گرانی قیمت میلگرد و افزایش قیمت مسکن

در پروسه تولید محصولات فولادی، سنگ‌آهن و پس از آن شمش را به‌عنوان مواد اولیه بسیار مهم در زنجیره تولید می‌شناسیم.

به گزارش صدای بورس، همان‌طور که می‌دانید با افزایش افسار گریخته قیمت دلار و سرازیرشدن سطح نقدینگی در بازارهای کالایی، باید شاهد تأثیر قیمت آن بر تمام کالاها بود که این موضوع شامل قیمت میلگرد و شمش هم می‌شود. در طول ماه‌های اخیر رشد نرخ دلار باعث رشد قیمت فولاد و در نهایت مسکن شد.

در هنگام ساخت یک ساختمان از قطعات مختلفی مانند میلگرد، لوله، نبشی، تیرآهن و ناودانی استفاده می‌کنیم؛ به همین دلیل قیمت میلگرد و قیمت تیرآهن تأثیر مستقیمی روی قیمت مسکن دارند و نباید از این بازار چشم‌پوشی کرد.

گرانی قیمت میلگرد و افزایش قیمت مسکن

عوامل مختلفی مانند تحریم‌ها، مسائل سیاسی داخلی، قیمت ارز و... باعث تغییر در قیمت آهن‌آلات و میلگرد می‌شود؛ همین امر باعث ناپایداری قیمت مسکن و ایجاد بحران در ساخت‌وساز می‌شود. در ادامه با اصفهان آهن همراه باشید تا درباره گرانی حذف میلگرد و افزایش قیمت مسکن بیشتر صحبت کنیم.

مجتمع جهان فولاد سیرجان به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده شمش و میلگردهای فولادی (از سایز ۸ تا ۳۲) در جنوب شرق کشور (سیرجان) واقع‌شده‌است که در سال ۱۳۸۸ فعالیت خود را به مدیریت آقای علی عباسلو شروع کرد. خرید این مقطع فولادی، می‌تواند برای بسیاری از پروژه‌های ساختمانی و صنعتی که به این کارخانه نزدیک هستند، مقرون‌به‌صرفه ‌باشد. قیمت میلگرد فولاد سیرجان، به پارامترهای مختلفی مانند میزان عرضه‌وتقاضا، قیمت مواد اولیه، نوسانات ارز و دلار و ... بستگی دارد.

تأثیر قیمت میلگرد بر قیمت مسکن در ایران

حدود ۵۰ درصد از یک ساختمان مسکونی را مقاطع فولادی تشکیل می‌دهند که اصلی‌ترین آنها میلگرد است. از پرمصرف‌ترین مقاطع فولادی در ایران می‌توانیم به میلگرد آجدار اشاره کنیم که در بیشتر بخش‌های ساختمان‌سازی، کاربرد دارد.

گرانی قیمت میلگرد و افزایش قیمت مسکن

به‌راحتی می‌توان تصور کرد با کم‌ترین تغییر قیمت میلگرد، تا چه میزان قیمت مسکن دستخوش تغییر می‌شود؛ به همین دلیل همان‌طور که گفتیم ازآنجایی‌که نیمی از هزینه‌های ساختمان‌سازی صرف خرید مقاطع فولادی مانند میلگرد می‌شود، کوچک‌ترین تغییر روی دلار، اخبار سیاسی، سنگ‌آهن و ... می‌تواند روی قیمت مسکن تأثیر بسیار زیادی بگذارد؛ مخصوصاً با افزایش تحریم‌ها و منابع ارزی بلوکه شده که باعث می‌شود قیمت میلگرد بالا رفته و در نهایت باعث افزایش قیمت مسکن شود.

دلیل وابستگی قیمت آهن ‌آلات به ارز

ایران سرشار از معادن است؛ اما بااین‌وجود برای کشف، استخراج و استحصال آهن از دل سنگ نیاز به ابزار و ادواتی داریم که این وسایل خود نیازمند واردات یکسری قطعات و مواد سازنده هستند؛ اما مشکلی که این ابزارها دارند این است که به‌مرورزمان مستهلک می‌شوند. کشور ایران با اعمال فشار اقتصادی و تحریم، امکان خرید و واردات تجهیزات لازم برای شروع فعالیت در این صنعت، کشف و تولید مقاطع مسطح و طویل فولادی مانند میلگرد را ندارد. به همین دلیل اقدام به واردات آهن می‌کند که این موضوع به قیمت ارز بستگی دارد.

تأثیر مستقیم:

تأثیر مستقیم به این صورت است که در هنگام افزایش قیمت میلگرد و فولاد دیگر مقاطع مانند: درب و پنجره، پروفیل ورق چارچوب فرانسه و ... هم دستخوش افزایش قیمت می‌شوند که نتیجه آن بالارفتن قیمت تمام شده ساختن مسکن است.

تأثیر غیرمستقیم:

از تأثیرات غیرمستقیم هم باید به قطعی مکرر برق اشاره کرد که تولید آهن‌آلات و سیمان را دچار مشکل می‌کند؛ به همین دلیل بیش‌ازپیش باید شاهد افزایش قیمت باشیم.

سایر عوامل موثر بر قیمت مسکن

افزایش و یا کاهش قیمت مسکن تنها به قیمت ارز خلاصه نمی‌شود و به عوامل زیادی بستگی دارد. با نگاه به این موضوع به‌صورت کلی اختلاف‌نظرهای زیادی بر سر تعیین عوامل مؤثر بر قیمت مسکن وجود دارد. همان‌طور که می‌دانید آهن‌آلات و دیگر مقاطع فولادی مانند میلگرد و تیرآهن از پرکاربردترین نوع مصالح ساختمانی به شمار می‌آید. عوامل مؤثر بر قیمت مسکن می‌تواند شامل این موارد باشد:

  • وضعیت کلان اقتصادی
  • مصالح ساختمانی دیگری چون سیمان
  • عرضه‌وتقاضا
  • نرخ بهره بانکی

بی‌ ثباتی قیمت آهن ‌آلات و مسکن

در صنعت ساختمان‌سازی همان‌طور که می‌دانید، خرید قطعات فلزی و آهن‌آلات بخش بسیار زیادی از هزینه‌ها را شامل می‌شود. به همین دلیل با کم‌ترین تغییری در قیمت این قطعات، هزینه‌های ساخت‌وساز به‌صورت چشمگیری تغییر می‌کند. این تغییرات به شکلی است که با کوچک‌ترین نوسان در قیمت تیرآهن و میلگرد می‌توانیم شاهد تغییرات زیادی در بازار مسکن باشیم.

گرانی قیمت میلگرد و افزایش قیمت مسکن

در هنگام خرید قطعات فولادی موردنیاز برای ساخت‌وساز، از مهم‌ترین عوامل قبل از خرید، پیش‌بینی کنید چه حجمی از این قطعات برای ساخت مسکن شما موردنیاز قرار می‌گیرد. چرا این پیش‌بینی باعث می‌شود از خرید پیش از حد قطعات فولادی و همچنین واردشدن فشارهای مالی بالا در پروژه جلوگیری کنید و هزینه اضافی بابت حمل‌ونقل به شما تحمیل نشود.

بررسی علل افزایش قیمت مسکن

در ایران اگرچه منابع بسیار زیادی از سنگ‌آهن وجود دارد و ضمن آن مجتمع‌های عظیم تولیدی زیادی در کشور داریم که می‌توانند مقاطع فولادی بسیاری، تولید و روانه بازار داخلی کنند، به صورتی که میزان تولید خالص سالیانه تقریباً برابر با ۱۵ میلیون تن باشد؛ اما سؤال اینجاست که چرا در بازار ایران مقاطع فولادی که تولید داخل هست را با چندبرابر قیمت در بازار خریدوفروش می‌کنند؟

دراین‌رابطه باید گفت که بیشتر متریال و تجهیزات موردنیاز برای تهیه مقاطع فولادی تولید داخل نیست و شرکت تولیدکننده به‌ناچار اقدام به واردات این مواد اولیه از خارج کشور می‌کند؛ به همین دلیل باتوجه‌به نوسانات ارزی که در کشور وجود دارد و همچنین کاهش ارزش پول کشور، محصولات فولادی با قیمت گزافی، روانه بازار می‌شوند و بالاجبار باید این مقاطع فولادی را با قیمت بالا بفروشند.

کد خبر 463400

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =