عوامل محرک بورس در اقتصاد ایران چیست؟

در یک دهه اخیر، محرک‌های بازار سرمایه عمدتاً متغیرهای اسمی و مهم‌ترین آن دلار بوده است.

به گزارش صدای بورس، عباس گمار، مدیر ارزش‌گذاری تأمین سرمایه نوین با بیان این مطلب گفت: محرک رشد بازار سرمایه در روزهای گذشته افزایش نرخ دلار بوده است و با توجه به رشد نقدینگی در کشور، به نظر می‌رسد با تداوم سیاست‌های فعلی در سال‌های آینده نیز همچنان شاهد تضعیف پول ملی و افزایش نرخ دلار و به دنبال آن افزایش شاخص کل بورس باشیم.

وی با بیان اینکه اغلب شرکت‌ها در صورت‌های مالی شش ماهه خود نرخ دلار نیمایی را در محدوده ۲۸ هزار تومان گزارش کرده‌اند، تصریح کرد: با توجه به اینکه بازار آینده‌نگر است، انتظار می‌رود افزایش نرخ دلار، خود را در نرخ نیما نیز نشان دهد و باعث افزایش سودآوری اسمی شرکت‌ها شود.

مدیر ارزش‌گذاری تأمین سرمایه نوین در ادامه، با اشاره به اینکه نرخ رشد سودآوری شرکت‌ها در دنیا ناشی از متغیرهای حقیقی است، افزود: این بدان معناست که تولید و میزان فروش شرکت‌ها افزایش پیدا می‌کند و از آنجا که این افزایش ناشی از متغیرهای حقیقی است، تلاطم در بازار کمتر خواهد بود، این در حالی است که نرخ رشد سودآوری شرکت‌ها در بازار سرمایه ایران ناشی از افزایش نرخ متغیرهای اسمی همچون نرخ تورم و نرخ ارز است و هر زمان این نرخ‌ها دچار تلاطم شوند، بازار نیز دچار تلاطم و نوسان می‌شود.

وی یادآور شد: بنابراین چون نرخ ارز محرک اصلی بازار بوده است و در آینده نیز نرخ تورم بیشتر خود را در اقتصاد نشان خواهد داد، به نظر می‌رسد در آینده صنایع دلاری پیشتاز بازار باشند.

گمار با تأکید بر اینکه بازار سهام در بین بازارهای موازی همچون سپرده‌گذاری بانکی، بازار ملک و بازار ارز و طلا پیشتاز خواهد بود، اظهار داشت: با این وجود، بازار سهام ریسک‌های پنهانی دارد که هر چند وقت یک بار ممکن است اتفاق بیفتد و سرمایه‌گذاران باید به آن توجه کنند.

وی خاطرنشان کرد: این ریسک‌ها از جنس ریسک‌های به اصطلاح گسسته محسوب می‌شوند، اما وقتی فروش و بهای تمام شده شرکت‌ها مورد نوسان قرار می‌گیرد، عمدتاً ریسک‌های پیوسته‌ هستند.

کد خبر 466613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =