۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰
علائم سکته مغزی

سردرد شدیدی که بدون دلیل ایجاد می شود، قبل از سکته مغزی است.

صدای بورس - مهراز حبیبی، سکته مغزی یک وضعیت اورژانسی تهدید کننده زندگی است که زمانی اتفاق می افتد که خون رسانی به بخشی از مغز قطع شود. این زمانی اتفاق می افتد که یک لخته خون جریان خون و اکسیژن به مغز را مسدود می کند. فشار خون بالا عامل اصلی سکته مغزی است. اگر شما یا اطرافیانتان سکته مغزی را تجربه کنید، نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. بنابراین، آگاهی از علائم مرتبط با سکته بسیار مهم است.

انواع سکته مغزی

دو نوع اصلی سکته مغزی وجود دارد - ایسکمیک و هموراژیک. سکته مغزی ایسکمیک ناشی از لخته شدن خون است که جریان خون به مغز را مسدود می کند. از سوی دیگر، سکته های هموراژیک در اثر ترکیدن رگ خونی ایجاد می شود. سکته های مغزی ایسکمیک در مقایسه با سکته های هموراژیک بسیار شایع تر هستند.

"علائم هشدار دهنده حمله قلبی قریب الوقوع چیست؟"

سردرد یک علامت هشدار دهنده مهم است

در هر دو نوع سکته مغزی، سردرد می تواند نشان دهنده سکته مغزی باشد. یک علامت هشدار دهنده رایج سکته مغزی هموراژیک سردرد شدیدی است که بدون دلیل ایجاد می شود. به گفته متخصصان بهداشت، سکته مغزی می تواند از شریان کاروتید شروع شود - ناحیه گردن که اجازه می دهد خون به مغز جریان یابد. این می تواند منجر به سردرد شدید پیشانی شود. با توجه به مرکز نورولوژی برتر، ایالات متحده، تا 65 درصد از بیماران ممکن است سردرد را قبل از سکته تجربه کنند.

این سردرد چگونه متفاوت است؟

مرکز نورولوژی پریمیر خاطرنشان می کند: "مردم سردرد مرتبط با سکته مغزی را به عنوان سردرد بسیار شدیدی که در عرض چند ثانیه یا چند دقیقه ایجاد می شود توصیف می کنند.» هنگام سردرد ناشی از سکته مغزی، ممکن است حس لامسه یا بینایی را در یک یا هر دو از دست بدهید."

سردرد ممکن است نشان دهنده محل سکته باشد

اغلب اوقات، ناحیه تحت تاثیر سردرد مستقیماً با محل وقوع سکته مرتبط است. مرکز نورولوژی پریمیر خاطرنشان می کند: «به عنوان مثال، یک شریان کاروتید مسدود شده می تواند باعث سردرد در پیشانی شود، و اضافه می کند: «انسداد پشت مغز می تواند باعث سردرد در پشت سر شود. بنابراین یک مکان خاص برای سردرد وجود ندارد که علامت سکته باشد، زیرا ممکن است در هر نقطه از سر رخ دهد.

علائم اصلی سکته مغزی

علائم اصلی سکته مغزی را می توان با عبارت FAST به یاد آورد، که در صورت و گفتار فرد تاثیر میگذارد.

در صورت: ممکن است صورت فرد از یک طرف افتاده باشد یا چشمش افتاده باشد. ضعف یا بی حسی در یک بازو.

گفتار: ممکن است گفتار آنها نامفهوم، درهم و برهم باشد یا علیرغم اینکه بیدار به نظر می رسند نتوانند صحبت کنند. آنها همچنین ممکن است در درک آنچه دیگران به آنها می گویند مشکل داشته باشند.

زمان بسیار مهم است. در صورت مشاهده هر یک از این علائم فوراً با اورژانس تماس بگیرید.

کد خبر 466523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =