رشد ۵ درصدی تولید تخم مرغ و کاهش ۶۰ درصدی واردات سویا

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن گفت: پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در بخش مرغ تخم‌گذار هیچ مشکلی پیش نیامد و تولید مرغ در کشور ۵ درصد افزایش یافت.

به گزارش صدای بورس، محمد مرادی امروز در نشست خبری با بیان اینکه پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، در بخش مرغ تخم‌گذار هیچ مشکلی پیش نیامد و تولید تخم مرغ ۵ درصد افزایش یافت،‌ گفت: با برنامه‌ریزی که برای گله‌های مولد و نیز جوجه‌ریزی فارم‌ها انجام شد، تولید مرغ کشور در سال جاری به ۱.۲ میلیون تن رسید.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن افزود: تولید تخم مرغ در سال جاری ۸۰ هزار تن نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و تولید تخم مرغ در سال گذشته یک میلیون و ۱۲۰ هزار تن بود. ‌

به گفته مرادی؛‌ در حال حاضر تولید تخم مرغ‌ بیش از نیاز کشور است و به کشورهای دیگر هم صادر می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن اظهار داشت: در ۹ ماهه نخست سال ۲۷ هزار تن تخم مرغ و میانگین ۳ هزار تن در ماه به کشورهای دیگر صادر شده است.

وی مقاصد صادرات تخم مرغ در کشور را عمدتا عراق و افغانستان و تا حدودی قطر و عمان عنوان کرد.

*پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نهاده مرغدار بدون مشکل تامین شد

مرادی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که آیا پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مشکلی در تامین نهاده‌ها وجود نداشت؟ گفت: تا یک ماه گذشته وزارت جهاد کشاورزی نیاز مرغداران را به طور کامل و از طریق سامانه بازارگاه و به قیمت‌های مصوب که ذرت ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان و سویا ۱۶ و ۴۰۰ تومان تحویل می‌داد و مرغداران هم به طور کامل تامین می‌شدند.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس که قیمت تخم مرغ در بازار بیش از نرخ مصوب است، اگر نهاده‌ها کامل تامین شده است، چرا قیمت افزایش یافته است، گفت: قیمت تمام‌شده تولید اکنون بالاست. قیمت تمام‌شده هر کیلو تخم مرغ ۴۹ هزار تومان درب مرغداری است، اما در ابتدای مردمی‌سازی یارانه‌ها، خود مرغداران پذیرفتند که قیمت مصوب با نرخ تمام‌شده ۳۵ هزار تومان در هر کیلو محاسبه شود و معاون اول رئیس‌جمهور همان موقع قول داد که قیمت‌ها اصلاح شود، اما تاکنون اتفاق نیفتاده است.

وی اضافه کرد: شورای قیمت‌گذاری و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان موظف هستند قیمت تمام‌شده تولید را محاسبه و اعلام کنند و نرخ‌های فروش نیز بر اساس آن تصویب شود، اما به وظیفه خودشان عمل نکرده‌اند. علاوه بر آن دولت اگر نرخ مصوب اعلام می‌کند بر اساس قانون در صورت مازاد و یا کاهش قیمت در بازار باید خرید تضمینی داشته باشد.

مرادی افزود: قیمت‌گذاری دستوری روش درستی نیست و باید عرضه و تقاضا قیمت را تعیین کند و البته متولیان بخش تولید هم باید تلاش کنند تا هزینه‌های تولید کاهش یابد، در این صورت حاشیه سودی برای تولیدکننده ایجاد می‌شود و قیمت در بازار هم کاهش خواهد یافت.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن به این نکته هم اشاره کرد که منحنی تولید خطی اما منحنی مصرف در بازار سینوسی است؛ یعنی ما در مقاطعی از سال با افزایش عرضه و در مقاطعی با کاهش عرضه مواجه هستیم؛ بنابراین زمانی که قیمت اندکی بیشتر می‌شود، باید تصور کنیم که در مقاطعی از سال تولیدکننده به قیمت کمتری خواهد فروخت.

* ماجرای اعلام قیمت توسط سازمان میادین میوه و تره‌بار

مرادی در پاسخ به این سوال که اخیرا سازمان میادین میوه و تره‌بار نرخ جدید و بالاتر برای تخم‌مرغ اعلام کرده، ماجرای آن چیست، گفت: این سازمان برای عرضه محصول در بازار استعلامی از اتحادیه دریافت کرد و ما بر اساس هزینه تمام‌شده، قیمت دادیم و این در حقیقت پیشنهاد بود، اما آنها طوری اعلام کردند که برخی تصور کردند قیمت مصوب است، ولی واقعیت این است که تصمیم‌گیر ستاد تنظیم بازار است و سازمان میادین در جایگاهی نیست که قیمت ابلاغ کند.

*وضعیت تامین نهاده مرغداران در یک ماه گذشته به هم ریخته است

وی این را هم توضیح داد که وزارت جهاد کشاورزی در یک ماه اخیر سهمیه‌بندی یک‌ماهه برای تولیدکنندگان در نظر گرفته و این موضوع تا حدودی وضعیت تامین نهاده را بهم ریخته است‌. به این معنی که اگر همه بخش‌های مرتبط به تعهداتشان عمل کنند ۱۵ روز طول می‌کشد تا تولیدکننده نهاده خود را دریافت کند و از آنجا که موجود زنده، مرغ، منتظر نمی‌ماند، آنها مجبور هستند از بازار آزاد به قیمت بیشتری خریداری کنند و این هزینه‌های تولید آنها را افزایش می‌دهد.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن اظهار داشت: مسئله دیگر کمبود نقدینگی مرغداران است که پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، قیمت نهاده ۵.۵ برابر شده؛ بنابراین به همین میزان هم نیاز نقدینگی آنها افزایش یافته است.

مرادی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که روز گذشته وزیر اقتصاد اعلام کرد پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی میزان واردات برخی از نهاده‌ها تا ۴۰ درصد کاهش یافته است، آیا سهمیه‌بندی وزارت جهاد کشاورزی به این مسئله مرتبط است، گفت: دولت تصمیم گرفته به جای کنجاله سویا، دانه سویا وارد کند که ابتدا روغن آن را استحصال کرده و از کنجاله آن به عنوان خوراک استفاده کند.

*کاهش ۶۰ درصدی واردات کنجاله سویا

احسان خاندوزی وزیر اقتصاد روز گذشته اعلام کرد:‌ پس از اجرای سیاست حذف ارز ترجیحی واردات روغن آفتابگردان حدود ۴۰ درصد، گندم ۲۸ درصد، کنجاله ۶۰ درصد، ذرت ۱۶ درصد و روغن پالم ۱۰ درصد کاهش یافته است، این واردات نتایج و ثمرات سیاست غلطی بوده که به فعالان اقتصادی این انگیزه را می‌داد که در سال‌های قبل پیش‌برآورد، پیش‌اظهاری و پیش‌واردات انجام دهند.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن در ادامه از عاری بودن فارم‌های مرغداری از بیماری آنفلونزا خبر داد و گفت: این امیدواری وجود دارد که تا پایان سال هم مشکلی از نظر بیماری آنفلونزای فوق حاد پرندگان وجود نداشته باشد.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن در ادامه به نقش تشکل‌ها در تولیدات کشاورزی و دامی اشاره کرد و گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر نقش تشکل‌ها کم‌رنگ‌تر شده و تنها رابط بین دولت و تولیدکننده شده‌اند و در این زمینه باید به جایگاه اصلی‌شان در تولید برگردند.

مرادی از راه‌اندازی سامانه سماصط خبر داد و گفت: توسط سامانه به صورت برخط از مقدار تولید، تلفات و پیش‌بینی‌ تولید به تفکیک مناطق باخبر می‌شویم و با این بانک اطلاعاتی کامل برنامه‌ریزی‌های تولید و بازاریابی دقیق‌تر انجام می‌شود

کد خبر 464261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =