گزارش‌های ۶ ماهه ناجی بورس می‌شود؟

علی ابتهاج کارشناس بازار سرمایه به بررسی دلایل کم رمقی بورس و چشم‌انداز آن پرداخت.

به گزارش صدای بورس, بورس تهران در آخرین روز کاری مهرماه متعادل و منفی دنبال شد. به طوری که شاخص کل با ریزش ۱،۲۲۰ واحد (معادل ۰.۱۸ درصد) در ارتفاع یک میلیون و ۳۰۸ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن که نماینده سهام کوچکتر بازار است اما شرایط بهتری داشت و با رشد ۰.۱۱ درصدی همراه شد.


ارزش معاملات خرد همچنان پایین و خروج پول اشخاص حقیقی از بازار ادامه دارد. به نظر می‌رسد این روزها بازار سرمایه همچنان کم رمق دنبال شده و سرمایه‌گذاران اقبال چندانی به این بازار نشان نمی‌دهند. با این حال گفته می‌شود در حال حاضر موقعیت مناسبی از جبهه بنیادی و تکنیکالی برای بورس تهران ایجاد شده است تا پس از ریزش‌های اخیر، مسیر صعودی جدیدی را برای خود ایجاد کند اما به نظر می‌رسد که شرایط مبهم و چشم‌انداز نه چندان مشخص اقتصادی و سیاسی کشور باعث شده است خریداران تمایل چندانی برای ورود سنگین به بازار نداشته باشند و بازار سهام با کمبود نقدینگی مواجه شود. این موضوع را به خوبی می‌توان در روند ارزش معاملات خرد سهام و متغیر ورود و خروج پول به بازار مشاهده کرد.
در برنامه زنگ پایان شنبه همراه با علی ابتهاج کارشناس بازار سرمایه به بررسی دلایل کم رمقی بورس و چشم‌انداز آن در ادامه راه پرداختیم. در رابطه با تاثیر گزارشات ۶ ماهه بر روند آتی بازار سهام نیز توضیحاتی ارائه شد.

ارزیابی شرایط جاری بازار سرمایه

علی ابتهاج کارشناس بازار سرمایه در رابطه با دلایل کم‌رمقی معاملات بورس تهران عنوان کرد: این روزها با توجه به از دست رفتن حمایت‌های مهم توسط شاخص کل بورس و ادامه روند فرسایشی بازار سهام به نظر می‌رسد اقدامات مناسب از سوی نهادهای حمایتی نظیر صندوق تثبیت و توسعه بازار سرمایه انجام نشده است. از سوی دیگر مهم‌ترین مسئله بازار سهام ارزش معاملات پایین است و بررسی‌ها نشان می‌دهد برگشت بورس از منطقه فعلی نیازمند میانگین ارزش معاملات بالای ۳ هزار میلیارد تومان است.
این کارشناس افزود: با وجود نوسانات دلار در نزدیکی سقف‌های تاریخی،‌ ثبات نسبی در بازارهای جهانی و همچنین گزارشات ۶ ماهه مناسب شرکت‌ها که حاکی از ارزندگی اکثر نمادهای بازار است و این عوامل بر روند بازار سرمایه تاثیر ویژه ای دارند، به نظر می‌رسد تنها دلیل از دست رفتن حمایت‌های مهم بورس تهران یکی پس از دیگری، انتظار سرمایه‌گذاران از آینده اقتصاد ایران و بودجه ۱۴۰۲ است چرا که به دلیل فشار تحریم‌ها محتمل به نظر می‌رسد که دولت جهت تامین مالی خود به سمت فشار حداکثری بر صنایع بورسی پیش رود و با ادامه روند فعلی امکان ریزش شاخص کل بورس تا محدوده یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد وجود خواهد داشت.

مسیر حرکت شاخص بورس به کدام سمت است؟

به گزارش فردای اقتصاد,با اینکه گفته می‌شود در حال حاضر موقعیت مناسبی از جبهه بنیادی و تکنیکالی برای بورس تهران ایجاد شده است تا پس از ریزش‌های اخیر، مسیر صعودی جدیدی را برای خود ایجاد کند اما به نظر می‌رسد که شرایط مبهم و چشم‌انداز نه چندان مشخص اقتصادی و سیاسی کشور باعث شده است خریداران تمایل چندانی برای ورود سنگین به بازار نداشته باشند و بازار سهام با کمبود نقدینگی مواجه شود. ابتهاج در رابطه با مسیر حرکتی شاخص کل بورس در آینده گفت: به نظر می‌رسد تا به الان شکست قطعی در بازار اتفاق نیفتاده و از لحاظ تکنیکالی و بنیادی با توجه به عملکرد و گزارش‌های خوب شرکت‌های بورسی همچنان امیدورای به تغییر روند بازار سهام وجود دارد.
او تاکید کرد: به نظر می‌رسد روند فرسایشی بورس طولانی شده و بازار سرمایه زمان کمی جهت تعیین مسیر خود در پیش دارد و زمانی می‌توان به تغییر روند نزولی بورس امید داشت که شاخص در اعداد بالای یک میلیون و ۳۳۰ هزار واحد تثبیت شود.طی هفته‌های اخیر اغلب شرکت‌ها، گزارش‌های ۶ ماهه خود را منتشر کردند و وضعیت عملیاتی و سودآوری آن‌ها به طور مناسبی ادامه یافته است. ریزش قیمت‌های جهانی از یک سمت و عدم توقف روند تورم طی ماه‌های اخیر از سمت دیگر تاحدودی باعث شده است که شرکت‌های بزرگ تاحدودی شرایط بهتری را از فصول ابتدایی سال قبل داشته باشند. علی ابتهاج کارشناس بازار سرمایه در رابطه با تاثیر این گزارش در روند آتی بورس تهران اعتقاد داشت: در حال حاضر این جمع‌بندی در بین کارشناسان وجود دارد که گزارش‌های ۶ ماهه امیدوارکننده بوده است. وی خاطرنشان کرد: در بین صنایع گروه پالایشی عملکرد بهتری را نسب به سایرین ثبت کرده است، به نظر می‌رسد این صنعت می‌تواند به عنوان لیدر جدید بازار خودنمایی کند و به تغییر روند فعلی بورس کمک کند.

کد خبر 461351

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =