خدمات عمومی به این دستگاه‌ها تعلق نمی‌گیرد

پایان دی آخرین مهلت دستگاه‌های اجرائی برای تمرکز حساب در خزانه است و طبق دستور وزیر اقتصاد، خزانه داری کل کشور از ابتدای بهمن دیگر به دستگاه‌هایی که حساب‌های خود را در بانک مرکزی به حساب واحد خزانه متمرکز نکرده اند، خدمات عمومی بودجه نخواهد داد.

به گزارش صدای بورس،‌ محسن برزوزاده مدیرکل وزارت امور اقتصادی و دارایی در تشریح آخرین وضعیت تمرکز حساب‌ها در حساب واحد خزانه اظهار کرد: دستگاه‌ها اقدام خود را در تمرکز حساب‌هایشان در حساب واحد خزانه آغاز کرده‌اند و مراقبت هم می‌کنیم که خللی در عملیات جاری وصول درآمد ایجاد نشود. وی افزود: تمام دانشگاه های زیر مجموعه وزارت علوم با ابلاغی که وزیر علوم انجام دادند به مرور حساب های خود را آورده اند؛ برخی مکاتباتی کرده و مشکلاتی را مانند اخذ وام هیات علمی مطرح کرده‌اند اما اقدام موثر خود را انجام داده‌اند.

مدیرکل خزانه وزارت امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه اکنون حساب های اصلی تمام شرکت های دولتی، دانشگاه و دانشگاه‌های علوم پزشکی متصل به حساب خزانه نزد بانک مرکزی وجود دارد، افزود: حساب های دستگاه های اجرایی متناسب با وظایف آنها ممکن است تا حداکثر ۷ حساب متغیر باشد که الان ۲۹ هزار حساب مربوط به دستگاه در حساب خزانه متمرکز است؛ ورود و خروج منابع از آنها به طور کامل مشخص است. وی تصریح کرد: حساب های فرعی نیاز به گشایش مجدد در خزانه ندارد بلکه باید بسته و وصولی آنها به حساب واحد خزانه متصل شود که البته اطلاع دقیقی از تعداد آنها نداریم.

وی ادامه داد: با توجه به اطلاعاتی که از بانک‌ها گرفتیم هنوز ۲ هزار حساب فرعی مربوط به دستگاه‌ها باقی مانده که عملیات اجرایی وصول منابع آنها به حساب واحد خزانه متصل نشده و عمده ترین دستگاه های ما دستگاه های علوم پزشکی هستند که به دلیل خدماتی که به بیماران می‌دهند نگران از این موضوع هستند که اگر حسابشان را به حساب واحد خزانه نزد بانک مرکزی وصل کنند ممکن است در شناسایی وصول درآمد دچار مشکل شوند و درباره این نگرانی با بانک مرکزی صحبت کرده و استانداردها را فراهم کرده ایم و این نگرانی درست نیست. مدیرکل خزانه همچنین با اشاره به انتشار اسامی ۵۴ شرکت دولت متخلف از حساب واحد خزانه از سوی وزارت اقتصاد یادآور شد: از این تعداد ۴۷ شرکت هنوز نیامده‌اند و اسامی آنها اعلام شده است؛ برخی شرکت ها هستند که اصلا نمی‌آیند که با توجه به آنکه سازمان برنامه و بودجه هر سال در پیوست شماره ۳ بودجه اسامی این شرکت ها را درج می‌کند، همین سازمان باید بررسی کند که چرا این شرکت‌ها حساب‌هایشان را نمی آورند و هیچ اقدام قانونی موثری درباره آنها انجام نمی‌شود.

برزوزاده درباره علت عدم همکاری برخی شرکت ها و دستگاه ها در اجرای حکم قانونی حساب واحد خزانه اظهار کرد: ما با شرکت ملی نفت و پالایش و پخش جلسات زیادی داشتیم، نگرانی‌هایی دارند که مهمترین آن وصول درآمد سوخت که مهمترین منبع هدفمندی است با خلل جدی مواجه شود اما نمونه های زیادی داریم؛ مثلا دکتر خاندوزی در کیش و قشم برنامه ویژه ای برای وصول درآمد فرآورده های سوختی داشتند که به راحتی انجام شد و هیچ مشکلی نداشت. ضمن اینکه این ۷ و نیم سال است که انتقال وجوه در حال انجام است و امسال آخرین مهلت برای بانک مرکزی، هم بانک‌های عامل و هم دستگاههای اجرایی است.

وی با اشاره به دستور وزیر اقتصاد برای عدم ارائه خدمات عمومی به شرکت ها و دستگاه های متخلف از حساب واحد خزانه از اول بهمن ماه گفت: از فردا تمام دستگاه‌های اجرایی مانند دانشگاه‌ها هیچگونه خدماتی داده نمی‌شود، تمام مطالبات از مسیر خود از طریق ذینفع و اگر اسناد واجبی داشته باشند که ضرورت پرداخت داشته باشد با ساز و کار پرداخت به طور مستقیم انجام می‌شود و هیچگونه پولی به آنها داده نمی‌شود که آنها تصمیم برای پرداخت بگیرند و هیچگونه پرداخت اختصاصی نخواهند داشت. وی تاکید کرد: این دستگاه‌ها باید حساب های فرعی خود را بسته و تمام درآمدهایشان به حساب واحد خزانه نزد بانک مرکزی متصل می‌کردند.

به گزارش تسنیم؛ وی با اشاره به دستور وزیر بهداشت به دانشگاه های علوم پزشکی درباره مسدود کردن حساب های فرعی و وصول درآمدها از طریق خزانه اظهار امیدواری کرد که ظرف روزهای آینده این کار را انجام دهند چرا که در غیر این صورت دچار مشکلات جدی در مسیر قانونی خواهند شد. وی با اشاره به تاکید رئیس جمهور برای الزام دستگاه ها به تمرکز حساب ها در حساب واحد خزانه از ۲۰ مهر ماه سال جاری اظهار کرد: مهلتی که داده شد برای هم شدن زیرساخت‌ها بوده و همه دستگاه ها فرصت کافی داشته‌ اند.

کد خبر 465991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =