لایحه بودجه اعلام وصول نشد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به عدم ارسال همزمان لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ با برنامه هفتم توسعه به مجلس، گفت: احتمال دارد بودجه سال آینده دو یا سه دوازدهم تصویب شود؛ باید ببینیم چقدر کار طول می‌کشد.

به گزارش صدای بورس,چند دوازدهم شدن بودجه به نظر می‌رسد قطعی است؛ این را در صحبت و اظهارات نمایندگان مجلس به خوبی می‌شود حس کرد؛ آن هم به دلیل عدم تعیین‌تکلیف برنامه هفتم توسعه. این در شرایطی است که دولت بودجه را عصر پنجم دی‌ماه بدون برنامه هفتم به مجلس ارسال کرد و مجلس در واکنش به این موضوع، اعلام کرد بودجه را اعلام وصول نمی‌کند.

دولت با تاخیر ۲۰روزه، آن هم برخلاف روال سابق که رییس‌جمهور با حضور در صحن علنی، لایحه بودجه را تقدیم رییس مجلس می‌کند، بدون سروصدا و در سکوت بودجه را به مجلس ارسال کرد، اما مجلس به دلیل این‌که دولت هنوز برنامه هفتم توسعه را به مجلس ارسال نکرده، از اعلام وصول لایحه بودجه ۱۴۰۲ سر باز زد و گفت تا برنامه هفتم توسعه به مجلس نیاید، از اعلام وصول لایحه بودجه سال جدید خبری نیست.

طبق قانون دولت باید اول برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه را تقدیم مجلس می‌کرد سپس لایحه بودجه را می‌فرستاد و براساس آن برنامه، بودجه تنظیم می‌شد. اما بر اساس میل خودش و برخلاف نظر مجلس، با وجود اینکه بیش از یک سال از اتمام زمان قانونی برنامه ششم توسعه می‌گذرد، اول لایحه بودجه ۱۴۰۲ را به مجلس فرستاده است.

در این شرایط، شنیده‌ها حاکی از آن است که همچنان برنامه هفتم توسعه در دولت نهایی نشده و احتمالا تا پایان دی‌ماه نیز برنامه به مجلس نخواهد رفت. این در حالی است که کارشناسان در انتقاد به دیرکرد دولت در تدوین برنامه هفتم توسعه، عنوان می کنند که دولت ۱۶ ماه برای نوشتن برنامه فرصت داشت و نوشتن برنامه، یک شبه نیست.

تاخیر جایز نیست

در همین خصوص سید محمدرضا میرتاج‌الدینی، نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره آخرین وضعیت لایحه بودجه سال آینده می‌گوید: هنوز خبری نیست. دولت لایحه را به مجلس فرستاده و لایحه بودجه در اختیار هیات رییسه است، منتها به دلیل این‌که برنامه هفتم هنوز آماده نشده، هیات رییسه اعلام وصول نکرده است.

وی می‌افزاید: در حال حاضر برنامه هفتم توسعه در مراحل نهایی در دولت قرار دارد و ممکن است این ماه به پایان برسد و دولت در حال نوشتن برنامه هفتم است.

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس عنوان می‌کند: در شرایط کنونی به نظر می‌رسد راه این باشد برنامه به مدت ۶ ماه تمدید شود تا بودجه سال آینده تصویب شود.

میرتاج‌الدینی تصریح می‌کند: بررسی و تصویب برنامه هفتم در مجلس زمان می‌برد. به همین دلیل بهتر است که برنامه ششم تمدید شود تا بودجه ۱۴۰۲ براساس برنامه ششم و سیاست‌های برنامه هفتم نوشته شود.

وی متذکر می‌شود: اگر برنامه ششم تمدید شود، نیازی به یک دوازدهم یا سه دوازدهم شدن بودجه نیست. در کل زمانی که بودجه اعلام وصول شود، برای این موضوع تصمیم‌گیری خواهد شد.

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در واکنش به این موضوع که عدم تصویب بودجه سال آینده منجر به بی‌انضباطی مالی می‌شود، یادآور می‌شود: بودجه به‌ هرحال برنامه یک ساله کشور است و نظر من این است که نباید تصویب بودجه به تاخیر بیفتد.

میرتاج‌الدینی خاطرنشان می‌کند: من موافق این‌که بودجه چند دوازدهم شود، نیستم و امیدوارم هیات رییسه برای این موضوع تدبیری کند و تاخیر بیش از این جایز نیست.

بودجه دو یا سه‌ دوازدهم می‌شود

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره وضعیت لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ می‌گوید: خبری هنوز از لایحه بودجه نیست و دولت لایحه بودجه را به مجلس فرستاده و مجلس هم اعلام وصول نکرده است.

وی با اشاره به این‌که دلیل عدم اعلام وصول لایحه بودجه در مجلس، برنامه هفتم توسعه است، می‌افزاید: شخصا معتقدم که با توجه به این‌که زمان در حال سپری شدن است و برای بررسی بودجه دیر می‌شود، بهتر است بودجه را در مجلس بررسی کنند و هر زمانی که برنامه هفتم توسعه به مجلس ارسال شد، بررسی بودجه را متوقف کنند و برنامه را بررسی کنند و در ادامه، بودجه نیز در مجلس بررسی شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح می‌کند: در حال حاضر برنامه هفتم هنوز در کارگروه‌ها است و به جلسه هیات دولت نرفته است. فکر می‌کنم تا دو سه هفته دیگر هم به هیات دولت نرود.

به گزارش خبر آنلاین,قادری عنوان می‌کند: احتمال دارد در این شرایط بودجه دو یا سه دوازدهم شود؛ باید ببینیم چقدر کار طول می‌کشد.

کد خبر 465106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =