۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
 گوشت چقدر گران شد؟

آخرین گزارش رسمی دولت از قیمت کالاها، از گرانی ۳۲.۹ درصدی قیمت گوشت گوسفند و ۴۵.۸ درصدی قیمت گوشت گاو یا گوساله در یک سال گذشته حکایت دارد.

به گزارش صدای بورس، آن‌طور که در گزارش مرکز آمار ایران می‌توان مشاهده کرد، قیمت گوشت گوسفند در مهرماه ۱۴۰۱ نسبت به شهریورماه ۱.۴ درصد و قیمت گوشت گاو یا گوساله ۱.۴ درصد افزایش داشته است.

بنا به این گزارش، قیمت گوشت گوسفند اما در یک سال رشد قابل توجهی داشته است، به طوری که قیمت گوشت گوسفند در مهرماه ۱۴۰۱ نسبت به مهرماه سال گذشته ۳۲.۹ درصد و گوشت گاو یا گوساله ۳۵.۸ درصد گران شده است.

جداول مرکز آمار نشان می‌دهد که متوسط قیمت هر کیلو گوشت گوسفند در مهرماه امسال ۱۸۶ هزار و ۷۹۶ تومان و متوسط قیمت هر کیلو گوشت گوساله یا گاو ۲۱۱ هزار و ۷۶۹ تومان بوده است. این در حالی است که در مهرماه سال گذشته متوسط قیمت هر کیلو گوشت گوسفند ۱۴۰ هزار و ۵۷۷ تومان و گوشت گاو یا گوساله ۱۴۵ هزار و ۲۱۲ تومان بود.

چرا گوشت گران شد؟

در این شرایط، علی اصغر ملکی، رییس اتحادیه تهیه و توزیع‌کنندگان گوشت گوسفندی استان تهران پنجم آبان‌ماه ماه در ارتباط با افزایش قیمت گوشت قرمز گفته است: گوشت قرمز در اوایل هفته با افزایش قیمت جزیی روبه‌رو بوده است و خبر جهش اعلامی در برخی رسانه‌ها در تهران صحت ندارد.

وی به ایلنا عنوان کرده، همه ساله در آغاز فصل پاییز و ماه‌های مهر و آبان با کاهش دمای هوا و افزایش مصرف پروتئین تا حدودی شاهد افزایش قیمت گوشت هستیم که امسال کمتر شدن ذخیره دام زنده و افزایش قیمت آن نیز مزید بر علت شده است.

وی در پاسخ به ادعای فعالان تشکل‌های دامپروری مبنی بر ثبات قیمت دام زنده، و وجود دام مازاد در کشور گفته، ما این روزها با افزایش قیمت دام زنده مواجه بوده‌ایم. بره نری که پیش از این با قیمت ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان معامله می شد، امروز در شهر بالغ بر ۸۵ هزار تومان قیمت دارد. این افزایش قیمت در مناطق دام‌خیز ما نیز به همین نسبت مشهود است.

ملکی در رابطه با قیمت روز گوشت گوسفندی در بازار تهران توضیح داده، در میدان بهمن گوشت شقه گوسفندی با قیمت ۱۷۰ تا ۱۷۵ تومان به دست مغازه‌دار می‌رسد و مغازه‌دار می‌تواند با منظور کردن ۱۰ الی ۱۵ درصد سود، گوشت را عرضه کند.

آخرین قیمت گوشت در بازار

بنا به این گزارش، قیمت انواع گوشت قرمز در یازدهم آبان ۱۴۰۱ به شرح زیر است:

نام محصول

قیمت واحد کیلوگرم (تومان)

راسته با استخوان گوسفندی

۱۷۵,۰۰۰

ران کامل ممتاز گوسفندی

۱۸۹,۰۰۰

کف دست گوسفندی با ماهیچه

۱۶۸,۰۰۰

ران پاک کرده گوساله

۱۹۶,۰۰۰

سر دست پاک کرده گوساله

۱۷۶,۰۰۰

گردن گوسفندی

۱۳۶,۰۰۰

قلوگاه گوساله

۱۴۹,۰۰۰

گردن گوساله

۱۳۵,۰۰۰

قلم گوساله

۲۹,۰۰۰

سردست گوسفندی

۱۵۵,۰۰۰

ماهیچه گوساله

۱۸۵.۰۰۰

دمبالیچه گوسفندی

۹۹,۰۰۰

نیم شقه سردست گوسفند

۱۸۸.۰۰۰

شقه لاشه گوسفندی

۱۷۹,۰۰۰

نیم شقه ران گوسفندی

۱۹۵,۰۰۰
کد خبر 461993

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • ۷۰ هزار راس دام سبک صادر شد

    ۷۰ هزار راس دام سبک صادر شد

    مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: علی رغم آنکه صادرات دام کمابیش در حال انجام است، اما میزان آن در برابر صادرات رقم‌قابل توجهی نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
    0 0
    گوشت اگر از کیلویی ۹۰۰هزارتومان بیشتر شد گران است نه کیلویی ۲۰۰هزارتومان دامداری اخرین سالشه دیگر همه چیز طوی این سی برابرشده گوشت قیمتش مال سال ۹۵ هست قیمت گوشت فقط پول پفک هست