چرا مدیران فولاد دنبال تغییر حسابرس قانونی هستند

برخی سهامداران عمده و مدیران شرکت فولاد مبارکه به دنبال تغییر غیرقانونی حسابرس قانونی این شرکت هستند، پیگیری‌ها حاکی از آن است شرکت حسابرس (موسسه وانیا نیک تدبیر) خواستار دسترسی به اطلاعات مالی سال‌های قبل شده و مدیران فولاد نمی‌خواهند اطلاعات گذشته آنها افشا شود.

‌به گزارش صدای بورس، هنوز چند ماهی از انتشار گزارش تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی در خصوص شرکت فولاد مبارکه اصفهان نمی گذرد که باز هم اخباری از این شرکت در حال پخش شدن است که نشان می‌دهد برخی مدیران این شرکت تمایلی برای حل و فصل موضوعات مطرح شده در گزارش مجلس ندارند.

فارغ از اینکه گزارش منتشر شده تا چه میزان درباره فسادها، حیف و میل کردن‌ها و عدم النفع های رخ داده در این شرکت، دقیق بوده است یا خیر، باید به این مساله توجه کرد که هنوز در بر همان پاشنه قبلی می‌چرخد و برخی مدیران فولاد قصدی برای تغییر رویه‌های گذشته ندارند.

* انتخاب حسابرس شرکت فولاد در مجمع عمومی مرداد

سازمان حسابرسی به مدت ۷ سال و تا پایان سال ۱۴۰۰ به عنوان حسابرس قانونی شرکت فولاد مبارکه اصفهان مشغول به فعالیت بوده است.

طبق آنچه در قانون تجارت و قوانین سازمان بورس برای ناشران آمده است، فقط سازمان حسابرسی می‌تواند بیش از ۴ سال به عنوان حسابرس در شرکت‌ها فعالیت داشته باشد. البته تیم حسابرسی باید بعد از گذشت ۴ سال تغییر کند که در شرکت فولاد این اتفاق رخ نداده است.

مجمع عمومی عادی شرکت فولاد به‌طور فوق العاده در تاریخ ۱۱ مرداد سال جاری برگزار شد و موسسه حسابرسی وانیا نیک تدبیر با رای اکثریت سهامداران از جمله ایمیدرو، سهام عدالت و گروه ایرانیان به عنوان حسابرس و بازرس قانونی انتخاب شد.

* تغییر حسابرس در شرایط فعلی غیرقانونی است

طبق قانون سازمان بورس، شرکت‌های حسابرسی انتخاب شده در مجامع عمومی شرکت‌ها، باید حداقل یک دوره چهارساله حسابرسی را انجام دهند. طبق یک تبصره در صورتی که مجمع شرکت از عملکرد موسسه حسابرسی راضی نباشد می تواند بعد از گذشت ۲ سال، با ارائه دلایل محکم، سازمان بورس را قانع به تغییر حسابرس کند.

اما سهامداران عمده شرکت فولاد پس از گذشت تنها ۳ ماه و به دلایل نامشخص قصد دارند در جلسه چهارشنبه خود (۲۵ آبان) اقدام به تغییر موسسه حسابرسی کنند.

هنوز مشخص نیست چرا سهامداران این شرکت خواستار برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده شده‌اند تا موسسه حسابرسی که تنها ۳ ماه از فعالیت آن می‌گذرد و هنوز گزارش رسمی و غیررسمی از فعالیت های شرکت فولاد منتشر نکرده است را تغییر دهند.

* سازمان حسابرسی دنبال برگشت به شرکت فولاد است/مدیران فولاد نمی‌خواهند اطلاعات سال‌های گذشته افشا شود

درباره دلایل پشت پرده تغییر حسابرس فعلی، گفت: از یک سو سازمان حسابرسی با ایجاد فشار به دنبال بازگشت به شرکت فولاد است و حتی این اطمینان نیز به این شرکت داده شده است که در مجمع روز چهارشنبه به عنوان حسابرس فولاد انتخاب خواهد شد و همان تیم قبلی که حسابرسی سال های گذشته را انجام داده اند، آماده بازگشت به شرکت فولاد هستند.

وی ادامه داد: حسابرسان موسسه وانیا نیک تدبیر که در شرکت فولاد مستقر شده اند، خواستار دسترسی به اطلاعات مالی سال های قبل شده و مدیران شرکت فولاد ظاهرا نمی خواهند اطلاعات گذشته آنها افشا شود و به دنبال تغییر حسابرس قانونی شده اند.

* مخالفت سازمان بورس با تغییر حسابرس شرکت فولاد

به گزارش فارس,پیگیری ها حاکی است به تازگی مدیران شرکت فولاد با نامه‌نگاری با سازمان بورس درخواست تغییر حسابرس را داده اند که سازمان بورس در پاسخ به این درخواست اعلام کرده اند، با تغییر حسابرس قانونی این شرکت موافقت نمی شود.

حالا معلوم نیست با توجه به مخالفت سازمان بورس چرا مدیران شرکت فولاد می خواهند خلاف اساسنامه خود اقدام کرده و موسسه حسابرسی خود را تغییر دهند.

طبق ماده ۵۴ اساسنامه شرکت فولاد مبارکه اصفهان، همه ارکان این شرکت باید طبق قوانین سازمان بورس اداره شده و از این قوانین تخطی نشود. یعنی سهامداران عمده، اعضای هیات مدیره و اعضای مجمع برای برگزاری این جلسه دچار تخلف شده و باید دید چه دلیلی باعث انجام این تخلف شده است.

* شرکت وانیا نیک تدبیر صلاحیت حسابرسی فولاد را دارد؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد شرکت وانیا نیک تدبیر دارای رتبه الف در رتبه‌بندی موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی، رتبه یک موسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار و مورد تایید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است.

این شرکت از دیگر سو، مورد تایید بیمه مرکزی ایران، مورد تایید انجمن حسابداران خبره انگلستان و عضو انجمن حسابرسان داخلی ایران است.

شرکت وانیا نیک تدبیر در سال‌های گذشته حسابرسی شرکت‌های بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس ایران، سرمایه گذاری سپه (سهامی عام)، سرمایه گذاری توسعه گوهران امید (سهامی عام)، کیان ایرانیان، ایریک پارسیان، سنا ایمن مبادله منطقه آزاد انزلی، ایده آوران ارتباطات فهام ایرانیان، بیمه معلم، لیزینگ پارسیان، سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان بانک ها، سرمایه گذاران همگامان تجارت، شرکت خدمات بیمه ای آتیه دنا، کارگزاری آریا بورس، کارگزاری سهام گستران شرق، کارگزاری ملل پویا، سبد گردان بیمه ایران، سبدگردان هدف، صندوق سرمایه گذاری سهام گستران شرق، صندوق سرمایه گذاری مشترک بورس سینا، صندوق سرمایه گذاری مشترک کارآفرینان آینده، آلومینیوم اراک، سنگ آهن گهر زمین، تراکتورسازی ایران، فوالد خوزستان، نفت سپاهان، صنعتی و معدنی چادرملو، ایران ترانسفو، صنایع غذایی پاکبان، گروه سرمایه گذاری کوروش، الکتریک خودرو شرق، شرکت مهندسی فیروزا، شرکت نورد و لوله اهواز، چرم مشهد، تولیدی زعفران سحرخیز، پتروشیمی اوره لردگان، ایران خودرو خراسان و غیره بوده است.

بنابراین گزارش، مجموع عمومی به طور فوق العاده شرکت فولاد مبارکه اصفهان قرار است در روز چهارشنبه هفته جاری برگزار شود، حال باید دید سهامداران و مدیران شرکت فولاد مبارکه پاسخی برای انجام تخلفات عنوان شده دارند یا خیر؟

کد خبر 462636

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =