چشم‌انداز بازار کریپتو؛ پرریسک و نوسانی

به نظر می‌رسد با چشم‌انداز کاهش سرعت رشد نرخ بهره نسبت به ماه‌های اخیر می‌توان شرایط مطلوب‌تری برای بازار کریپتوکارنسی پیش‌بینی کرد اما باید توجه داشت، افزایش سطح اعتماد و نقدینگی به این بازار در کوتاه‌مدت اتفاق نخواهد افتاد و فضای بازار کریپتوکارنسی در شرایط فعلی برای سرمایه‌گذارانی که تجربه کافی نسبت به این بازار ندارند، پرریسک و نوسانی ارزیابی می‌شود.

به گزارش صدای بورس کریپتوکارنسی بازاری است که در فضای رسانه‌های اجتماعی توسط چهره‌های معروف و افرادی با سرمایه‌های کلان، در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ ترند شد. این بازار که موجب رشد ثروت چند برابری سرمایه‌گذاران در زمان کوتاه می‌شد، اما حدود یک‌سالی است که دیگر خبری از این رشدهای فضایی وجود ندارد و اوضاع کاملا برعکس شده و بیشتر شاهد کاهش سودهای کلان هستیم و کمتر کسی الان در رابطه با این بازار صحبت یا تحلیل منتشر می‌کند.

البته این موضوع را باید توجه داشته باشیم که هر بازاری دوره رونق و رکود خاص خودش را دارد و این کاملا عادی است. به نظرم بازار کریپتوکارنسی هم یک‌سالی است که وارد فضای رکودی شده و این موضوع می‌تواند تا چند سال هم ادامه‌دار باشد تا جایی که دوباره شاهد تقویت سطح اعتماد و ورود سرمایه و سرمایه‌گذار جدید به بازار باشیم. طی یک‌سال اخیر این بازار افت شدیدی را تجربه کرده و وضعیت بحرانی که در اکوسیستم یکی از ارزهای معتبر به نام (لونا) پیش آمد باعث افزایش سطح بی‌اعتمادی به این بازار شد. بعید می‌دانم این اعتماد از دست رفته در کوتاه‌مدت جبران شود اما ریشه فراز و نشیب این بازار به عواملی مهمتر وابسته است.
دلایلی که بیان شد، وضعیت سنتی داخلی بازار بود. وضعیت بیرونی بازار که باعث رونق و رکود این بازار می‌شود را می‌توان اینگونه ارزیابی کرد: آمریکا و چین به عنوان دو غول اقتصادی جهان تاثیر خیلی مهمی بر این بازار دارند. با چشم‌انداز شرایط بحرانی که در اقتصاد این دو کشور با شیوع بیماری کرونا و فضای ژئوپلتیک در اقتصاد جهانی ایجاد شد، آمریکا بسته‌های حمایتی به بازارهای مالی خود تزریق کرد و هم زمان با کاهش نرخ بهره و سیاست انبساطی، به بهشت سرمایه‌گذاری در سهام تبدیل شد. عملا در یک دوره نقدینگی خیلی بزرگی وارد اقتصاد جهانی شد که بازار کریپتوکارنسی هم از آن بی‌نصیب نبود.


بیشتر بخوانید: کار بازار رمزارز تمام‌ شده است؟


قطعا بانک مرکزی آمریکا می‌دانست تزریق این حجم از نقدینگی برای فرار از رکود موجب تورم خواهد شد به طوری که سطح تورم در آمریکا به حدود ۹ درصد رسید که بی‌سابقه بود اما برای اینکه این اقتصاد بتواند تورم خود را کنترل کند، شروع به افزایش نرخ بهره و قدرت بخشیدن به ارز کشور خود کرد. آغاز سیاست انقباضی فدرال رزرو خبر خوبی برای بازار کریپتوکارنسی نبود، نه برای این بازار بلکه تمام بازارهای ریسک‌پذیر. کم عمق بودن بازار کریپتو نسبت به بازارهایی همچون بازارهای سهام آمریکا و وابستگی شدیدی که نسبت به این بازارها داشت موجب افت شدید آن شد.
به نظرم با سیاست انقباضی شدیدی که فدرال رزرو آغاز کرده دوران پول مفت و سودهای مفت در بازارهای سهامی تمام شده است و کسانی در این بازار قادر به کسب سود خواهند بود که تجربه زیادی نسبت به این فضا داشته باشند وگرنه برای سرمایه‌گذاران بی تجربه این بازار در شرایط فعلی همانند کوره پول سوزی می‌ماند. تا زمانی که فضای انقباضی در شرایط اقتصاد جهانی برای کنترل تورم ادامه دارد، بعید می‌دانم روند صعودی خاصی در بازارهای سهام و بازار کریپتوکارنسی شاهد باشیم. موضوعی که می‌تواند به تحلیل بهتر سرمایه‌گذاران نسبت به این بازار کمک کند، تحلیل شرایط کلان اقتصادی و سیاست‌های پولی و مالی آمریکا و چین است، بنابراین بقیه موارد تاثیر آنچنانی بر شرایط فعلی این بازار ندارد.
اما چشم‌اندازی که در شرایط فعلی نسبت به این بازار می‌توان داشت، این است که فدرال رزرو با افزایش شدید نرخ بهره در چند ماه اخیر کاملا هاوکیش (تهاجمی) عمل کرده است. به نظر می‌رسد با چشم‌انداز کاهش سرعت رشد نرخ بهره نسبت به ماه‌های اخیر می‌توان شرایط مطلوب‌تری برای بازار کریپتوکارنسی پیش‌بینی کرد اما باید توجه داشت، افزایش سطح اعتماد و نقدینگی به این بازار در کوتاه‌مدت اتفاق نخواهد افتاد و فضای بازار کریپتوکارنسی در شرایط فعلی برای سرمایه‌گذارانی که تجربه کافی نسبت به این بازار ندارند، پرریسک و نوسانی ارزیابی می‌شود.

کد خبر 462094

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =