دولت با افزایش کسری بودجه مواجه می‌شود؟

با توجه به تورم حاکم بر کشور و شرایط سیاسی و تحریم‌ها به نظر می‌رسد دولت سال آینده هم با کسری بودجه فزاینده‌ای مواجه شود.

به گزارش صدای بورس، مسعود مهدیان، تحلیلگر بازار سرمایه ضمن بیان این مطلب گفت: بازار سرمایه نیز به جهت تورمی که برای سال آینده پیش‌بینی می‌شود، می‌تواند یک رشد تورمی را تجربه کند.

وی در مورد برخی از نکات مهم و قابل توجه در لایحه بودجه ۱۴۰۲ تصریح کرد: در بودجه فروش روزانه نفت به میزان یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه با نرخ ۷۰ دلار ‌پیش‌بینی شده است که این عدد در سال گذشته ۶۰ دلار بوده است و به نوعی محقق نشده و باعث کسری بودجه شده است.

مهدیان با اشاره به نرخ خوراک پتروشیمی‌ها که یکی از موارد بسیار مهم در صنایع بورسی از جمله صنایع فولادی، معدنی و پتروپالایشی است، اظهار داشت: نرخ خوراک پتروشیمی‌ها با رشد چشمگیر ۴۰ درصدی در بودجه سال ۱۴۰۲، از پنج هزار تومان به هفت هزار تومان افزایش پیدا کرده است که این مسئله باعث ایجاد نگرانی در بین کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه شده است.

این تحلیلگر بازار سرمایه همچنین تخصیص ۱۵ هزار میلیارد تومان به صندوق تثبیت بازار سرمایه را از دیگر نکات مطرح در بودجه ۱۴۰۲ برشمرد و خاطرنشان کرد: نکته مهم دیگری که در بودجه ۱۴۰۲ به چشم می‌خورد این است که با هدف تقویت بنیه شرکت‌ها، مقرر شده است سودی که به افزایش سرمایه شرکت‌ها اختصاص می‌یابد با نرخ مالیاتی صفر محاسبه ‌شود.

مهدیان سیاست دولت در تدوین بودجه را سیاست مالی انبساطی ذکر کرد و افزود: این سیاست می‌تواند در سال آینده باعث دامن زدن بیشتر به تورم در جامعه شود و با وجو آنکه در بودجه برخی نکات هم برای حمایت از جامعه سهامداری مطرح شده است، اما اصولاً در حد حرف و سخن باقی می‌ماند و به مرحله عمل نمی‌رسد.

وی در خاتمه ابراز امیدواری کرد که نرخ خوراک پتروشیمی‌ها پس از چکش‌کاری نمایندگان در مجلس کاهش یابد تا شرکت‌ها بتوانند سودآوری خوبی داشته باشند، زیرا با توجه به تورمی که سال آینده خواهیم داشت، بازار سرمایه هم با یک رشد تورمی مواجه خواهد شد.

کد خبر 465635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =