دغدغه‌های فعالان بازار چیست؟

رئیس هیئت مدیره شرکت سبدگردان البرز، تصمیمات دولت در زمینه بودجه، نرخ سود بانکی، بازار ارز، قیمت‌گذاری دستوری، بهره مالکانه و نرخ خوراک و گاز پتروشیمی‌ها را از جمله دغدغه‌های فعلی فعالان بازار سرمایه بیان کرد.

به گزارش صدای بورس، عظیم ثابت، ضمن بیان این مطلب، گفت: امید است این دغدغه‌ها در برنامه‌های بلندمدت و با فرمول‌بندی خاصی مورد توجه قرار گیرد و دولت و مجلس در این زمینه با یکدیگر هماهنگی‌های لازم را داشته باشند و قبل از آن، نظر سازمان بورس را به عنوان متولی بازار سرمایه جویا شوند تا سهامداران با خاطری آسوده اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.

رئیس هیئت مدیره شرکت سبدگردان البرز بودجه را یکی از فاکتورهای مهم و اثرگذار بر بازار سرمایه بیان کرد و افزود: امسال نیز اصحاب بازار سرمایه همچون سال‌های قبل نگران تصمیمات دولت در مورد میزان بودجه تعیین شده برای بازار سرمایه هستند. به ویژه اینکه قرار شده است بودجه بعد از برنامه هفتم توسعه ارائه شود.

این کارشناس بازار سرمایه، نزدیک شدن نرخ ارز نیمایی به نرخ بازار آزاد را یکی از آرزوهای دیرینه فعالان بازار سرمایه دانست و اظهار داشت: از آنجا که نرخ ارز نیمایی برای بازار و صادرات محورها فاکتوری مهم و تعیین‌کننده محسوب می‌شود باید حتی‌الامکان به نرخ بازار آزاد نزدیک شود، که البته آثار تورمی خود را به دنبال خواهد داشت، اما با مدیریت مناسب می‌توان نگرانی فعالان بازار از بالا رفتن نرخ ارز و نرسیدن نرخ نیما به آن و رانتی که ایجاد می‌شود را تا حدودی کنترل کرد، هر چند بخشی از نوسانات ارز خارج از حیطه اختیارات مسئولان است، اما امید می‌رود با اقداماتی بتوان به سمت تک نرخی شدن ارز گام برداشت.

ثابت همچنین با مثبت ارزیابی کردن طرح سهام‌یار خاطرنشان کرد: با توجه به دغدغه‌های سهامداران خرد، این طرح تا حدودی ‌می‌تواند اطمینان خاطری باشد برای افرادی که از ریسک بازار نگران هستند، هر چند از نظر وزنی مقدار زیادی نبوده است و مبلغ آن هم زیر ۱۰۰ میلیون تومان است، اما در مجموع طرح خوبی است.

رئیس هیئت مدیره شرکت سبدگردان البرز در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه بازار از آمادگی لازم برای افزایش دامنه نوسان برخوردار است، اضافه کرد: یکی از اتفاقات بسیار خوبی است که در دوران ریاست دکتر عشقی در سازمان بورس و اوراق بهادار افتاده است، افزایش دامنه نوسان است که به نظر می‌رسد این روند باید ادامه داشته باشد تا بازار از صف محوری به سمت تحلیل محوری پیش برود.

سخنی با سرمایه‌گذاران خرد

ثابت در مورد وضعیت بازار سرمایه نیز گفت: شرایط بازار از نظر قیمتی خوب است، اما باید دید قیمت‌های جهانی، بودجه، نرخ ارز، اوراق گام و به ویژه نرخ سود بانکی به کدام سمت و سو می‌رود، بنابراین اگر بتوان این اتفاقات را مدیریت کرد، با توجه به اصلاحات خوبی که در مدت اخیر در بازار سرمایه رخ داده است، بورس می‌تواند یکی از خاستگاه‌های منابع موجود در جامعه باشد.

ثابت همچنین خطاب به سرمایه‌گذاران خرد افزود: نوسانات بازار به‌ویژه پس از رشدهای آنچنانی طی سال‌های ۹۸ و ۹۹، تا حدودی طبیعی است، بنابراین به سرمایه‌گذاران خرد توصیه می‌شود نگران وضعیت بازار نباشند و سعی کنند با تحلیل و دید بلندمدت نسبت به سرمایه‌گذاری در بورس اقدام کنند و به نوعی با حفظ سهام خود، سهامداری کنند.

کد خبر 465055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =