پتروشیمی بیش از تحریم‌ها از سیاست‌های داخلی آسیب می‌بیند

رئیس انجمن توسعه حرفه‌ای بازار سرمایه ایران با بی‌اثر دانستن تحریم‌های جدید پتروشیمی برای این صنعت، اظهار کرد: صنایع کشور از جمله صنعت پتروشیمی بیش از آنکه از تحریم آسیب ببیند تحت تاثیر سیاست‌ها و تحریم‌های داخلی از جمله الزام به بازگشت حاصل از صادرات با نرخ ارز نیمایی است.

به گزارش صدای بورس,همایون دارابی تصریح کرد: تحریم‌های جدید علیه پتروشیمی تاثیر منفی بر صنعت پتروشیمی ندارد. از همه ابزارهای تحریم علیه ایران استفاده شده و مدت‌هاست که دیگر تحریم تاثیری بربسیاری از صنایع بزرگ ندارد و این ابزار جواب نخواهد داد بنابراین سهام شرکت‌های پتروشیمی نیز دستخوش تغییرات ناشی از این دست اخبار نخواهند شد.


تاثیرات بیشتر تحریم‌های داخلی بر شرکت‌های پتروشیمی

وی افزود: بیش از آنکه تاثیرات تحریم شرکت‌های پتروشیمی و صنایع را درگیر کند، این تحریم‌ها و سیاست‌های داخلی است که تاثیرات منفی بر عملکرد شرکت‌ها دارد. به طور مثال سامانه ارز نیمایی و الزام صادرکنندگان به عرضه ارز در این سامانه فشار و زیان زیادی به شرکت‌ها وارد می‌کند و اثرش صدها برابر بیشتر از تحریم است.

رئیس انجمن توسعه حرفه‌ای بازار سرمایه ایران خاطرنشان کرد: مشکلات کشور ما داخلی است و سیاست‌ها و تصمیم‌ها اگرچه با هدف تسهیل امور در نظر گرفته می‌شوند، اما موجب می‌شود تا بخش‌های دیگری را درگیر مشکلات کنند.


ارز چندنرخی رانتی است که از صادرکننده می‌گیریم و به واردکننده می‌دهیم


به گزارش نبض بازار,وی درباره سیاست ارزی کشور، وجود چند نرخ ارز متفاوت و فراهم‌نبودن زمینه برای ارز تک نرخی در شرایط محدودیت درآمدهای ارزی، گفت: در ترکیه وضعیت درآمدهای ارزی از ایران بدتر است، اما ارز تک نرخی است.

۲۵ درصد تخفیف به وارکننده از محل ارز رانتی نیمایی


دارابی عنوان کرد: ارز چندنرخی، رانتی است که از صادرکننده که با زحمت بسیار کالا را به بازار صادراتی رسانده گرفته می‌شود و با ۲۵ درصد تخفیف به واردکننده‌ای داده می‌شود که ظرف چند ماه به سود قابل توجه می‌رسد.


دارابی با انتقاد از توجیهاتی برای حذف ارز نیمایی، گفت: چه آن زمان که ارز ۴۲۰۰ تومانی ارایه می‌شد و چه اکنون که ارز نیمایی برقرار است، کالاها با این نرخ ارزها به دست مردم نرسیده و همواره با نرخ ارز آزاد تعدیل شده است. این ارزهای چندنرخی، تنها رانتی برای عده‌ای از افراد بوده است.


دولت لیست واردکنندگان و بهره‌مندان از ارز نیمایی را منتشر کند


رئیس انجمن توسعه حرفه‌ای بازار سرمایه ایران در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود ارز نیمایی تنها برای واردات مواد اولیه، ماشین‌آلات و تکنولوژی‌های تولید در اختیار واردکنندگان قرار می‌گیرد نه واردات کالاهای مصرفی، اظهار کرد: لیست واردکنندگان و کالاهایی که با نرخ ارز نیمایی باید منتشر شود تا مشخص شود چه افرادی این ارز را دریافت کرده و به ازای آن چه کالاهایی وارد کرده‌اند.

کد خبر 463685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =