میانگین افزایش حقوق معلمان با اجرای رتبه‌بندی ۲ میلیون تومان است

۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به‌طور میانگین با اجرای رتبه‌بندی معلمان به حقوق آن‌ها اضافه خواهد شد، همچنین لایحه افزایش حقوق جدید مشمول حال معلمان

به گزارش صدای بورس, یوسف نوری در جریان بازدید رئیس جمهور از وزارت آموزش‌وپرورش که در ادامه فرآیند «نظارت ستادی بر دستگاه‌های اجرایی» انجام شد، اظهار کرد: بی‌تردید این اقدام شایسته و بایسته دولت برای بررسی دستگاه‌های دولتی با اولویت دستگاه‌های فرهنگی نشان از توجه رئیس‌جمهور به مسائل فرهنگی با رویکرد بهبود، اصلاح و نظارت دارد.

نوری با اشاره به فعالیت‌های انجام‌شده در دولت سیزدهم در آموزش‌وپرورش گفت: اجرایی‌سازی رتبه‌بندی، بیمه تکمیلی فرهنگیان، تغذیه رایگان دانش‌آموزان که حدود ۱۲ سال قطع‌ شده بود، تصویب اعتبارات سفرهای استانی معادل حدود دو برابر اعتبارات آموزش‌وپرورش برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و ... از کارهای خوب دولت سیزدهم در آموزش‌وپرورش بوده است.

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به وضعیت آموزش‌وپرورش در ابتدای دولت سیزدهم اظهار کرد: در حوزه فضا و تجهیزات بیش از ۱۳ هزارچشمه سرویس بهداشتی و آبخوری نداشتیم که اکنون نیمی از این کمبودها ساخته‌شده است. ۸ هزار مدرسه کلاس کپری، سنگ دست‌چین و خشک‌چین داشتیم که اکنون بر اساس مصوبه‌ای که با ستاد اجرایی فرمان امام و مجمع خیرین مدرسه‌ساز داشتیم تا پایان سال کلاس مدارس بالای ۱۲ نفر برچیده خواهد شد.

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به وضعیت معلمان اظهار کرد: ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به‌طور میانگین با اجرای رتبه‌بندی معلمان به حقوق آن‌ها اضافه خواهد شد، همچنین لایحه افزایش حقوق جدید مشمول حال معلمان خواهد شد.نوری با بیان حوزه کیفیت‌بخشی در آموزش‌وپرورش اظهار کرد: در طول دوره کرونا مدارس تعطیل‌شده بود که این تعطیلی آسیب‌هایی را به‌نظام تعلیم و تربیت وارد کرد که اثرات آن هنوز بر آموزش‌وپرورش باقیمانده است. در این دوره اردوگاه‌ها تعطیل‌شده بودند، در حوزه المپیادهای جهانی دانش‌آموزی بیشتر از ۹ مدال کسب نکرده بودیم، اما در دولت سیزدهم ۲۰ مدال در طول یک سال گذشته کسب‌شده است، مسابقات فرهنگی ورزشی بعد از ۱۲ سال مجدداً راه‌اندازی و سند تحول بنیادین بیشتر به‌صورت ستادی کارشده بود و در مدارس اجرایی نشده بود.وی ادامه داد: سامانه‌های یکپارچه آموزش‌وپرورش حذف‌شده بودند، برای دانشجویان جذب‌شده در دانشگاه فرهنگیان پیش‌بینی فضا نشده بود و برای ۴۰ هزار نفر دانشجوی دانشگاه فرهنگیان فضای آموزشی و خوابگاهی نداشتیم. در کلاس‌های درس تراکم دانش‌آموز بیش از ۴۰ و ۵۰ نفر داشتیم و در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای رشد متوقف‌شده بود که در این دوره تغییر خوبی ایجادشده است.

۱۷۸۵۴ مدرسه غیردولتی

وزیر آموزش‌وپرورش بابیان برخی از آمارهای کمی اظهار کرد: در وزارت آموزش‌وپرورش ۳۲ اداره کل ، ۷۲۸ منطقه آموزش‌وپرورش، ۱۱۴ هزار واحد آموزشی دارد که ۱۷،۸۵۴ واحد آن‌ها مدارس غیردولتی هستند و هشت سازمان وابسته، دو دانشگاه و صندوق ذخیره فرهنگیان داریم. ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار دانش‌آموز در سال تحصیلی جاری ثبت‌نام کرده‌اند که ۵۷ درصد دانش آموزان در دوره ابتدایی، ۲۴ درصد در دوره متوسطه اول و ۱۲ درصد در متوسطه نظری و ۷ درصد در فنی و حرفه‌ای و کار و دانش تحصیل می‌کنند.وی گفت: تراکم دانش آموزان در دوره ابتدایی در شهرها ۳۱ و در روستاها ۱۹،۵ است. میانگین کشوری ۲۵.۹ است که در متوسطه اول ۲۷.۱ و در کار و دانش ۱۸.۷ است.نوری ادامه داد: نیروی انسانی آموزش‌وپرورش که از خزانه حقوق می‌گیرد ۹۶۳ هزار نفر هستند که ۴۳ درصد در دوره ابتدایی و ۴۷ درصد در دوره متوسطه فعالند، چهار درصد فقط نیروهای اداری هستند و ۶ درصد نیز نیروهای خدماتی هستند. همچنین ۵۴ درصد شاغلان در آموزش‌وپرورش زنان و ۴۶ درصد آقایان هستند. سهم معلمان از کارکنان آموزش‌وپرورش ۷۱ و نیم درصد به‌کل شاغلان و ۳۰ درصد معلمان فوق‌لیسانس و دکترا و ۵۴ درصد کارشناسی دارند.وزیر آموزش‌وپرورش متذکر شد: فضای آموزشی آموزش‌وپرورش در ابتدای انقلاب اسلامی یک و نیم مترمربع به ازای هر دانش‌آموز بوده است که باهمت جمهوری اسلامی ایران و علیرغم همه محدودیت‌ها به ۲.۵ مترمربع رسیده است اما به دلیل مهاجرت‌ها به کلان‌شهرها سرانه فضای آموزشی در این مناطق۲.۵ مترمربع است، لذا مهاجرت اثرات منفی بر سرانه فضای آموزشی گذاشته‌اند.نوری ادامه داد: خیران در سال گذشته ۳ هزار میلیارد تومان تعهد کرده بودند، اما ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای مدرسه‌سازی اختصاص دادند و امسال ۸ هزار میلیارد تومان تعهد کرده‌اند. ۱۹.۲ درصد فضاهای آموزش‌وپرورش فرسوده یا نیازمند به بازسازی هستند.

۱۳ میلیون تومان سرانه هر دانش آموز مدارس دولتی

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: اعتبارات آموزش‌وپرورش ۱۹۵ هزار میلیارد تومان است که اگر بر ۱۳ میلیون دانش‌آموز مدارس دولتی تقسیم کنیم، هزینه‌ای که دولت برای هر دانش‌آموز پرداخت می‌کند بالغ بر ۱۳ میلیون تومان خواهد شد. میانگین حقوق همکاران فرهنگی بر اساس آخرین دریافتی که از خزانه داشته‌ایم، هفت میلیون و ۷۲۶ هزار تومان است که در صورت اجرای رتبه‌بندی افزایش خوبی خواهند داشت.

واگذاری مدارس به خیرین

نوری با اشاره به سایر فعالیت‌هایی که در آموزش‌وپرورش و در دولت سیزدهم شده است، گفت: نگارش نهایی سند تحول بنیادین، مردمی سازی نظام حکمرانی آموزش‌وپرورش، واگذاری مدارس به خیرین، راه‌اندازی تعداد ۳۲ قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی، شناسایی ۵۴۵ گروه جهادی در حوزه‌های مختلف، آزادسازی ورزشگاه‌ها و اردوگاه‌ها در روزهای پنجشنبه و جمعه برای خانواده‌ها، شناسایی تداخل ساختاری در سیاست‌ها و مأموریت‌ها و یکپارچگی سازی و هماهنگی سیاست‌ها، اجرایی سازی سند تحول بنیادین، شناسایی موانع اجرایی سند تحول، طرح مدارس تحولی، آموزش ره یاران تحول به ۱۵۰۰ نفر جوان، انطباق ۹۰ درصد برنامه‌های آموزش‌وپرورش با سند تحول، پژوهش پشتیبان برای رتبه‌بندی مدارس انجام، مدیریت تعارض منافع، اجرای طرح تثبیت یادگیری در تابستان، اجرای پویش‌هایی مانند نوشت‌افزار ایرانی برای یک‌میلیون دانش‌آموز نیازمند، اعزام ۱۰ هزار نیروی جهادی به مناطق، کاهش تراکم دانش‌آموزی، کاهش بازماندگان از تحصیل، توزیع سرانه مدارس، بازطراحی برنامه درس ملی و چرخش مرکز سنجش و تبدیل آن به مرکز سنجش و پایش کیفیت، ایجاد سامانه یکپارچه برای تضمین کیفیت و تقویت و ارتقاء دانشگاه فرهنگیان از مهم‌ترین کارهایی است که در طول دوره یک‌ساله انجام‌شده است.وی ادامه داد: آسیب‌های اجتماعی که در دوره کرونا تشدید شده است و با رشدی که در دوره کرونا اتفاق افتاده است برای دانش‌آموزانی که دچار آسیب اجتماعی شده‌اند و در سامانه نماد ثبت‌شده‌اند باید اقدامی را با هماهنگی همه نهادها و تأمین مالی آن انجام دهیم.نوری در پایان خاطرنشان کرد: آموزش‌وپرورش برای تحول کار را آغاز کرده است و در برخی موارد به توفیقاتی رسیده است، در دستگاه‌های بزرگ خصوصاً آموزشی و فرهنگی معمولاً پیچیدگی‌ها زیاد است اما حرکت‌ها را در راستای سند تحول دولت مردمی به‌سرعت انجام داده‌ایم و امیدواریم در این راستا با مساعدت‌های و همراهی ویژه رئیس‌جمهور بتوانیم به اهدافمان برسیم.

کد خبر 461172

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • صولت مرتضوی وزیر کار شد

    صولت مرتضوی وزیر کار شد

    در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، صولت مرتضوی به‌عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از نمایندگان رأی اعتماد گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    0 0
    مثلا کی میخواد واریز بشه این مبلغی که فرمودن. خواهشا حس بچه گول زنی به خودشون نگیرن با این وعده های خالی مسخره .حس آدمای ندار فقیر و خالی بند بیشتر بهشون میاد .
  • علی IR ۰۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
    0 0
    برای ۲میلیون افزایش حقوق دررتبه بندی این همه تو بوق وکرنا کردن نداره دراین مملکت کسی به فکر آموزش وپرورش نیست افزایش بی سر وصدا سایر کارکنان می بینیم واقعا اجرا رتبه بندی شرم آوراست