید کرده است، این رقم به طور متوسط در سال ۲۰۲۱ روزانه ۲ میلیون و ۳۹۲ هزار بشکه نفت و در سال ۲۰۲۰ روزانه یک میلیون و ۹۹۱ هزار بشکه نفت بوده است.

به این ترتیب ایران در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱ روزانه ۱۶۲ هزار بشکه بیشتر تولید نفت داشته است. تولید نفت ایران در ۲۰۲۱ نیز نسبت به سال ۲۰۲۰ نیز ۴۰۱ هزار بشکه در روز افزایش یافته بود.

ایران در سال ۲۰۱۹ روزانه ۲ میلیون و ۳۵۶ هزار بشکه، در سال ۲۰۱۸ روزانه ۳ میلیون و ۵۵۳ هزار بشکه و در سال ۲۰۱۷ روزانه ۳ میلیون و ۸۱۳ هزار بشکه نفت تولید کرده است.

* کاهش ۴۹ هزار بشکه‌ای نفت اوپک در نخستین ماه ۲۰۲۳

بر اساس این گزارش، تولید نفت ۱۳ کشور عضو این سازمان در ماه ژانویه ۲۰۲۳ (دی ۱۴۰۱) ۲۸ میلیون و ۸۷۶ هزار بشکه در روز عنوان شده است که کاهش روزانه ۴۹ هزار بشکه‌ای نسبت به ماه دسامبر را نشان می‌دهد.

اوپک در ماه دسامبر روزانه ۲۸ میلیون و ۹۲۶ هزار بشکه نفت تولید کرده بود.

بر اساس این گزارش، متوسط تولید نفت اوپک در سال ۲۰۲۲ به روزانه ۲۸ میلیون و ۸۶۵ هزار بشکه رسیده است که نسبت به سال پیش از آن افزایش ۲ میلیون و ۵۲۰ هزار بشکه ای را نشان می دهد.

رقم تولید اوپک در سال ۲۰۲۱ به طور متوسط برابر با ۲۶ میلیون و ۳۴۵ هزار بشکه در روز عنوان شده است.

گروه اوپک پلاس از ماه سپتامبر توافق کرده بودند که از میزان تولید خود کم کنند؛ این رقم برای ماه اکتبر ۱۰۰ هزار بشکه در روز بود که اوپک در آن ماه به تنهایی ۲۱۰ هزار بشکه در روز از تولید خود کم کرده بود.

همچنین اوپک پلاس در ادامه روند کاهش تولید خود با توجه به شرایط اقتصادی در جهان و پیش بینی تقاضا برای نفت در جهان توافق کردند تا از ماه نوامبر به بعد روزانه ۲ میلیون بشکه در روز از تولید خود بکاهند.

اوپکی‌ها قرار است این روند کاهشی را تا پایان سال ۲۰۲۳ ادامه دهند. جمعه گذشته روسیه اعلام کرد، رقم تولید خود را داوطلبانه ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش می‌دهد و چون این اقدام داوطلبانه است، نیازی به مشورت با اوپک پلاس ندارد.

* کاهش ۱۵۶ هزار بشکه‌ای تولید نفت عربستان

عربستان در ماه ژانویه ۱۵۶ هزار بشکه نفت در روز از تولید خود کم کرده و میزان تولیدش به ۱۰ میلیون و ۳۱۹ هزار بشکه رسیده است. میزان تولید این کشور در ماه دسامبر ۱۰ میلیون و ۴۷۵ هزار بشکه در روز بود.

تولید نفت عربستان در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱ به طور متوسط یک میلیون و ۴۱۷ هزار بشکه در روز افزایش یافته است و این کشور در سال ۲۰۲۲ روزانه ۱۰ میلیون و ۵۳۱ هزار بشکه نفت تولید کرده است.

* بیشترین کاهش تولید برای عربستان

شش کشور عضو اوپک در این ماه افزایش تولید داشتند که بیشترین افزایش به میزان ۶۵ هزار بشکه در روز به نیجریه تعلق دارد. یک کشور نیز تغییری در تولید خود نداده است.

باقی کشورهای عضو نیز کاهش تولید داشتند که بیشترین کاهش به میزان ۱۵۶ هزار بشکه به عربستان اختصاص یافته است.

ایران، لیبی و نیجریه از توافق کاهش تولید معاف هستند.

به گزارش فارس,سیزده کشور عضو اوپک شامل الجزایر، آنگولا، کنگو، گینه استوایی، گابن، ایران، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، عربستان، امارات و ونزوئلاست.

کد خبر 467370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =