۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
بورس فرصت را از دست نمی‌دهد

در شرایط کنونی تهدیدهایی که بازار سرمایه را احاطه کرده بیشتر از فرصت‌های آن است.

به‌طور کلی می‌توان گفت باتوجه به اینکه دولت امکان افزایش قیمت حامل‌های انرژی را برای مردم ندارد طبیعتا این فشار به شرکت‌ها وارد می‌شود و به احتمال زیاد کمپانی‌های بورسی بیشتر تحت فشار نیازمندی‌های دولت قرار می‌گیرند.

ضمن آنکه از سوی دیگر بحث قطعی گاز و برق برخی از صنایع را داشتیم که این موضوع طبیعتا چند ماه آینده اثرات خود را در صورت‌های مالی شرکت‌ها نشان می‌دهد.
در این میان نکته دیگر اینکه کشمکش‌هایی که بین صاحبان صنایع و دولتی‌ها و نمایندگان مجلس در بدنه اقتصادی کشور وجود دارد تماما بورس را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد مانند ماجرای بورس کالا که عده‌ای تمایل دارند خودرو در بورس کالا عرضه نشود و در مقابل برخی دیگر به درستی از اقتصاد آزاد و این عرضه حمایت می‌کنند که طبیعتا این اختلاف بر سر سهامداران خراب می‌شود. مورد دیگر مسئله افزایش احتمالی نرخ بهره است که باید در مفروضات تحلیلی در نظر گرفته شود. نکته حائز اهمیت دیگر اینکه در این بازار احتمالا آنچه سرمایه‌گذاران از لحاظ تولیدات و گزارشات بنیادی انتظارش را دارند، برآورده نمی‌شود چون بسیاری از شرکت‌ها باتوجه به مسائل اجتماعی و سیاسی اخیر فروشی که انتظار می‌رفت را نداشتند و حاشیه سود بسیاری از آنها پایین‌تر از رقمی است که تحلیلگران محاسبه می‌کنند.
ازجمله فرصت‌هایی که می‌توان برای بازار سرمایه نام برد عقب ماندن آن از بازارهای موازی است، همیشه بازار سرمایه نسبت به بازارهای موازی بهتر بوده اما در مقطع فعلی باتوجه به تهدیدهایی که گفته شد اندکی نسبت به بازارهای موازی بازدهی کمتری کسب کرده است. البته از سوی دیگر تاحدودی نگاه دولت به بازار سرمایه ضد تورمی بوده اما طبیعتا رفته رفته بازار سرمایه ارزش‌های خود را بیشتر نشان داده و به نظر می‌رسد بازدهی بهتری در میان مدت و بلندمدت از سایر بازارها داشته باشد ولی فعلا بیشتر با نرخ دلار همبستگی دارد. بر این اساس به هر میزان نرخ دلار افزایش داشته باشد بازار سرمایه سعی می‌کند به‌صورت موازی از فرصت‌های ایجاد شده استفاده کند ضمن آنکه به احتمال زیاد فضای اقتصادی جهانی هم در چند ماه آینده بهبود خواهد داشت البته در این بین نکته مهم اینکه صنعتی مانند خودرو هم مانند لیدر در بازار عمل می‌کند و گزارشاتی که ایران خودرو و شرکت‌های بزرگ خودرویی داشتند نشان‌دهنده این است که تاحدودی وضعیتشان متحول شده، بنابراین تأثیر مثبتی بر بازار سرمایه می‌گذارد.

  • حسین عبدی - کارشناس بازار سرمایه
  • شماره ۴۸۰ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 466320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =