میلگرد آزاد ارزان‌تر از میلگرد بورسی

در حالی که صعود نرخ شمش در معاملات بورس کالا از رشد بهای میلگرد بورسی حمایت کرد؛ وجود محصولات قبلی در انبار تجار باعث شد تا میلگرد در بازار آزاد ارزان‌تر از میلگرد بورسی شود.

به گزارش صدای بورس، در دومین هفته از دی ماه، نوردکاران کشور بالغ بر 199 هزار تن میلگرد با نرخی در بازه قیمتی 17 هزار و 200 تومان تا 18 هزار و 550 تومان در رینگ صنعتی بورس کالای ایران عرضه کردند. این ارقام بالاترین نرخ عرضه میلگرد در این بازار بود. در حالی بر نرخ عرضه میلگرد در بازار فیزیکی بورس کالای ایران افزوده شد که در این هفته شمش فولاد نیز با رکوردشکنی قیمت پایه رهسپار این بازار شده بود.

برای 199 هزار تن میلگرد عرضه شده در رینگ صنعتی بورس کالای ایران، تقاضایی برابر 54 هزار تن به ثبت رسید که در نهایت به فروش 40 هزار تن میلگرد از این بازار با میانگین نرخ 18 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم انجامید. با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس بهای تمام شده این میلگرد برای خریدار برابر 19 هزار و 700 تومان خواهد بود. این در حالی است که در شرایط کنونی میلگرد در بازار آزاد تهران با نرخ 19 هزار تومان معامله می‌شود.

وجود میلگرد در انبار تجار مربوط به خریدهای قبلی زمینه‌ساز آن شده است که در شرایط کنونی میلگرد در بازار آزاد ارزان ‌تر از بورس کالا باشد، اما با اتمام موجودی میلگرد با ن رخ تمام شده پایین، با توجه به صعود بهای شمش فولاد، باید منتظر تثبیت بهای میلگرد در کانال 20 هزار تومانی بود.

هر کیلوگرم شمش فولاد در روز دوشنبه 12 دی با میانگین نرخ 16 هزار و 60 تومان به فروش رفت؛ با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس، نرخ تمام شده این شمش برابر 17 هزار و 550 تومان خواهد بود و میلگرد تولیدی با آن نرخی در کانال قیمتی 20 هزار تومان خواهد داشت.

به گزارش اکو ایران,با توجه به افول پروژه‌های ساختمانی در کشور، بازار مقاطع طویل فولادی در آینده نه چندان دور با رکود سنگین مصرفی مواجه خواهد شد و بنابراین این رشد نرخ لزوما به سود تولیدکننده نیست.

کد خبر 464997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =