افزایش دامنه نوسان به شرط اِعمال در همه بورس ها

علیرضا تاجبر کارشناس بازار سهام معتقد است افزایش دامنه نوسان به صورت تدریجی اقدام خوبی است ولی خیلی بهتر است که در کل بورس‌ها وحدت رویه‌ای وجود داشته باشد. یعنی مانند حالا که نمادهای بازار اول بورس ۷ مثبت باشند و بقیه آنها کمتر، نباشد.

در حال حاضر شرایط بازار به گونه‌ای نیست که بتوان اثر آیتم‌های مختلف را بر افزایش دامنه نوسان سنجید. به هر حال بازار دچار شرایط متزلزلی است که واقعا چیزی نمی‌تواند اثر مثبت روی آن بگذارد. اما بحث دامنه نوسان از زیر مجموعه‌های بحث زیرساختارهای بازار سرمایه است و چندین سال است که مطرح بوده یعنی هم بحث دامنه نوسان و هم بحث حجم مبنا مطرح بوده است. به نظر می‌رسد یکی از سخت‌ترین تصمیمات در بازار سرمایه این است که دامنه نوسان باشد یا نباشد. همچنین به نظر می‌رسد بهترین تصمیم افزایش تدریجی دامنه نوسان است.

درمورد دامنه نوسان اتفاق نظر زیادی در بازار وجود ندارد. یعنی کارشناسان مختلف بازار نظرات متفاوتی در این باره دارند ولی درمورد افزایش تدریجی و همین رویه‌ای که در حال حاضر در حال پیش گرفتن است تقریبا همه اتفاق نظر دارند. افزایش دامنه نوسان به صورت تدریجی اقدام خوبی است ولی خیلی بهتر است که در کل بورس‌ها وحدت رویه‌ای وجود داشته باشد. یعنی مانند حالا که نمادهای بازار اول بورس ۷ مثبت باشند و بقیه آنها کمتر، نباشد. به نظر می‌رسد اگر وحدت رویه‌ای وجود داشته باشد و کل نمادها شامل یک دامنه نوسان باشند، خیلی بهتر است. دامنه نوسان صرفا روند معاملات را تسریع می‌دهد. تنها دامنه نوسان نمی‌تواند عامل رشد بازار باشد. برای مثال دامنه نوسان دو شرکت مشابه که در دو تابلو قرار دارند، به گونه‌ای نباشد که شرکتی که دارای دامنه نوسان کمتر و محدودتر است با وجود شرایط بنیادی مساعد و پتانسیل‌های خوب، به دلیل دامنه نوسان محدود تنبیه شده و مورد اقبال سهامدار قرار نگیرد. به همین دلیل بهتر است که دامنه نوسان وحدت رویه داشته باشد. این در حالی است که درمورد زمان معاملاتی هم چنین تجربه بدی را در فرابورس داشتیم. به این صورت که ساعت معاملاتی در فرابورس افزایش پیدا کرد اما در بورس مانند گذشته باقی ماند و بر این اساس بازار تجربه ناموفقی طی کرد که دوباره به حالت قبل بازگشت.
به نظر می‌رسد دامنه نوسان تاثیری در مثبت یا منفی شدن سهم ندارد ولی این اختلاف و این وجود نداشتن وحدت رویه ممکن است بر اقبال یا عدم اقبال سرمایه‌گذاران به سهمی خاص تاثیر داشته باشد. در حال حاضر پارامترهای اثرگذار بر بازار و برگشت روند به قدری تعدادشان زیاد است که دامنه نوسان در ۱۰ مورد اول هم قرار نمی‌گیرد. در حال حاضر بحث ریسک سیستماتیک داریم و به غیر از این درمورد تک به تک صنایع هم ریسک‌های خاص خود را دارد که خیلی به بودجه و موضع گیری دولت مربوط است. از جمله نرخ خوراک، نرخ گاز، بحث قیمت‌گذاری دستوری و... باید مشخص شود تا بازار بتواند روند بگیرد. بازار ما علاوه بر ریسک سیستماتیکی که به آن تحمیل شده در تمام صنایع با ابهام مواجه است و دریغ نمی‌داند که استراتژی دولت در قبال بازار سرمایه چیست؟ بنابراین مطمئنا به نظر می‌رسد دامنه نوسان در حال حاضر از اهمیت بسیار پایینی نسبت به سایر عوامل اثرگذار برخوردار است.

  • علیرضا تاجبر- کارشناس بازار سرمایه
  • منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۴۷۶
کد خبر 464651

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =