زورآزمایی دولت و مجلس بر سر بودجه ۱۴۰۲ آغاز شد

در آستانه تدوین قانون بودجه سال آینده و در شرایطی که زمزمه استعفای میرکاظمی به گوش می‌رسد، روایت‌ها از کسری بودجه متفاوت شده است .

به گزارش صدای بورس,مسعود میرکاظمی که با فشار منتقدان سنتی سازمان برنامه و منتقدان سیاسی خود روبروست، در مجلس اعلام کرده است که دولت کسری بودجه دارد. اتفاقا گناه کسری بودجه را نیز به گردن نمایندگانی انداخته است که شنونده سخنانش بودند.


وی حتی در حرکتی نمادین به قالیباف گفت که به نظر می‌رسد وقتی اطراف شما شلوغ می‌شود، به حرف‌های ما گوش نمی‌دهید و سپس روایتی از کسری بودجه ارائه داد که دلالت بر کمبود دویست هزار میلیارد ومانی بودجه داشت.
مردی که سال گذشته در همین موعد زمانی ادعا می‌کرد بودجه سال آینده بدون کسری بسته شده وعلم افتخار تامین کسری بودجه بدون استقراض از بانک مرکزی و روش‌های تورم‌زا را بالای سر می‌برد، امروز حالا خود در جایگاهی قرار گرفته است که دوران شعار را سپری شده می‌بیند .
اگر تا دیروز دولت گذشته مسئول مشکلات اساسی کشور تشخیص داده می‌شد ، امروز این مجلس است که بنا بر اعلام آقای میرکاظمی مسئول بروز کسری بودجه شدید در سال جاری است.

گزارش رییس برنامه و بودجه چه بود؟

به گزارش قرن نو,میرکاظمی در این باره گفته است: تحقق منابع بودجه بر روی ۶۶ درصد است، ۷ ماه از سال گذشته و تا پایان سال هم همین حدود تحقق منابع خواهیم داشت بنابراین تا پایان سال ۲۰۰ همت عدم تحقق داریم البته دولت فکری کرده و با توجه به اینکه ۴۰ درصد به حساب صندوق توسعه ملی واریز می‌شود از مقام معظم رهبری اجازه گرفته شده تا ۲۰ درصد مانند سال‌های قبل در جاری هزینه شود که ما گفتیم این مبلغ به بخش تملک و اشتغال اختصاص یابد.
میرکاظمی نمایندگان مجلس را نیز خطاب قرار داده و گفته است: گفتیم تغییرات با خطای پنج تا ۱۰ درصدی باشد اما حالا با تغییرات اعمال شده در یودجه پیشنهادی دولت ۲۰۰ هزار میلیارد تومان عدم تحقق بودجه تبصره ۱۴(هدفمندی یارانه‌ها) داریم، نمی‌توانیم از آسمان بیاوریم.
سید مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در جلسه دولت نیز گزارشی درباره موضوع منابع بودجه اشتغال با اشاره به اختلاف‌نظر دولت و مجلس درباره اجرای تبصره ۱۸ قانون بودجه اظهار داشت: عملکرد سال گذشته تبصره ۱۴ قانون بودجه در زمینه هدفمندی یارانه‌ها حدود ۳۴۰ هزار میلیارد تومان بود که دولت در لایحه بودجه امسال پیشنهاد کرد این رقم به ۴۷۰ هزار میلیارد تومان برسد اما مجلس در نهایت آن را به ۶۶۰ هزار میلیارد تومان رساند که مورد اعتراض سازمان برنامه و بودجه قرار گرفت و همان زمان هم اعلام شد که این منابع قابل وصول نیست زیرا دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی و آب، برق و گاز ندارد.
میرکاظمی بابیان اینکه سازمان برنامه و بودجه مخالف ناترازی ایجاد شده بود، تکلیف ۶۶۰ هزار میلیارد تومانی مجلس برای هدفمندی یارانه ها را علت ناترازی دانست و افزود: در جلسات مشترک دولت و مجلس برای هدفمندی یارانه‌ها هم رییس مجلس بر این نکته تاکید داشت که دولت ابتدا معیشت را در نظر بگیرد و اشتغال در اولویت‌های بعدی است.

نتیجه جراحی اقتصادی چه شد؟

در این توضیحات بخشی مغفول و مهم باقی مانده است آن هم نتیجه اجرای سیاست مهمی موسوم به مردمی سازی یارانه‌ای یا همان جراحی اقتصادی است. دولت در اردیبهشت ماه سال جاری با هدف مردمی سازی یارانه‌ها نسبت به حذف ارز ترجیحی یا همان ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی واسطه‌ای اقدام کرد و مقرر شد از محل درآمدهای حاصل از مابه‌التفاوت ارز ترجیحی و ارز نیمایی ، یارانه‌ای در این راستا توزیع شود .
یارانه نقدی در شرایط کنونی برای برخی سیصد و برای برخی چهارصد هزار تومان است. دولت حتی توزیع کالابرگ را نیز مشمول مرور زمان کرده بارها اعلام کرده است امکان بازگشت به قیمت‌های شهریور سال گذشته وجود ندارد.
با این حال روشن نیست چرا در گزارش میرکاظمی در خصوص کسری بودجه ، آن هم در بخش یارانه‌ای جای عملکرد سیاست اخیر یعنی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی که در قالب ابزاری برای ایجاد شوک تورمی در حوزه خورد و خوراک عمل کرد خالی است .
هرچه هست سازمان برنامه و بودجه و دیگر مقامات وزارتخانه‌ها دریافته‌اند دوران شعار و اعلام حل بدون ساده مشکلات سپری شده است و حالا واقعیات اقتصادی در قالب اعداد و ارقام خود را به رخ می‌کشند.

برخی معتقدند ورود دولت به این ماجرا با این هدف است که مجلس را از اعمال دستکاری در بودجه سال اینده بازدارد . باید دید در میدان بودجه مجلس همچنان به پیشتازی ادامه می‌دهد یا دولت موفق می‌شود اهداف خود را در بودجه بگنجاند . زورآزمایی زودهنگام دولت و مجلس بر سر بودجه ۱۴۰۲ آغاز شده است.

کد خبر 462452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۰۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
    0 0
    تورابخدامجلس بودجه۱۴۰۲راطوری تصویب کندکه به دادصندق تامین اجتماعی برسددولت فقط بودجه میگیردوبدهیش راباتامین اجتماعی تسویه نمیکنداگرکاری کنیدکه تامین اجتماعی دچارمشکل شودوحق وناحق کنیدواگذرتان بخدا