ارتباط سبزپوشی بورس با جیب دولت

از هفته گذشته استارت صعود قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها نیز زده شد که این اتفاق تاثیر مستقیمی روی سهام‌های دلار محور دارد.

به گزارش صدای بورس, آقا بزرگی فعال بازار سهام با اشاره به اینکه هیچکدام از مصوبه ۱۰ بندی که شورای عالی بورس و همچنین سازمان بورس مصوب کردند، برای احیای مجدد بازار در این چند روزه اجرایی نشده است، گفت: «آقایان موانعی را که بر سر رشد بازار ایجاد کرده بودند را از میان برداشتند و به بازار کاری ندارند و در چنین وضعیتی بورس نیز مسیر طبیعی خود را طی می‌کند، زیرا قیمت‌ها در چند وقت اخیر با کاهش بسیار زیادی روبرو بوده و به نوعی بسیار ارزنده به حساب می‌آید.»

کارشناسان بازار سهام معتقدند، دو عامل در رشد این روزهای بورس دخیل است، نخست آنکه رشد قیمت دلار در روزهای اخیر به دلیل مسکوت ماندن مذاکرات برجامی که انتظارات تورمی را به بازار دارایی‌ها و مردم انتقال داده است و دومین دلیل هم افت بیش از حد قیمت‌ها در بسیاری از نمادها که منجر به جذاب شدن آن برای سرمایه‌گذاران شده است.

به گزارش فرارو، از طرف دیگر از هفته گذشته استارت صعود قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها نیز زده شد که این اتفاق تاثیر مستقیمی روی سهام‌های دلار محور دارد. همچنین در روزهای گذشته یک مصوبه ۱۰ بندی از سوی سازمان بورس برای حمایت از بازار سرمایه ارائه شد که البته کارشناسان شرط موفقیت آن را اجرای همه بندها و حمایت دولت و مجلس می‌دانند.

در کنار همه این عوامل می‌توان به ورود صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه نیز اشاره کرد. البته پیش از این نیز صندوق توسعه ملی به واریز مبالغ ماهانه به صندوق تثبیت بازار در روند حرکت بورس نقش داشت، اما حدود چند روز است که شاهد ایفای نقش جدیدی توسط این صندوق هستیم.

چرا بورس رشد می‌کند؟فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه بازار سهام بعد از ۱.۵ تا ۲ سال که همواره روند نزولی به خود گرفته بود، طی ده روز اخیر روند مثبتی را تجربه می‌کند، اظهارداشت: «به اعتقاد بنده مهم‌ترین دلیلی که باعث شده بورس از آن وضعیت نزولی و فرسایشی خارج شود، این است که آقایان مسئول و متولیان بازار از مدیریت و کنترل بازار سهام دست برداشته‌اند و اجازه داده‌اند که بازار روند طبیعی خود را طی کند.»

وی افزود: «با توجه به اتفاقاتی که در سال ۹۹ رخ داد و بورس با یک سقوط وحشتناک روبرو بود، سهام‌داران خُردی که در سال ۹۸ و ۹۹ وارد بازار شده بودند، متحمل ضرر و زیان گفتی شدند. آن‌ها اعتراضات فراوانی را نسبت به وضعیت بورس انجام دادند و حتی تجمعات زیادی را مقابل سازمان بورس برگزار کردند. بنابراین یکی از دلایلی که باعث شد بورس در دو سال گذشته روند نزولی را طی کند، به اعتقاد بنده این بود که متولیان بازار قصد داشتند سهامداران خُرد را ناامید و خسته از بازار کنند، تا آن‌ها حتی شده با ضرر فراوان از بازار خارج شوند.»

آقابزرگی گفت: «بر این اساس سهام‌داران خُرد در این دو سال گذشته از بازار رفتند، به خصوص آن‌هایی که تازه وارد بودند و سابقه بورسی نداشتند، به نوعی مسئولان سازمان بورس تصمیم گرفتند بازار بورس را خلوت کنند تا از حواشی که ممکن بود سهام‌داران خُرد بابت وضعیت بازار ایجاد کنند، خلاصی یابند.»

این فعال بازار سهام با اشاره به اینکه هیچ‌کدام از مصوبه ۱۰ بندی که شورای عالی بورس و سازمان بورس مصوب کردند، برای احیای مجدد بازار در این چند روزه اجرایی نشده است، اضافه کرد: «می‌توان گفت آقایان موانعی را که بر سر رشد بازار ایجاد کرده بودند را از میان برداشتند و به بازار کاری ندارند. در چنین وضعیتی بورس نیز مسیر طبیعی خود را طی می‌کند؛ زیرا قیمت‌ها در چند وقت اخیر با کاهش بسیار زیادی روبرو بوده و به نوعی بسیار ارزنده به حساب می‌آید.»

وی ادامه داد: «در چنین شرایطی پی به‌ ای فوروارد(نسبت قیمت به درآمد پیشرو) برخی از سهم‌ها علیرغم این رشد اخیر زیر دو و سه است و پی به‌ ای متوسط بازار نیز بین ۳.۵ تا ۴ است. بنابراین در چنین شرایطی بورس می‌تواند متعادل شود. از سویی با توجه به اعتراضاتی که دو ماه اخیر در کشور وجود داشته، یکی دیگر از زمینه‌هایی که باعث شد بورس سبز شود، این بود که این نگرانی وجود داشت سهام‌داران معترض نیز وارد این جریانات شوند. بنابراین تصمیم گرفته شد که بورس تغییر فاز داده و در مسیر رشد حرکت کند.»

آقابزرگی خاطرنشان کرد: «نکته مهم این است که تا زمانی که اعتماد سهام‌داران خُرد جلب نشده و اعتماد به بازار بازنگشته، باید جنبه احتیاط را در بازار رعایت کرد. زیرا دولت هر جا که به جیب خود نگاه کند و احساس کند که نیاز به تامین مالی در بازار سرمایه دارد، این کار را خواهد کرد که این موضوع به زیان سهام‌داران خُرد خواهد بود. بنابراین سهام‌داران باید این موضوع را نیز مد نظر خود قرار دهند.»

این کارشناس بازار سهام با اشاره به اینکه با توجه به تورم بالای ۵۰ درصد بورس باید تا پایان سال شاخص دو میلیون واحدی را فتح کند، بیان کرد: «طی یک سال و نیم اخیر بورس باید این مسیر را طی می‌کرد، اما با موانعی که دولت بر سر راه بورس اینجا کرد از جمله افزایش فروش اوراق در بازار سرمایه، رشد نرخ بهره، عدم ادامه عرضه‌های اولیه، انجام معاملات الگوریتمی و بازارگردانی تکلیفی که به بازارگردان‌ها گفته بودند، اجازه رشد سهم‌ها را ندهند، همگی باعث شده بود که بورس در یک مدار نزولی و فرسایشی گیر کند.»

به گزارش دنیای معدن، وی گفت: «با توجه به تورم موجود در کشور و همچنین رشد نقدینگی اگر بورس در یک شرایط متعادل مثل روزهای گذشته قرار گیرد به طور قطع تا پایان سال سقف تاریخی خود را خواهد زد شد. زیرا در شرایط تورمی شما نمی‌توانید انتظار داشته باشد، تمامی بازارها حرکت کنند، اما بازاری مانندی سهام در جا بزند و یا اینکه حتی کاهشی باشد.»

کد خبر 462567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =