بررسی نرخ سودبازارهای مالی در هفته دوم آذر

در بررسی بازارهای مالی هفته دوم آذر ماه دوبازار بانکی همچنان ثابت بوده و تغییری نداشته اند. طبق داده های بانک مرکزی نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به ۹ آذر ماه برابر با ۲۰.۸۹ درصد بوده و بدون تغییر نسبت به هفته قبل به ثبت رسید.

به گزارش صدای بورس ، روند نرخ سود بازارهای مالی در هفته اخیر، مسیری ثابت داشته و تغییری را با هفته قبل خود ثبت نکرد. در بررسی هفتگی نرخ سودها در این بازار مشاهده می شود بانک مرکزی سیاست کنترل نرخ بهره بین بانکی را داشته است. این در حالی است که بازار اولیه اوراق بدهی دولتی برای دومین هفته متوالی تغییری نداشته است.

دو هفته بدون معامله بانک مرکزی در بازار اولیه

دولت به منظور تامین کسری بودجه خود به بانکها و نهادهای بورسی اوراق می فروشد. در بازار اولیه اوراق بدهی دولتی مشتریان با بررسی اوراق عرضه شده سهم مشارکت خود در بازار اولیه را تعیین می کنند.

در این بازار در سال جاری تا کنون ۶۱ همت از کسری بودجه تامین شده است. این در حالی است در دو هفته گذشته، هیچ اوراقی از دولت خریداری نشده است. بررسی ها نشان می دهد نرخ سود در این بازار به سطح قابل توجهی داشته که البته هنوز هم مورد توجه مشتریان نبوده است.

حداقل نرخ سود اوراق عرضه شده دراین بازار برابر با ۲۲.۳۲ درصد بوده است.

بانک هایی که در این بازار مشارکت دارند می توانند از اوراق خریداری شده در بازار باز اقدام به استقراض از بانک مرکزی کنند.

ثبات نرخ سود در بازار باز

به گزارش اقتصاد نیوز,فروش یک هفته ای اوراق به بانک مرکزی به منزله تزریق پول بانک مرکزی دراین بازار قلمداد می شود. هر بده بستان میان بانک ها و بانک مرکزی تاریخ سررسید و نرخ سودی معلوم دارد. نرخ سود بازار باز در هفته های متوالی ثابت مانده و برای سومین ماه پی در پی در مرز ۲۱ درصد ثبت شده است. اتفاقی که می تواند در راستای کنترل نرخ بهره بین بانکی نیز باشد.

نرخ بهره بین بانکی ثابت ماند

دومین بازاری که بانک مرکزی به صورت هفتگی درآن اقدام به بهبود نقدینگی بانک ها می کند بازار شبانه است. در این بازار بانک های دارای کسری از نهادهای مالی دارای مازاد استقراض می کنند. نرخ سود این بده بستان از ۱۴ تا ۲۲ درصد قرار داشته و نرخ موزون آن در هر هفته نرخ سود بین بانکی است.

در هفته اخیر ضمن تزریق بالای پول در بازار شبانه اما نرخ سود مسیری ثابت را سپری کرده و برابر با ۲۰.۸۹ درصد به ثبت رسیده است.

نرخ سود

کد خبر 463542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =