انسجام سیاستگذاری؛ حلقه مفقوده بازار سرمایه

انسجام سیاستگذاری در بین دستگاه‌های اقتصادی کشور، حلقه مفقوده بازار سرمایه است.

به گزارش صدای بورس، همایون دارابی مدیرعامل شرکت سبدگردان داریوش، عدم هماهنگی بین دستگاه‌های اقتصادی کشور را دلیل اصلی رکود بازار سرمایه ذکر کرد و گفت: از آنجا که برآیند سیاستگذاری و تصمیمات اتخاذ شده در بخش‌های مختلف اقتصادی در بازار سرمایه نمود پیدا می‌کند، این وظیفه مهم بر عهده سازمان بورس است که بین تصمیمات اتخاذ شده از سوی دستگاه‌های مرتبط با اقتصاد همچون وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت صمت، وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی هماهنگی ایجاد کند.

وی افزود: در همین راستا سازمان بورس می‌تواند با ایجاد معاونتی پارلمانی، بین این سازمان با تمامی وزارتخانه‌ها و همچنین مجلس و دولت پیوند برقرار کند.

مدیرعامل شرکت سبدگردان داریوش، قیمت‌گذاری دستوری، نرخ بهره بالا و اختلاف قابل ملاحظه بین‌ نرخ ارز نیمایی و آزاد را از مهم‌ترین مشکلات فعلی بازار سرمایه بیان کرد و اظهار داشت: اگر سازمان بورس بتواند جایگاه قوی‌تری را لایحه بودجه و برنامه توسعه پنج ساله بعدی که در حال تدوین است به خود اختصاص دهد و درواقع لوکوموتیوی از بازار سرمایه بسازد که اقتصاد بتواند پشت آن حرکت ‎کند، می‌توان شرایط بهتری را برای بازار سرمایه متصور بود.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این، با تعیین جایگاه مناسب برای بورس در لایحه بودجه، احتمال خروج بازار از کف قیمتی زیاد می‌شود و می‌تواند فرصت بازگشت داشته باشد، زیرا شاخص کنونی بورس کمتر از میزان واقعی خود در ابتدای سال جاری است.

دارابی با اشاره به اینکه در حال حاضر اکثر بازارهای موازی در حالت رکودی به سر می‌برند، تصریح کرد: به سبب افزایش نرخ بهره و جمع شدن منابع، سیاست کلی دولت ایجاد نوعی رکود در بازار برای مهار تورم است، که بیشترین رکود در بخش ساخت و ساز و بازار املاک و مستغلات مشاهده می‌شود. بازارهای ارز و طلا نیز وابسته به بازار جهانی و شرایط سیاسی هستند و باید دید آنجا چه اتفاقی میفتد. اما در این میان امید ما همچنان به بازار سرمایه است.

کد خبر 463167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =