کدام خودروهای میلیاردی مشمول پرداخت مالیات می‌شوند؟

طبق لایحه بودجه ۱۴۰۲، مالکان خودروهای بالای یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، سالیانه به نرخ یک درصد مالیات پرداخت خواهند کرد.

به گزارش صدای بورس، بر اساس تبصره ۶ لایحه بودجه ۱۴۰۲، انواع خودروی سواری و وانت دو اتاق (کابین) دارای شماره انتظامی شخصی در اختیار مالکین اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی که قیمت روز خودروی آنها بیش یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان باشد، نسبت به مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات سالیانه خودرو به نرخ یک درصد است.

ماخذ محاسبه مالیات خودرو موضوع این بند قیمت روز انواع خودرو باتوجه‌به تاریخ ساخت یا واردات آن و فقط بر اساس مشخصات مالک خودرو مندرج در شناسنامه خودرو صادره توسط نیروی انتظامی (برگ سبز) به‌عنوان سند رسمی خودرو است که توسط سازمان امور مالیاتی کشور هر ساله تا پایان فروردین‌ماه تعیین و اعلام می‌شود.

مأخذ مزبور برای انواع خودرو که بعد از اعلام سازمان تولید یا وارد می‌شوند، بلافاصله پس از تولید یا واردات آن توسط سازمان مزبور تعیین و اعلام خواهد شد. سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است مراتب را به نحو مقتضی به اطلاع اشخاص مشمول برساند.

همه اشخاص حقیقی و حقوقی مکلفند مالیات سالیانه مربوط به خودروهای تحت تملک خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محجور تحت تکفل را حداکثر تا پایان بهمن‌ماه هرسال پرداخت کنند.

نقل‌وانتقال خودروهایی که به‌موجب این بند برای آنها مالیات وضع شده، از قبل از پرداخت بدهی مالیاتی مورد انتقال شامل مالیات بر دارایی، نقل و انتقال قطعی و اجاره ممنوع است. متخلفان از حکم این بند در پرداخت مالیات متعلقه مسوولیت تضامنی دارند.

به گزارش مشرق,به دولت اجازه داده می‌شود بر اساس پیشنهاد سازمان برنامه‌وبودجه کشور و متناسب با شرایط اقتصادی کشور، هر سه سال یک‌بار نسبت به کاهش یا افزایش قیمت پایه تعیین شده فوق‌الذکر اقدام و مراتب را ابلاغ کند.

کد خبر 465404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =