لزوم حذف قیمت گذاری دستوری خودرو

یک کارشناس صنعت خودرو با تأکید بر اینکه افزایش عرضه خودرو الزام حذف قیمت‌گذاری دستوری است، گفت: عرضه خودرو در بورس کالا منافع مصرف‌کننده را تأمین نکرده بلکه سود حاصل از آن به جیب خودروساز می‌رود.

به گزارش صدای بورس ، سپهر زنگنه، در رابطه با حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو،‌گفت: این موضوع ماجرایی چند لایه و پراهمیت است اما کمتر به آن پرداخته شده است.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو به آرامی در حال انجام است، افزود: عرضه خودرو در بورس کالا یکی از روش‌های حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو است.

وی با بیان اینکه منافع حاصل از عرضه خودرو در بورس کالا به جیب تولیدکننده یا همان خودروساز می‌رود، گفت: در این روش از عرضه خودروساز، خودرو را با قیمت بالاتر از قیمت کارخانه و یا حتی قیمتی نزدیک به بازار عرضه می‌کند لذا خریدار خودرو را با قیمت بیشتر از قیمت کارخانه خریداری می‌کند و در واقع این روش عرضه فقط به نفع خودروساز است.

زنگنه بیان داشت:‌ البته در مواردی شاهد بودیم که خودرو در بورس کالا حدود 50 میلیون تومان کمتر از قیمت بازار عرضه می‌شود اما منافع حاصل از اختلاف 100 تا 150 میلیونی قیمت کارخانه و قیمت عرضه در بورس کالا به جیب تولیدکننده رفته ولذا تولیدکننده از این شیوه عرضه منافع بیشتری داشته است.

وی با بیان اینکه در شیوه عرضه خودرو در بورس کالا خریداران از شانس کمی برای خرید خودرو به قیمت کارخانه‌ای برخوردارند، گفت:‌ وقتی خودروساز خودرو را به صورت قرعه‌کشی یا هر شیوه دیگری به قیمت کارخانه‌ای عرضه می‌کند متقاضیان می‌توانند ثبت‌نام کنند و شانس خود را برای خرید به قیمت کارخانه‌ای امتحان کنند اگرچه ممکن است با توجه به تقاضای بالا موفق به خرید خودرو به قمیت کارخانه‌ای نشوند اما به هر حال از درصدی شانس برای خرید خودرو به قیمت کارخانه برخوردارند.

زنگنه اظهار داشت: اما اگر حذف قیمت‌گذاری انجام شود یا خودرو فقط در بورس عرضه شود، خریداران مجبور هستند خودرو را به بالاترین قیمت از بورس کالا خریداری کنند.

به گزارش فارس,این کارشناس صنعت خودرو افزود: ضمن اینکه واسطه‌ها نیز در چنین شرایطی بیکار نمی‌مانند و با خرید خودرو از بورس کالا و یا از خودروساز آن را با قیمت بالاتری در بازار می‌فروشند.بنابراین قیمت خودرو در بازار نیز با جهش مواجه خواهد شد.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه تا کنون واردات خودرو انجام نشده است و از طرفی بین عرضه و تقاضا تناسب وجود ندارد در صورت حذف قیمت‌گذاری دستوری فقط شاهد منافع بیشتر برای تولیدکنندگان خودرو و جهش قیمت در بازار آزاد خواهیم بود.

زنگنه اظهار داشت:‌ یکی از الزامات حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو افزایش تولید است زیرا بدون تناسب بین عرضه و تقاضا نمی‌توان قیمت‌ها را کنترل کرد.

کد خبر 463719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =