افزایش دامنه نوسان  اولویت است؟

سعید ذوالفقاری- مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری افتخارسهام معتقد است مواردی مانند افزایش دامنه نوسان نمی‌تواند روی مثبت شدن بازار اثری بگذارد. بحث‌هایی مانند بودجه، قطعی برق، قطعی گاز، بحث‌های سیاسی مانند نرخ رشد دلار، نرخ گاز، نرخ سوخت، نرخ حامل‌های انرژی و... بر مثبت شدن بازار تاثیرگذار هستند.

در مورد افزایش درصد دامنه نوسان باید گفت که قطعا این موضوع به روان شدن معاملات کمک شایانی کرده است. در حال حاضر شاهد دو اقدام از سمت بورس و فرابورس هستیم که در فرابورس بر اساس معاملات و تشخیص خودشان حجم مبنا را یک می‌کنند و همچنین دامنه نوسان را افزایش می‌دهند که تاکنون به ۷ رسیده است.

نکته‌ای که وجود دارد این است که افزایش دامنه نوسان مثبت بوده و بازخورد مثبتی داشته است. در واقع اگر همین فردا هم درصد نوسان معاملات به ۱۰ برسد، هیچ ریسکی برای بازار نخواهد داشت و اتفاقا خیلی هم بهتر خواهد بود. یعنی صف‌های خرید و فروش کمتر، روانی معاملات بیشتر و سطح تحلیل بازار بالاتر می‌رود چرا که از لحاظ بار روانی که روی سهامدار ایجاد می‌کند، نشستن در صف‌های ۱۰ درصد منفی و مثبت سخت‌تر از نشستن در صف‌های ۵ درصد مثبت و منفی است.
افزایش دامنه نوسان باعث می‌شود که سهامدار با تحلیل خرید و فروش کند و صرفا به صف خرید و فروش توجه نکند. همین طور که شاهدیم دو درصد افزایشی که تا به حال داشتیم شامل همین موضوع شده و صف‌های خرید و فروش کمتر شده است. عمده صف‌ها در بازار پایه شکل می‌گیرد که هنوز درصد نوسان سه و یا دو درصد است در غیر این صورت می‌بینیم که در بازار بورس و فرابورس در خیلی از شرکت‌هایی که درصد نوسان آنها رشد کرده، صف شکل نمی‌گیرد و آنهایی که پنج درصد باقی مانده‌اند صف دارند.

بنابراین نشان می‌دهد که این اقدام برای کلیت بازار مثبت بوده و ادامه ندادن آن کمی عجیب است. درواقع قرار بود ماهانه بررسی شده و به درصد آن اضافه شود که تا پایان سال به ۱۰ درصد برسد ولی اینکه چرا ناگهان متوقف شده مشخص نیست. شاید به دلیل تغییر هیات مدیره این شرکت‌هاست اما اگر قانونی نوشته شده نباید به تغییر مدیران اهمیت داد و بهتر است که تا قبل از پایان سال این افزایش درصد نوسان برای همه سهم‌ها اتفاق بیفتد. باید قانونی که نوشته شده را با جرأت انجام دهند که تبعات خاصی هم ندارد یعنی دیدیم که افزایش درصد نوسان تنها کمکی به بازار است. نکته دیگر اینکه مشکل بازار در حال حاضر مشکل ساختاری و ریسک‌های سیاسی است ولی به نظر می‌رسد که سازمان بورس در حال انجام اقدام مثبتی است و باید بدون توجه به شرایطی که دولت دارد، این قوانین را اصلاح کند. یعنی حذف حجم مبنا و افزایش دامنه نوسان قطعا برای بازار مثبت خواهد بود در این چند وقت گذشته هم افت و سقوط سنگینی را شاهد نبودیم. شاخص در حدود یک میلیون و ۴۰۰ باقی مانده و سرمایه‌گذار خود در حال تحلیل ریسک‌هاست و خرید و فروش می‌کند.
مواردی مانند افزایش دامنه نوسان نمی‌تواند روی مثبت شدن بازار اثری بگذارد. بحث‌هایی مانند بودجه، قطعی برق، قطعی گاز، بحث‌های سیاسی مانند نرخ رشد دلار، نرخ گاز، نرخ سوخت، نرخ حامل‌های انرژی و... بر مثبت شدن بازار تاثیرگذار هستند. بنابراین تا زمانی که این موارد مشخص نشود بازار نمی‌تواند برای رشد و افت تصمیم‌گیری کند. به طور کلی بهتر است که سازمان بورس اقدامات خود را انجام داده و به حواشی اقتصادی دولت توجه نکند. هر تصمیمی که دولت بگیرد خود را در بازار نشان خواهد داد.

  • منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۴۷۶
کد خبر 464650

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =