پشت پرده قیمت عجیب پیاز صادراتی

در ۹ ماهه نخست امسال، متوسط قیمت صادراتی پیاز به کشورهای دیگر برابر با ۳ هزار و ۶۲۰ تومان بوده است. آماری که از داده های گمرک استخراج می شود مؤید این موضوع است. این در حالی است که قیمت پیاز در بازار آزاد در مقاطع اخیر به حداقل کیلویی ۲۵ هزار تومان رسید. برخی رشد صادرات پیاز از حیث وزن و ارزش دلاری را عامل رشد قیمت این کالا در داخل کشور می دانند.

به گزارش صدای بورس, براساس آمار اعلام شده از سوی گمرک در ۹ ماه سال جاری صادرات پیاز به لحاظ وزنی نسبت به سال قبل رشدی بیش از ۴۲ درصدی داشته و در مجموع برابر با ۳۵۷ هزار و ۵۰۰ تن به ثبت رسید. عمده این صادرات به مقاصد عراق و پاکستان بوده است. رشدی که به گفته فعالان بازار افزایش قیمت این کالای اساسی در بازار داخلی به همراه داشت. اما نکته‌ای که در این میان مطرح می شود به اختلاف قیمت پیاز در داخل کشور با قیمت پیاز در خارج کشور باز می گردد.

پیاز یک

یک تفاوت مهم در قیمت پیاز

براساس آمارهای گمرک قیمت هرکیلو پیاز صادراتی ۳ هزار و ۶۲۰ تومان محاسبه می شود. این در حالی است که پیاز در میادین تره بار به صورت میانگین ۱۵ تا ۱۷ هزار تومان عرضه می شده و در بازار آزاد قیمت آن به طور میانگین حداقل ۲۵ هزار تومان بوده است. با این شرایط این پرسش مطرح می شود که چرا پیاز با این قیمت عجیب صادر می شود؟ در این خصوص یک از روسای اصناف در گفت و گو با «اکوایران» به این نکته اشاره می کند که صادرکنندگان پیاز را کیلویی ۱۵ هزار تومان از انبارها خریداری می کنند و صادرات پیاز با قیمت کیلویی ۳ هزار و ۶۲۰ تومان صحت ندارد.

این منبع آگاه، مدعی است برخی دلالان، این کالا را با قیمت پایین ۵ هزار تومان خریداری کرده و در ادامه آن را با ۱۵ هزار تومان به صادرکنندگان می فروشند. وی بنابراین استدلا مدعی است «نمی تواند صادرات کیلویی ۳ هزار و ۶۸۰ تومان صحت داشته باشد». این در حالی است که همچنان داده های گمرک نشان از این واقعیت عجیب دارند.

پیاز 3

طبق این آمارها، در مجموع نه ماه ابتدایی امسال، ۴۸ میلیون و ۵۲۴ هزار دلار عایدی صادراتی ایران در سه فصل نخست سال بوده که به لحاظ ریالی برابر با هزار و ۲۹۴ میلیارد تومان بوده است. بنابراین ارزش هر کیلو پیاز صادراتی برابر با ۰.۱۳ دلار یا ۱۳.۵ سنت بوده است. این رقم به لحاظ ریالی نیز معادل با ۳ هزار و ۶۲۰ تومان محاسبه می شود.

اتفاقی که نه با شنیده ها هم خوانی دارد نه با قیمت فروش این کالا در داخل کشور. علت این تناقض سه گانه را منبعی دیگر پرده برداری می کند.

طبق شنیده های «اکوایران» ، برخی صادرکنندگان در خصوص میزان و ارزش صادرات کالاهای خود «کم اظهاری» کرده اند. به این معنا که این دسته افراد به دلیل آن که مجبور به تزریق دلار بیشتری به داخل کشور از محل صادرات کالاهای خود نباشند، این رقم را کمتر از میزان واقعی خود اعلام می کنند. موضوعی که به نظر می رسد می تواند این فاصله قیمتی را توجیه کند.

اما با این حال همچنان رشد بیش از ۴۲ درصدی صادرات کالا هنوز عامل افزایش در خصوص بالارفتن قیمت پیاز داخلی تلفی می شود. به همین دلیل برخی کارشناسان معتقد هستند به منظور کنترل قیمت پیاز در داخل خوب است صادرات این کالا در مقطع کوتاهی متوقف شود تا قیمت ها در کشور به تعادل پایین تری برسند.

پیاز 2

کد خبر 464812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =