معاملات «سکه مرکزی» از ۴۰ هزار سکه عبور کرد

در ۲۰ روز معاملات اوراق «سکه مرکزی» ۴۰ هزار و ۹۷۵ هزار سکه طلا در بورس کالا معامله شده است.

به گزارش صدای بورس، بانک مرکزی در جهت تقویت پول ملی و همچنین از بین بردن حباب سکه طلا اقدام به راه‌اندازی اوراق گواهی سکه کرده است. معاملات این اوراق که در بازار سرمایه با نماد «سکه مرکزی» معامله می‌شود، از تاریخ ۱۷ آبان ماه ۱۴۰۱ در بازار سرمایه شروع شده است.


معاملات اوراق گواهی سکه حاکی از آن است که «سکه مرکزی» هم اکنون در قیمت یک میلیون و ۷۷۲ هزار ریال ایستاده است.
لازم به ذکر است که هر اوراق گواهی سکه به ۱۰۰ قسمت تقسیم شده است، بنابراین برای این که به قیمت واقعی سکه دست یابید، باید دو صفر به قیمت اوراق گواهی سکه اضافه و در مقابل دو صفر از حجم معاملات این اوراق کاسته شود.

معاملات «سکه مرکزی» از ۴۰ هزار سکه عبور کرد


به توجه به جدول فوق، اوراق «سکه مرکزی» در ۲۰ روز معاملاتی ۱۴ هزار ۲۵۰ ریال افزایش قیمت را تجربه کرده و از قیمت ۱،۵۸۷،۵۰۰ ریال به ۱,۷۳۰,۰۰۰ ریال افزایش یافته است، یعنی در ۲۰ روز معاملاتی ۸.۹ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است.
بدین ترتیب روند قیمتی و همچنین حجم معاملات «سکه مرکزی» در حال افزایش است و در آخرین روز معاملاتی حجم معاملات این اوراق به ۷۵ هزار و ۸۰۰ واحد رسیده است.
به گزارش ایبنا,همچنین در ۲۰ روز معاملاتی تعداد ۴ میلیون و ۹۷ هزار اوراق گواهی سکه معامله شده است، که معادل ۴۰ هزار و ۹۷۵ سکه طلا است.

معاملات «سکه مرکزی» از ۴۰ هزار سکه عبور کرد


سررسید اوراق سکه بانک مرکزی، ۶ ماه پس از عرضه اولیه، با تسویه نقدی در سررسید بوده و قیمت تسویه نقدی اوراق نیز معادل میانگین موزون قیمت‌های پایانی تمامی گواهی‌های سپرده سکه بانک‌ها و اوراق سکه بانک مرکزی در بورس کالای ایران در آخرین جلسه معاملاتی خواهد بود.


معاملات ثانویه اوراق سکه مرکزی، در بورس کالای ایران انجام می‌شود و دارندگان اوراق در صورت تمایل به فروش اوراق زودتر از سررسید، می‌توانند اوراق سکه خود را در بورس کالای ایران، به قیمت روز به فروش برسانند.
بانک مرکزی تسویه نقدی اوراق در سررسید و همچنین نقدشوندگی این اوراق در بازار ثانویه بورس کالای ایران به قیمت روز را متعهد می‌شود.

کد خبر 463670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =