۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
شرط امید به بازار سرمایه

از سرگیری احتمال مذاکره و سیگنال احیای برجام بازار ارز و سکه را متمایل به کاهش کرد.

به گزارش صدای بورس,از سرگیری احتمال مذاکره و سیگنال احیای برجام بازار ارز و سکه را متمایل به کاهش کرد.در روزی که به خاطر تعطیلی خریدار جدی در بازار نبود معامله گران کاهشی توانستند فرمان بازار را در دست بگیرند و بازار را به عقب برگردانند.عدم بازگشت شاخص کل از حمایت های تکنیکی و شکست متوالی محدوده های حمایتی منجر به ناامیدی سهامداران و سکوت تحلیلگران شده است.

دلار تهران حمایت شکست

دلار در معاملات روز سه شنبه وارد مدار نزولی شد و کاهش یافت دلار تهران در کانال ۳۳ هزار تومانی به تعطیلات رفت ولی در تعطیلات نتوانست در همین کانال استراحت کند و در معاملات پشت خطی وارد کانال ۳۲ هزار تومانی شد آزادی وخروج باقر نمازی از کشور که گفته می شد بخشی از توافق ایران با آمریکا است اجازه استراحت به دلار در تعطیلات را نداد و دلار تهران به کانال ۳۲ هزار تومانی وارد شد.در روزی که به خاطر تعطیلی خریدار جدی در بازار نبود معامله گران کاهشی توانستند فرمان بازار را در دست بگیرند و بازار را به عقب برگردانند. درهم نیز از این حرکت کاهشی بی نصیب نبود و با یک پله عقب نشینی نسبت به قیمت پایانی روز سه شنبه در محدوده ۹ هزار و ۵۰ تومان معامله شد.مخابره اخبار به بازار ارز در روز چهارشنبه تعطیل نبود میخاییل اولیانوف نماینده دایم روسیه در وین اعلام کرده که احتمالا از ماه نوامبر به میز مذاکرات برمیگردیم. البته کارشناسان از پیش نگرانی خود را از موکول شدن ادامه مذاکرات به ماه نوامبر اعلام کرده بودند، انتخابات میان دوره ای مجلس نمایندگان آمریکا در ماه نوامبر برگزار می شود و وضعیت دموکرات ها در برابر جمهوری خواهان نگران کننده است. جمهوری خواهان مخالف احیای برجام هستند و در صورت پیروزی در انتخابات، برای احیای برجام سنگ اندازی خواهند کرد.تحلیلگران موکول شدن نتیجه مذاکرات به بعد از انتخابات آمریکا را دلیل افزایش نگرانی در بازار ارز و سکه می دانند.البته برخی منابع آگاه می گویند شرایط توافق نسبت به قبل بهتر شده است و پس از نوامبر این اتفاق حاصل می شود. اما برخی از تحلیل گران دل نگران هستند حتی اگر هم حزبی ها بایدن بتوانند تعادل در انتخابات کنگره را حفظ کنند با توجه به وضعیت کنونی در حوزه اجتماعی، طرف آمریکایی برای توافق قدم پیش نگذارد.در حوزه ارز نیز معامله گران از یک روش جدید صحبت می کنند به گفته آنان برخی از عوامل بازار ساز در صدد هستند همانند سال ۹۷ که قیمت از آستانه ۲۰ هزار تومان تا مرز ۱۰ هزار تومان پایین آمد در دوره فعلی قیمت دلار را شوک گونه پایین آورند. اما تحلیل گران اعتقاد دارند وضعیت با آن دوره تفاوت های زیادی کرده و صرف توافق نمی توان قیمت را به شدت پایین آورد.

رکوردشکنی سکه امامی

اونس جهانی طلا در این هفته رشد قابل توجهی را کسب کرد و وارد کانال هزار و ۷۰۰ دلاری شد. همزمان با انتظار تعدیل سیاست های انقباضی فدرال رزرو، شاخص دلار تضعیف شد و اونس طلا که به واسطه رشد دلار کاهش پیدا کرده بود تقویت شد، رشد اونس جهانی طلا ارزش ذاتی سکه امامی را تقویت کرد و ارزش ذاتی سکه در روز سه شنبه در خلاف جهت قیمت سکه و دلار حرکت کرد، با وجودی که قیمت سکه امامی روز سه شنبه تحت تأثیر اصلاح قیمت دلار تا محدوده ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان کاهش پیدا کرد ارزش ذاتی سکه امامی تحت تأثیر رشد اونس طلا به بالای محدوده ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان وارد شد که بیشترین مقدار ارزش ذاتی سکه امامی از دوازدهم تیر است.ارزش ذاتی سکه امامی در روز سه شنبه بالاتر از میانگین هفته قبل و ماه قبل بوده و با رشد ارزش اونس و قیمت دلار ارزش ذاتی سکه امامی روند صعودی را طی کرده است.حباب سکه امامی ولی با افزایش ارزش اونس طلا، قیمت دلار و کاهش قیمت سکه امامی روند کاهشی طی کرده و به کمترین میزان از دوم شهریور رسیده است.

روند صعودی دلار متوقف شد

روند صعودی دلار تهران در روز سه شنبه متوقف شد دلار تهران که از ابتدای مهر روند صعودی را تجربه کرده بود در روز سه شنبه متوقف شد و حدود ۳۰۰ تومان کاهش پیدا کرد.

IMG_20221006_060148_965

اکوایران قیمت پایانی دلار در بازارهای مختلف را در هر روز محاسبه میکند و در نموداری اولین، کمترین،بالاترین و آخرین قیمت هفته منتهی به آن روز را قرار می دهد.

نرخ دلاری درهم نیز در معاملات روز سه شنبه کاهش یافت. با خبر آزادسازی پول های بلوکه شده ایران، قیمت دلار در بازار های مختلف کاهش پیدا کرد.

اهرم فشار در بازار سهام

بازار سرمایه به حمایت ها نزدیک می‌شود سهامدار با نزدیک شدن به هر حمایت امیدوار می شود ولی شاخص کل بی توجه به وضعیت تکنیکالی، حمایت ها را یکی پس از دیگری از دست می دهد و کاهش پیدا می کنند. شاخص کل و هم‌وزن در روز سه شنبه هم منفی معامله شد، شاخص هم‌وزن به حمایت ۳۸۰ هزار واحدی رسید ولی برای حرکت به شاخص کل چشم دوخته است. زیراتعیین کنننده جهت حرکت شاخص هم وزن و سهام کوچک شاخص کل است که سایه روند نزولی اش بر همه بازار سنگینی میکند. برخی تحلیلگران معتقدند که بازگشت شاخص کل هم توسط سهام گروه پالایشی و صندوق پالایش تعیین می شود. با توجه به همبستگی شاخص کل با گروه فرآورده های نفتی، رشد گروه پالایشی می تواند بازار سرمایه را به بالا بازگرداند ولی بلاتکلیفی برجام و ناآرامی های اخیر اهرم فشار بازار است که ورود سرمایه به بازار را دچار مشکل می کند.

در صورت مشخص شدن وضعیت برجام و با تمام شدن ناآرامی ها امیدها به بازار سرمایه ‌تقویت‌ می شود .

کد خبر 460456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =