رشد تصاعدی قیمت هشت قلم کالای اساسی

برنج باسماتی پاکستانی (درجه یک) »، «برنج تایلندی (غیر از هومالی)»، «برنج طارم اعلا»، «برنج داخلی هاشمی (درجه یک)»، «شکر سفید»، «گوشت گوساله»، «گوشت گوسفندی‌(مخلوط)» و «گوشت مرغ تازه» ۸ محصولی هستند که قیمت آنها نسبت به پارسال به شدت رشد کرده است

به گزارش صدای بورس, داده های اعلام شده از سوی وزارت صنعـت، معدن و تجارت از روند افزایش قیمت کالاهای اساسی در مدت زمان مورد بررسی نشان دهنده آن است که برنج داخلی در این بازه زمانی به یکه‌تازی خود در بازار ادامه داده است. رشد قیمت برنج داخلی از زمستان سال گذشته آغاز شد و این کالای اساسی توانست پس از ۹ ماه پیاپی عنوان رکورداری افزایش قیمت را از به دست گیرد. بطوریکه در مدت زمان مورد بررسی قیمت «برنج طارم اعلا» رشد ۲۰۳.۶ درصدی و «برنج داخلی هاشمی درجه یک» نیز رشد ۱۹۶.۶ درصدی در بازار داشتند.ارزیابی‌های صورت گرفته همچنین نشان دهنده آن است که در این در این مدت قیمت «گوشت تازه مرغ» هم افزایشی ۱۰۵.۲ درصدی داشته را ثبت کرده است.

قیمت کالای اساسی در مردادماه

«برنج باسماتی پاکستانی (درجه یک) »، «برنج تایلندی (غیر از هومالی)»، «برنج طارم اعلا»، «برنج داخلی هاشمی (درجه یک)»، «شکر سفید»، «گوشت گوساله»، «گوشت گوسفندی‌(مخلوط)» و «گوشت مرغ تازه» ۸ محصولی هستند که در بهمن ماه روند قیمتی آنها ارزیابی شده است.


بیشتر بخوانید: ۳۰ درصد مردم شمال برنج خارجی مصرف می‌کنند


داده های اعلام شده نشان دهنده آن است که قیمت «برنج طارم اعلا» در مرداد ماه ۱۴۰۱در مجموع ۲۰۳.۶ درصد افزایش قیمت داشته است و قیمت هر کیلوگرم آن از ۳۸ هزار و ۴۴۲ تومان در مرداد ماه ۱۴۰۰ به ۱۱۶ هزار و ۶۵۰ تومان در مدت زمان مورد بررسی رسیده است. برنج داخلی «هاشمی درجه یک» نیز در این مدت رشد ۱۹۶.۶ درصدی داشته و قیمت آن به۱۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است. قیمت برنج در مرداد ماه در حالی رکورد بیش از ۲۰۰ درصد را زده که به گفته فعالان این بازار با شروع فصل برداشت در شهریور ماه شاهد کاهش قیمت برنج در بازار خواهیم بود، با این شرایط باید منتظر بود که آیا قیمت برنج کاهشی خواهد شد یا به روند افزایشی خود ادامه خواهد داد.

اما «گوشت مرغ تازه» در مدت زمان مورد بررسی با ۱۰۵.۲ درصد افزایش قیمت از هر کیلوگرم ۲۷ هزار و ۴۷تومان در مرداد ۱۴۰۰ به کیلوی ۵۵ هزار و ۴۹ تومان در مرداد سال جاری رسیده است.

به گزارش اکو ایران,از سوی دیگر در مدت زمان مورد بررسی «شکر سفید» هم رشدی ۹۱ درصدی را ثبت کرده و متوسط قیمت هر کیلوگرم شکر سفید در مرداد سال گذشته که حدود ۱۳ هزار تومان بود، در مرداد سال جاری به ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان رسید. براین اساس قیمت «گوشت گوساله» هم نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۶۲.۱ درصدی داشت و قیمت آن از بیش از ۱۲۰ هزار تومان به بیش از ۱۹۶ هزار تومان در مرداد سال جاری رسید.

قیمت هر کیلوگرم «گوشت گوسفندی مخلوط» مخلوط نیز از ۱۳۰ هزار تومان در مرداد ۱۴۰۰ به بیش از ۱۷۸ و ۵۹۰ هزار تومان در مدت مشابه سال جاری رسید و رشد ۳۷.۳ درصدی داشته است.

براساس این گزارش قیمت هر کیلوگرم «برنج پاکستانی باسماتی» درجه یک نیز از ۲۴ هزار و ۵۳۱ تومان به ۴۰ هزار تومان افزایش یافت و براین اساس قیمت این کالا در بازه زمانی یاد شده ۶۵.۷ درصد افزایش داشته است. اما قیمت «برنج تایلندی» در این مدت افزایش ۱۵.۹ درصدی قیمت داشت و به هر کیلوگرم ۱۷ هزار و ۹۷۰ تومان رسید.

کد خبر 459976

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • قیمت جدید برنج اعلام شد/ جدول قیمت

    قیمت جدید برنج اعلام شد/ جدول قیمت

    براساس اعلام انجمن برنج، قیمت برنج با هفته‌های قبل تفاوتی نداشته است و شالیکاران و کارخانه‌های شالیکوبی منتظر اعلام نرخ خرید تضمینی هستند.

  • چرا مرغ گران شد؟

    چرا مرغ گران شد؟

    رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی کشور ‌دلایل افزایش قیمت مرغ در روزهای اخیر و عبور از نرخ مصوب ۵۹۸۰۰ تومان را تشریح کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =