واگذاری بلوک ۵۱ درصدی سرخابی‌ها در اسفند ماه

رئیس سازمان خصوصی‌سازی در نشست خبری واگذاری بلوک ۵۱ درصدی سرخابی‌ها گفت: این واگذاری در اسفند ماه سال جاری انجام می‌شود، تاریخ مزایده پرسپولیس هفتم اسفند ماه تعیین شده اما تاکنون تاریخ دقیق مزایده استقلال مشخص نشده است.

به گزارش صدای بورس؛ حسین قربان زاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی تصریح کرد: در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ افزایش سرمایه دو باشگاه انجام و سرانجام پس از چند دهه عرضه سهام سرخابی‌ها به مردم صورت گرفت که با انجام چنین اتفاقی شاهد آغاز خصوصی سازی این دو باشگاه بودیم.

او ادامه داد: بر این اساس عملا حدود ۱۰ درصد از هر دو باشگاه در اختیار سهامداران و ۹۰ درصد دیگر در مسیر واگذاری قرار دارد که تصویب آن در هیأت واگذاری مطرح شده است.

به گفته قربان زاده در جلسه اخیر واگذاری ۵۱ درصد از سهام سرخابی‌ها با قیمت مصوب تصویب شد و تاریخ مزایده پرسپولیس هفتم اسفند ماه تعیین شده اما تاریخ دقیق مزایده استقلال به دلیل اینکه صورت‌های مالی که باید به تأیید سازمان حسابرسی برسد تهیه نشد و به ما ارائه نشده است، تاکنون مشخص نشده است.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد: ضرورت دارد تا هر چه سریعتر این اتفاق انجام شود و امکان دارد تا روز شنبه آگهی عرضه سهام استقلال ارائه شود.

وی گفت: در صورت پایبندی به تعهدات در اسفند ماه مزایده هر دو باشگاه انجام می‌شود.

معاون وزیر اقتصاد توضیح داد: با پیگیری‌هایی که نسبت به تشویقات و تحقیقاتی که برای دو باشگاه داشتیم، علاقه‌مندان به باشگاه‌داری حرفه‌ای اعلام آمادگی کردند و سایر علاقه‌مندان به باشگاه‌داری سرخابی‌ها، می‌توانند با مراجعه به واحد بازاریابی سازمان خصوصی‌سازی اطلاعات کافی را دریافت کنند.

قربان زاده افزود: ۱۰ درصد از سهام سرخابی‌ها واگذار شده که اگر واگذاری ۵۱ درصد با موفقیت انجام شود حدود ۶۱ درصد از سهام این دو باشگاه واگذار شده و معضل همیشه دولتی بودن دو باشگاه مرتفع شده است. بر این اساس با انجام چنین اتفاقی شاهد اثربخشی بیشتر دو باشگاه در عرصه ورزش و اقتصاد ورزش خواهیم بود.

به گفته وی افرادی که به دنبال کنترل باشگاه سرخابی‌ها هستند با رقم ۴۶۰ میلیارد تومان برای باشگاه استقلال و نیز مبلغ ۵۴۰ میلیارد تومان برای باشگاه پرسپولیس می‌توانند از این امکان برخوردار باشند.

معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: اقتضای سرنوشت این دو باشگاه که میراث فرهنگی و ورزشی کشور هستند این است که همه بررسی‌ها در مورد انتخاب خریدار صورت بگیرد چون بعد از آن دیگر کنترل استقلال یا پرسپولیس در اختیار خریدار است.

تکلیف حق پخش به کجا رسید؟

قربان‌زاده با اشاره به حق پخش سرخابی‌ها گفت: باید این دو باشگاه درآمد پایدار داشته باشند و درآمد اصلی باشگاه‌های ورزشی به ویژه فوتبال از محل حق پخش تلویزیونی تأمین می‌شود. در این زمینه تصمیمات خوبی اتخاذ شده و امروز جلسه‌ای با رئیس سازمان صدا و سیما برای تصمیم‌گیری این موضوع برگزار شد.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی تأکید کرد: ضرورت دارد حق پخش در کشور به رسمیت شناخته شود و آنچه در قانون برنامه و قوانین بودجه سنواتی بوده است درآمد حاصل از تبلیغات ورزشی بود که در تخصیص دچار مشکل شده است چون آن درآمد به مبلغ اندک هفت میلیارد تومان برای همه فدراسیون‌های ورزشی بوده است.

او افزود: به طور حتم در دو ماه پایانی سال جاری کمیته‌ای با حضور نمایندگانی از فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ، سازمان صدا و سیما و دیگر ارگان‌ها برگزار می‌شود که در آن بهترین پیشنهاد برای تعریف بازی برد-برد در خصوص به رسمیت شناخته شدن حق پخش داده می‌شود. ضمن آنکه برخی از اعضای کمیسیون تلفیق این مسأله را مورد بحث قرار دادند و در این کمیته پیشنهادی براساس لایحه بودجه سال آینده مطرح شده است.

تصویب واگذاری ۵۱ درصدی سهام دو باشگاه

همچنین در ادامه این نشست قامت، معاون واگذاری سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد: شرایط واگذاری ۵۱ درصدی سهام دو باشگاه به تصویب رسیده و همه شرایط واگذاری به غیر از قیمت در دو باشگاه یکسان است. بر این اساس قیمت ۵۱ درصد از سهام استقلال ۲۳۸۶ میلیارد تومان و قیمت ۵۱ درصد از سهام پرسپولیس ۲۷۳۶ میلیارد تومان است.

او افزود: خریدار باید ۲۰ درصد قیمت را حدود ۲۰ روز کاری بعد از تاریخ معامله به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی پرداخت کند. ضمن آنکه مدت اقساط شش سال و فاصله اقساط هم شش ماهه است همچنین خریدار یک سال تنفس دارد.

قامت با اشاره به الزامات AFC تصریح کرد: مهمترین الزام AFC عدم مالکیت همزمان دو باشگاه است بنابراین یک فرد نمی‌تواند دو باشگاه را همزمان بخرد، همچنین مالکین سایر باشگاه‌ها هم نمی‌توانند نسبت به خرید سرخابی‌ها اقدام کنند.

بررسی اهلیت متقاضیان

معاون واگذاری سازمان خصوصی‌سازی با تأکید بر اهمیت اهلیت متقاضیان و خریداران گفت: اهلیت، صلاحیت فنی و مدیریتی متقاضیان سنجیده می‌شود و افرادی مجاز به شرکت در مزایده هستند که بتوانند شاخص‌ها را پاس کنند همچنین در هر مرحله از عرضه تا زمان عقد قرارداد نیز اگر ثابت شود متقاضی فاقد صلاحیت است، مطابق ضوابط با وی برخورد می‌شود.

وی درمورد صلاحیت‌ها توضیح داد: متقاضی باید صلاحیت عمومی داشته باشد یعنی بدهکار بانکی و ممنوع‌المعامله نباشد و همچنین سوءپیشینه هم نداشته باشد. ضمن آنکه به سازمان خصوصی سازی هم نباید بدهی داشته باشد، این موارد و همچنین تمکن مالی توسط فرابورس بررسی می‌شود.

قامت ادامه داد: صلاحیت‌های تخصصی که شامل صلاحیت فنی مدیریتی می‌شود نیز توسط سازمان خصوصی‌سازی بررسی می‌شود.

معاون واگذاری سازمان خصوصی‌سازی درمورد برنامه‌ای که متقاضیان باید ارائه کنند گفت: متقاضیان باید شش محور را ارائه کنند. در ابتدا باید خریدار منابع درآمدی جدید و پایدار پیش‌بینی کند. مورد دوم اینکه مدیریت هزینه و راهبرد جذب بازیکنان و کادر فنی را داشته باشد.

او افزود: همچنین مورد سوم کاهش بدهی‌های معوق و چهارم خروج از زیان انباشته و سودآوری پایدار شرکت است. در این میان مورد پنجم برنامه تقویت و توسعه تیم‌های پایه و مسب درآمد از این محل است و ششم هم هدف‌گذاری جایگاه و رتبه تیم بین باشگاه‌های ایران و آسیاست.

تعهدات و مشوق‌های خریدار

قامت در مورد تعهدات خریدار گفت: کاهش بدهی‌های شرکت مندرج در صورت‌های مالی به میزان یک سوم ظرف مدت یک سال با اولویت پرداخت مطالبات بازیکنان و مربیان فصول قبل یکی از تعهدات خریدار است که در صورت عدم ایفای تعهدات جریمه معادل ۱۰ درصد بدهی‌ها خواهد بود. همچنین تعهد دیگر اینکه رتبه تیم ‌فوتبال در لیگ برتر کشور در دو سال متوالی از رتبه چهارم کمتر نباشد در غیر این صورت سازمان خصوصی‌سازی حق فسخ قرارداد واگذاری را دارد.

معاون واگذاری سازمان خصوصی‌سازی درمورد مشوق‌هایی که برای خریدار در نظر گرفته شده است توضیح داد: در صورت تحقق نسبت سود ناخالص به درآمد عملیاتی از سال دوم، اگر حداقل در سطح ۲۵ درصد باشد ۱۰ درصد تخفیف در مبلغ سود فروش اقساطی برای هر سال در نظر گرفته می‌شود. ضمن آنکه در صورت افزایش این نسبت به ۳۰ درصد ۱۵ درصد تخفیف در مبلغ سود فروش اقساطی برای هر سال در نظر گرفته می‌شود.

او ادامه داد: در صورت حداقل ۵۰ درصد افزایش درآمد حاصل از برند، علائم تجاری و تبلیغات محیطی در سه سال متوالی، پنج درصد از مبلغ یک قسط تخفیف داده می‌شود.

به گفته قامت همچنین اگر متوسط درآمد حاصل از فروش بازیکن شامل نقل‌وانتقال و یا حق رشد به کل درآمدهای عملیاتی در پنج سال متوالی ۳۰ درصد باشد پنج درصد از مبلغ یک قسط تخفیف داده می‌شود.

معاون واگذاری سازمان خصوصی‌سازی افزود: ضمن آنکه کسب عنوان قهرمانی در لیگ قهرمانان باشگاه‌های آسیا صورت بگیرد معادل ۲۰ درصد از مبلغ یک قسط تخفیف داده می‌شود و کسب قهرمانی در لیگ برتر نیز شامل پنج درصد تخفیف در مبلغ یک قسط می‌شود.

کد خبر 466302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =