۱۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
ارتباط دیابت و زوال عقل

بهترین راه برای غلبه بر زوال عقل برای یک بیمار دیابتی، کنترل سطح گلوکز است. کنترل سطح گلوکز ضروری است.

صدای بورس - مهراز حبیبی، دیابت عامل افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی و سکته مغزی بوده است. اکنون با افزایش جمعیت دیابتی در سراسر جهان، تعداد کمی از مطالعات گروهی در حال انجام آن را با شروع زودهنگام زوال عقل مرتبط کرده اند. مطالعه ای در سال ۲۰۲۱ توسط اپیدمیولوژی پیری و بیماری های عصبی، دانشگاه پاریس، فرانسه به ارتباط بین سن فرد در شروع دیابت و ابتلا به زوال عقل پرداخت.

این مطالعه به این نتیجه رسید که نرخ بالای زوال عقل در افراد مبتلا به دیابت وجود دارد.

دیابتی های جوان بیشتر در معرض خطر زوال عقل هستند

دکتر راهول سینگ، می‌گوید: «زوال عقل که در جمعیت سالخورده شایع است، پیش‌ زمینه بسیاری از بیماری‌های عصبی است. جمعیت دیابتی در سنین پایین شانس بیشتری برای ابتلا به زوال عقل دارند اگر در سن ۳۰ سالگی دیابت تشخیص داده شود، در مقایسه با فردی که در سن ۵۰ سالگی دیابت تشخیص داده شده است، شانس بیشتری برای شروع زودهنگام ابتلا به آلزایمر خواهد داشت.»

آیا سلامت قلب با سلامت مغز ارتباط دارد؟

اصطلاحات بالینی هیپوگلیسمی به عنوان سطوح قند پایین تعریف می شود که می تواند به مرکز حافظه مغز آسیب برساند. سلامت قلب و سلامت مغز به هم مرتبط هستند. دیابت کنترل نشده خطر بیماری قلبی ناشی از سکته مغزی را افزایش می دهد که ممکن است منجر به زوال عقل شود. برخی از پزشکان بیماری آلزایمر را دیابت نوع ۳ می نامند. ویژگی های مولکولی و سلولی هر دو بیماری شباهت قابل توجهی دارند. مقاومت به انسولین در بدن باعث دیابت می شود. مغزهای مقاوم به انسولین باعث ایجاد پلاک های آمیلوئید بیماری آلزایمر می شوند.

بهترین راه برای جلوگیری از زوال عقل ناشی از دیابت چیست؟

بهترین راه برای غلبه بر زوال عقل برای یک بیمار دیابتی، کنترل سطح گلوکز است. کنترل سطح گلوکز ضروری است. پارامتر طلایی این است که Hba۱c خود را در ۶.۵ نگه دارید. در محدوده، BMI، فشار خون و کلسترول اعدادی هستند که در زوال عقل نیز باید مراقب آنها بود.

آیا ورزش می تواند کمک کند؟

فعالیت بدنی ۷۵۰۰ قدم در روز کمک زیادی به حفظ سطح گلوکز سالم در بدن می کند. همچنین می‌توانید هر نوع ورزش هوازی ۳۰ دقیقه‌ای را انجام دهید تا قند خون خود را کنترل کنید. حفظ شاخص توده بدنی سالم و ورزش روزانه حداقل به مدت حداقل ۵ روز در هفته می تواند نتایج قابل توجهی را نشان دهد.

یک برنامه غذایی مشخص بهتر جواب می دهد

در عمل غدد درون ریز، پزشکان مشاهده کردند که بیمارانی که با آزمایش خون منظم به پزشک مراجعه می‌کردند، سالم‌تر از افرادی بودند که این آزمایشات را از دست دادند و رژیم غذایی نامناسبی داشتند. داشتن یک رژیم غذایی اصولی و درست با کمک یک متخصص تغذیه در مدیریت دیابت کمک زیادی می کند.

کد خبر 463696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =