واکنش مهم چک های مبادله ای به تورم

ارزش سرانه چک های وصولی در مرداد کم شد این در حالی است که این رقم در ارزش چک های برگشتی از مرز 60 میلیون تومان عبور کرده و سیری صعودی را ثبت کرده است.

به گزارش صدای بورس,ارزش سرانه هر چک برگشتی در ماه های اخیر صعودی شده است. اتفاقی که از منظر برخی اقتصاددانان امری مهم در ارزیابی های اقتصادی شمرده می شود. این در حالی است که در سمت چک های وصولی این ارزش مسیری نزولی داشته است.

به طور کلی در میانه تابستان، تعداد چک ها از مرز 7 میلیون فقره عبور کرده که در سال جاری سابقه نداشته است. با روند صعودی تعداد چک های مبادله ای ارزش آن هم در بالاترین سطح قرار گفته و برابر با 346 هزار و 881 میلیارد تومان برآورد شد. روند افزایشی چک از حیث مبلغ و تعداد به نوعی می تواند در نتیجه دو اتفاق باشد. (یکی از آن ها یا همزمان) در وهله نخست برخی از تحلیل گران اقتصادی ریشه این رشد را در راه اندازی سامانه صیاد و بالاتر رفتن اعتماد معامله گران به این اوراق می دانند. در ادامه برخی نیز شرایط اقتصادی را در نتیجه بالاتر رفتن استقاده از چک قلمداد می کنند.

مسیر متفاوت چک های برگشتی و وصولی در مرداد 1401

به گزارش اکو ایران,به طورکلی در مرداد ماه ارزش سرانه هر چک مبادله شده طبق داده های بانک مرکزی برابر با 49 میلیون تومان بوده است. این رقم در بخش چک های وصول شده نیز برابر با 47 میلیون و 770 هزار تومان به ثبت رسیده است.این در حالی است که ارزش هر چک برگشتی در کشور برابر با 61 میلیون و 500 هزار تومان بوده است.آمارهای ثبت شده از چک ها در دو سال گذشته نشان می دهد ارزش سرانه چک های وصولی نسبت به ماه قبل خود افتی 8 درصدی داشته این در حالی است که ارزش سرانه هر چک برگشتی 4.5 درصد بالاتر رفته است. برخی معتقدند بالاتر رفتن ارزش سرانه برگشتی ها در کشور به نوعی علامتی از آن بوده که چک ها با مبالغ درشت تری برگشت می خوردند. این موضوع می تواند به باور برخی تحلیلگران نشانه ای از رشد انتظارات تورمی معامله گران از مرداد ماه بوده باشد. این در حالی است که تورم نقطه ای در دوماه اخیر مسیر خود را از افزایش سالانه مبالغ چک جدا کرده است.

چک برگشتی

روند تغییر سرانه چک ها با تورم نقطه ای 1401

طبق داده های بانک مرکزی رشد سرانه هر چک مبادله ای در کشور همسو با تورم خرداد ماه صعودی شده و به 84 درصد رسید. پس از آن با کاهش قابل توجهی این شاخص به 70 درصد رسید. روندی که البته همچنان در تورم نقطه ای صعودی باقی ماند و با یک ماه تاخیر نزولی شد.به عبارت دیگر با رشد قیمت کالاها در خرداد ارزش سرانه چک ها هم بالارفت. اما از ابتدای تابستان 1401، ضمن بالاتر بودن تورم نقطه ای در کشور افت قابل ملاحظه ای در ارزش چک ها رخ داده است. این موضوع می تواند در نتیجه رشد تعداد چک ها باشد که موجب شده تا فروشنده ها به فروش اجناس خود از طریق چک تمایل بیشتری نشان دهند. برخی این موضوع را به دلیل کاهش نقدینگی در دست متقاضیان قلمداد می کنند.

چک برگشتی

کد خبر 460384

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =