جولان سیگنال‌های کاهشی در بازار آهن و فولاد

تقاضا برای محصولات فولادی در بازارهای جهانی همچنان کاهشی است و این موضوع فشار افت نرخ را در بازار مواد اولیه زنجیره آهن و فولاد رقم زده است.

به گزارش صدای بورس, بهای سنگ آهن دریایی آسیا در دومین روز از هفته افزایش یافت و به این ترتیب پلتس بهای هر تن سنگ آهن عیار ۶۲ درصد وارداتی به بنادر شمالی چین را با افزایش ۱.۵ دلاری برابر ۹۴ دلار و ۸۰ سنت ارزیابی کرد. انتشار اخباری مبنی بر تحریک رشد سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ساخت‌وساز و توسعه زیرساخت از سوی دولت باعث ایجاد امیدواری نسبت به بهبود وضعیت تقاضا در بازار در میان مدت شد و زمینه رشد بهای سنگ‌آهن را مهیا کرد.

با این وجود همچنان سیگنال‌های کاهشی در این بازار وجود داشته و امکان تغییر رویه قیمتی در بازار سنگ‌آهن وجود دارد. از میزان تولید فولاد در منطقه شانسی چین کاسته شده است، همچنین برخی واحدهای فولادی در استان سین‌کیانگ نیز از میزان تولید فولاد خود به دلیل افزایش هزینه تولید کاسته و به اجرای فعالیت تعمیر و نگهداری روی آورده‌اند، در این شرایط مسائل لجیستیکی نیز مزید بر علت شده تا چشم‌انداز تقاضا برای محصولات فولادی ضعیف شود. مجموع این موارد سیگنال کاهش نرخ برای بازار سنگ‌آهن خواهند داشت.

واگرایی نرخ زغال در استرالیا و چین

به گزارش اکو ایران, زغال سنگ کک شو فوب استرالیا در روز سه شنبه هجدهم اکتبر با افزایش قیمت مواجه شد اما همین زغال سنگ تحویل به بنادر شمالی چین بدون تغییر قیمتی در بازار مورد معامله قرار گرفت. به این ترتیب پلتس پریمیوم زغال سنگ کوک شو آسیا فوب استرالیا را در روز سه شنبه ۱۸ اکتبر با افزایش ۷ دلاری، ۲۹۳ دلار و ۷۵ سنت ارزیابی کرد. احتمال اختلال در عرضه زغال‌زغال‌سنگ استرالیا با اعتصاب کارگری در یکی از معادن بزرگ این کشور از مهم‌ترین دلایل ایجاد جریان افزایش نرخ در بازار زغال‌سنگ بود.

در عین حال یک فعال بازار زغال هندی نیز از احتمال افزایش قیمت محموله‌های دسامبر نسبت به محموله‌های تحویل در ماه نوامبر خبر داد. وضعیت آب‌وهوایی استرالیا در هفته‌های پیش‌رو و احتمال بروز بازارن‌های سیل‌آسا در این کشور با ایجاد اختلال در عرضه زمینه رشد بهای این مصول را فراهم می‌کند.

درحالی که زغال‌سنگ فوب استرالیا در دومین روز از هفته گران شد، بهای این محصول تحویل بنادر چین بدون تغییر ماند و پلتس پریمیوم این محصول را برابر 307 دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد. در حال حاضر اغلب فعالان بازار زغال در ترکیه عجله‌ای برای معامله نداشته و ترجیح می‌دهند تا مشخص شدن بیشتر وضعیت بازار خریدهای خود را به تعویق بیندازند.

تقاضای محصولات فولادی در چین پایین است؛ در عین حال تمرکز صحبت‌های انجام شده در نشست کنگره حزب کمونیست چین بیش از آنکه اقتصادی باشد، سیاسی بوده و این موضوع باعث شده تا بدبینی به پایین ماندن تقاضا برای محصولات فولادی تقویت شود. در این شرایط امیداواری چندانی برای رشد بهای زغال‌سنگ متالورژیک در چین وجود ندارد. درواقع حاشیه سود منفی فولادسازان این کشور مانعی جدی در مقابل رشد قیمتی در این بازار خواهد بود.

کاهش پالکانی نرخ قراضه

در روز سه شنبه ۱۸ اکتبر قیمت قراضه اهن وارداتی ترکیه در کانال نزولی قرار گرفت. تضعیف تقاضا برای قراضه از سوی فولادسازان ترکیه باعث شد تا نرخ این محصول کاهشی 1.5 دلاری داشته و تا 366 دلار به ازای هر تن عقب بنشیند. البته فولادسازان ترکیه به دنبال کاهش بیشتر نرخ قراضه هستند، اما دارندگان این محصول با تکیه بر وجود مشتریانی از دیگر کشورها حاضر به ارائه تخفیف بیشتر نبودند.

کد خبر 461233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =