سرمایه در گردش؛ چالش مهم صنعت دارو

مهدی شیری معتقد است: افزایش قیمت ارز از دولتی به نیمایی اگرچه یک تصمیم درست و منطقی است اما به افزایش نیاز به سرمایه در گردش منجر شد و برای رفع این مشکل دولت باید در قیمت گذاری دارو تصمیمات درستی اتخاذ کند.

به گزارش صدای بورس دارو یکی از نیازهای مهم انسان‌هاست که نقش حیاتی در دنیای امروز ایفا می‌کند. با توجه به تحریم‌ها و دیگر مشکلاتی که در سیاست و اقتصاد ایران وجود دارد، تولید و صادرات دارو با مشکلات متعددی مواجه شده است. بر این اساس در گفت‌وگویی با مهدی شیری، داروساز و مدیرعامل شرکت داروسازی دانا به بررسی چالش‌های صنعت داروسازی، وضعیت این شرکت و برنامه‌های آنها برای آینده پرداختیم.

توسعه محصولات دارویی در کشور در حال حاضر با چه چالش‌هایی همراه است؟
چالش‌های صنعت دارو مشترک است. بحث تبدیل ارز ترجیحی به ارز نیمایی که در تیر ماه امسال کلید خورد اتفاق خیلی خوبی بود. به دلیل مسائل و مشکلاتی که در این حوزه ایجاد کرده بود و اینکه دولت جسارت انجام آن را داشت، کار بزرگی بود که صورت گرفت. به دنبال این موضوع و به دلیل تغییر نرخ ارز، سرمایه در گردش مناسبی باید به شرکت‌ها تزریق شود چون مشکلاتی که شرکت‌ها همیشه در بحث تهیه و تولید دارند، درمورد همین سرمایه در گردش است یعنی باید این افزایش سرمایه از جایی تامین شود. البته قرار بر این بود که بانک مرکزی و همچنین بانک‌های عامل برابر مصوبات اقدام کنند به اینکه تسهیلات کم بهره را به فوریت در اختیار صنعت قرار دهند، پیگیری‌هایی هم از طرف هیات مدیره محترم سندیکای داروهای انسانی و همچنین همکاران و مدیران سازمان غذا و دارو صورت گرفت اما متاسفانه تا به حال این اتفاق نیفتاده و شاید بخش بسیار جزیی از این تسهیلات در اختیار این صنعت قرار گرفته است.

در صورتی که این تسهیلات در اختیار صنعت قرار نگیرد، با چه مشکلاتی روبه‌رو خواهید بود؟
طبیعتا شرکت‌ها با چالش‌های بسیار بزرگی مواجه خواهند شد. چون اگر نتوانیم ماده اولیه خود را تامین کنیم یعنی ماده اولیه با قیمت و ارز جدید تامین نشود، فعالیت از ابتدای زنجیره که تولیدکننده است، مختل می‌شود و این اختلال به پخش دارویی، سپس به داروخانه و در نهایت به مصرف‌کننده منتقل خواهد شد که موضوع نگران‌کننده‌ای است، بنابراین به نظر می‌رسد باید یک اقدام عاجل در این خصوص صورت بگیرد. از دیگر چالش‌های صنعت دارو بحث انتقال ارز و بحث‌های مرتبط با تحریم‌هاست که فشار زیادی بر شرکت‌ها وارد می‌کنند.

در ارتباط با قیمت هایی که سازمان غذا و دارو در نظر می گیرد چه معضلاتی به همراه دارد؟

با همه این مشکلات، تلاش همه دوستان در صنعت بر این است که این زنجیره قطع نشود و تولید به صورت مستمر صورت بگیرد. به هر حال بحث دارو بسیار مهم بوده و با غذا و دارو و امنیت ملی گره خورده است و طبیعتا از اهمیت حیاتی برخوردار است در نتیجه باید این کار انجام شود. بالطبع این مشکلات باعث می‌شود که هزینه سرباری بالا رود و زمانی که هزینه سربار بالا می‌رود، قیمت تمام شده هم قیمت بالایی خواهد شد و از طرفی هم بحث قیمت‌گذاری به صورت انقباضی صورت می‌گیرد. البته مشکلاتی را هم که سازمان غذا و دارو به عنوان متولی تعیین قیمت مدنظر دارد، تا حد زیادی منطقی است. چون زمانی که قیمت تنظیم نشود، برای تولیدکننده صرف نخواهد داشت و زمانی هم که صرف نداشته باشد خیلی از داروها تولید نخواهد شد. از طرفی داروهایی که تولید می‌شود قدرت رقابت در منطقه را نخواهد داشت و این موضوع صادرات را دچار مشکل می‌کند؛ با توجه به اینکه در حال حاضر تبدیل ریال به دلار خیلی مورد تاکید است و می‌تواند کمک حال کشور باشد. این موضوع در شرایطی که صادرات غیرنفتی مدنظر بوده و جزو سیاست‌های کلی نظام است، می‌تواند اتفاق خوبی باشد و با اتفاقاتی که خواهد افتاد، روزهای بهتری خواهیم داشت و این مشکل بر طرف می‌شود.

شرکت داروسازی دانا در چه حوزه‌هایی فعالیت می‌کند؟
شرکت داروسازی دانا از سال ۱۳۷۷ در شهر تبریز استان آذربایجان شرقی احداث شده است، فضایی در حدود ۳۲ هکتار در اختیار داشته که حدود ۱۴ هکتار از این فضا را سایت‌های تولید تشکیل می‌دهند. فعالیت اصلی شرکت تولید ماده موثره آنتی بیوتیکی است که ماده موثره آموکسی‌سیلین، سفالکسین، سفکسیم و داروهای این چنینی را هم برای مصرف خود شرکت و هم برای فروش در کشور تولید می‌کند. از طرف دیگر بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات آنتی بیوتیکی در حوزه‌های خوراکی و تزریقی است و همچنین در حوزه تولید مکمل هم شرکت دانا با داشتن شش خط سافت ژل، بزرگترین تولید کننده مکمل در حوزه سافت ژل است که نزدیک به یک و نیم میلیارد سافت ژل را در سال شرکت دانا می‌تواند تولید کند. محصولات دارویی دیگر را هم در کنار اینها داریم که با همین تکنولوژی تولید می‌شوند.

علاوه بر اینها دانا همیشه به پیشتاز بودن در توسعه معروف بوده است.
دقیقا؛ زحمات زیادی از طرف مسئولان گذشته در این شرکت کشیده شده و با سرعت خوبی توان تدوین، تصمیم‌گیری و راه‌اندازی بخش‌هایی برای تولید داروهای جدید را داریم. در حال حاضر پروژه‌هایی که در دست احداث و راه‌اندازی است، خط تولید سرم است که با توجه به مشکلی که در مورد کمبود سرم در کشور وجود دارد، راه‌اندازی این بخش مشکلات بسیاری را حل کرده و بار بزرگی را از دوش بیماران برمی‌دارد. همچنین خط تولید شربت و قطره‌های مولتی دُز هم در حال راه‌اندازی است و خطوط دیگری که در بورس هم اعلام شده و به سرعت در صدد تکمیل و راه‌اندازی این خطوط هستیم تا بتوانیم به موقع به تعهدات خود عمل کنیم.

کد خبر 461612

اخبار مرتبط

  • دولت در تلاش برای توافق با مجلس درباره متغیرهای موثر بر سودآوری شرکت‌های بورسی

    دولت در تلاش برای توافق با مجلس درباره متغیرهای موثر بر سودآوری شرکت‌های بورسی

    وزارت اقتصاد اعلام کرد: بورس وضعیت قابل قبولی ندارد اما از آنجا که این بازار در سال‌های گذشته از نگاه‌های کوتاه مدت، گذرا و ابزاری آسیب دیده، بنای دولت فاصله گرفتن از این نگاه‌ها است. دولت اکنون در تلاش است در تدوین و سپس در همکاری با کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ در مجلس بتواند به توافق مشترکی درباره متغیرهای اثرگذار بر سودآوری شرکت‌های بورسی برسد تا بودجه ۱۴۰۲ بودجه‌ای امیدوار کننده برای بازار سرمایه باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =