۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۰
شورای رقابت کوتاه نیامد!

بورس تهران در جریان معاملات بهمن ماه به واسطه تنش‌های بازار خودرو و خبرهای ضد و نقیض در خصوص نحوه عرضه خودرو، با کاهش ارزش معاملات سهام مواجه شد. کاهش ارزش معاملات خرد در روزهای اخیر تشدید شده و جریان پول حقیقی روزانه بازار نیز در روندی رکودی قرار گرفته است.

به گزارش صدای بورس، بورس در چند ماه اخیر حساسیت زیادی به مسئله نحوه عرضه خودرو و ابلاغیه‌های شورای رقابت نشان داده است. در ابتدای امر با تشدید شدن عرضه خودرو در بورس کالا، بازار سرمایه توانست تأثیر این فرایند را بر صورت‌های مالی 6 ماهه و 9 ماهه نشان دهد و بار دیگر امید به ساخت خودروی داخلی بدون زیان به بازار برگردد. با این اتفاق نمادهای صنعت خودرو بورس تهران با اقبال حقیقی‌ها همراه شد و ورود جریان پول حقیقی به دیگر صنایع بازار نیز سرایت کرد. البته نقش افزایش نرخ دلار و طلا را در بازار آزاد بر رشد قیمت سهم های دلاری نباید نادیده‌ گرفت.

روند شاخص11.18

با تمام این اوصاف، شورای رقابت از ماه گذشته طی ابلاغیه‌های رسمی، فروش و عرضه بیشتر محصولات دو شرکت اصلی خودروساز کشور را در بورس کالا غیرقانونی اعلام کرده است. هر بار که ابلاغیه‌ای با این محتوا از شورای رقابت منتشر شد؛ بازار دو واکنش شدید به این موضوع نشان داد. واکنش اول کاهش ارزش معاملات بوده که با لفظ رکود معاملاتی شناخته می‌شود و واکنش دوم خروج پول از نمادهای خودرویی و افت تراز شاخص صنعت خودرو بوده است. حال با کوتاه نیامدن شورای رقابت، بازار در رکود معاملاتی سنگینی قرار گرفته که با کاهش جریان پول حقیقی نیز همراه است.

ارزش حجم11.18

به گزارش اکو ایران,نحوه عرضه خودرو در این چند هفته از معضلات اصلی بازار بورس و اوراق بهادار به شمار می‌رود. سایه این مسئله که از اهمیت بالایی برخوردار است از سر بازار کنار نمی‌رود و بیش از آن چیزی که تصور می‌شد بازار را متأثر کرده است. فعالان بازار سرمایه غالباً موافق عرضه خودرو در بورس کالا هستند اما نارضایتی فعالان تنها از ممنوعیت این عرضه نیست، بلکه خبرهای ضد و نقیضی است که پایان ندارد و هر روز موجب تغییرات روند معمول معاملات بازار می‌شود. اگر قرار به قرعه‌کشی نیز باشد بورس تهران با یک بار شیون کردن آرام می‌شود اما تصمیمات ناهماهنگ دستگاه‌های اجرایی به گونه‌ای بوده که این قصه هر بار تازه می‌شود و بازار را به رکود می‌کشد.

کد خبر 466946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =