سهم ١۵ درصدی بخش خصوصی در تامین مالی از بازار سرمایه

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس اعلام کرد: در حوزه بازار اولیه سعی خواهیم کرد در افق پنج ساله سهم بخش خصوصی از تامین مالی را به ۱۵ درصد برسانیم و وزن آن را افزایش دهیم

به گزارش صدای بورس، رضا عیوض‌لو در نشست نقشه راه تنظیم‌گری بورس‌ها و ناشران‌ اوراق‌ بهادار در حاشیه کیش اینوکس ۲۰۲۲ با بیان اینکه در سال‌های اخیر سهم تامین مالی از بازار سرمایه افزایش قابل توجهی داشت و این عدد از ١٠٠ هزار میلیارد تومان در سال ٩٨ به ٢٥٠ هزار میلیارد تومان در سال ١٤٠٠رسیده و امسال روند آن صعودی بوده، اظهار داشت: سرعت روند افزایشی تامین مالی از بازار سرمایه در بخش خصوصی مشاهده می‌شود اما کندتر از سایر بخش ها بوده‌است، به طوریکه تامین مالی بخش خصوصی از ١١ هزار میلیارد تومان در سال ١٤٠٠ به ١٧ هزار میلیارد تومان در سال ١٤٠١ رسیده که مربوط به اوراق گام است.

وی افزود: اگر کل تامین مالی از طریق بازار سرمایه را مورد ارزیابی قرار دهیم از کل اوراق منتشر شده، ٥ درصد مربوط به بخش خصوصی، ٨٠ درصد سهم دولت و ١٥ درصد سهم غیردولتی بوده و این آمار نشان دهنده روند رو به رشد تامین مالی از بازار سرمایه است اما بخش خصوصی هنوز نتوانسته وزن خوبی را در این حوزه به خود اختصاص دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا,معاون سازمان بورس گفت: با کمک صندوق های سرمایه گذاری در تامین مالی این اقدام از ١٩٠ هزار میلیارد تومان در سال ٩٨ به عدد بع ٦٤٠ هزار میلیارد تومان در سال ١٤٠١ رسید .

وی ادامه داد: تسهیلات اعطایی در بازار سرمایه نسبت به تسهیلات اعطایی بانک ها از سه درصد در سال ٩٥ به ١٢ درصد در سال ١٤٠١ رسیده که روند صعودی و پتانسیل بالای بازار سرمایه در تامین مالی را نشان می دهد.

عیوض‌لو گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که نقش تسهیلات بانکی در تامین مالی تقاضای کل، کاهش یافته و از ٦٠ درصد به ٤٧ درصد رسیده‌است.

وی افزود: در حوزه بازار اولیه سعی خواهیم کرد در افق پنج ساله سهم بخش خصوصی از تامین مالی را به ۱۵ درصد برسانیم و وزن آن را افزایش دهیم.

کد خبر 461170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =